bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۲۵۵۸۴
آیت‌الله فاطمی‌نیا تشریح کرد:

اهمیت زیارت در صحیفه سجادیه

آیت‌الله فاطمی‌نیا در جلسه اخلاق خود ضمن تفسیر فرازی از صحیفه سجادیه بر اهمیت زیارت پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) تصریح کرد و بر اساس احادیثی وارده ائمه اطهار(ع) را نفس پیامبر(ص) خواند.

تاریخ انتشار: ۲۲:۵۲ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا در جلسه اخلاق خود در مسجد ازگل به تفسیر فراز «اللهم امنن علی بالحج و العمره و زیاره قبر رسولک صلواتک علیه و رحمتک و برکاتک علیه و علی آله و آل رسولک علیهم السلام ابدا ما ابقیتنی فی عامی هذا و فی کل عام: خداوندا! بر من منت گذار برپایی حج و عمره و زیارت قبر پیامبرت صلی الله علیه و آله را که درود و رحمت و برکات تو بر او و بر خاندان او باد، و همچنین زیارت قبور آل پیغمبر صلی الله علیه و آله را که همواره بر ایشان سلام باد، مادامی که مرا زنده باقی داری در این سال و هر سال» از صحیفه سجادیه پرداخت و گفت: امام سحاد(ع) می‌فرماید: خدایا به من احسان کن و تفضل کن که حج و عمره نصیبم شود. در زبان عامه مردم رایج است که فلانی به حج عمره رفته است. در حالی که حج و عمره با هم تفاوت دارند. شما می‌توانید در سفر عمره نیت کنید و طواف و سعی صفا و مروه را به جا بیاورید، اما حج آداب زیادی دارد که واجب بوده و متفاوت از عمره است.

وی افزود: حج دو بخش دارد، عمره تمتع و حج. بین این دو ۵ تا ۱۰ روز فاصله دارد. اینجا تمتع یعنی لذت و بهره بردن. در واقع بعد از آن‌که انسان از عمره خلاص شد، بعد بخشی از ناخن می‌برد و از احرام بیرون می‌آید و فاصله‌ای تا احرام حج است که در این فاصله تمام این حرام‌های حج برای فرد حلال می‌شود.

فاطمی‌نیا ادامه داد: در اینجا دو سه جمله دقت می‌طلبد. صلواتک علیک و رحمتک و برکاتک علیه. صلوات تو بر این پیامبر و رحمت و برکات تو بر این پیامبر(ص). در بسیاری از نسخ مستفیضه، یعنی دارای اعتبار، بعد از صلوات یک علیک و بعد از برکات یک علیک دارد. گاهی این جمله‌بندی‌ها را مردم متوجه نمی‌شوند و اشکال پیش می‌آید.

وی تصریح کرد: در اینجا آمده است «علی آله و آل رسول علیه الاسلام»، «علی آله» روشن است اما «آل رسول» دوم عطف به قبر است، یعنی قبر رسول(ص) و قبر آل رسول(ص) را نصیم ما بفرما.

فاطمی‌نیا ادامه داد: بسیاری از اهل تسنن بودند که به بقیع رفته و زیارت می‌کردند. قبر پیامبر اکرم(ص) جای خود را دارد و قبور اهل‌بیت(ع) جای خود را دارند که از عقول ما خارج است. این‌ها عزیزان خدا هستند. حتی بعضی از قبرها که امام(ع) و پیامبر(ص) نیستند، نوری از این‌ها گرفته‌اند، دیده شده است که جذبه دارند و زائر را نگاه می‌دارند که شرحش مفصل است. آن هم برای همه نیست و ضمنا اگر برای برخی باشد علی الاطلاق نیست و همه را نگاه نمی‌دارد و به حال زائر هم بستگی دارد.

این معلم اخلاق با بیان اینکه در حدیثی از پیامبر(ص) می‌خوانیم: ثواب حج جنت و عمره کفاره هر گناهی است، گفت: در حدیثی دیگری از ایشان داریم: هرکس حج به جا بیاورد و مرا زیارت نکند، به من جفا کرده است. ایشان نیازی ندارند که به زیارت‌شان برویم اما نه اینکه مهربان هستند همان طور که در قرآن در خصوص ایشان گفته شده رئوف و رحیم هستند می‌دانند که اگر ما ایشان را زیارت نکنیم، خیلی چیزها از دست‌مان می‌رود و این‌ها نمی‌خواهند چنین شود.

وی ادامه داد: حدیثی دیگر که سند صحیح دارد و خیلی زیباست و از امام باقر(ع) است که ایشان می‌گوید: از مکه شروع کنید و به ما ختم کنید.

فاطمی‌نیا افزود: همچنین در حدیثی دیگر داریم که امام حسین(ع) از جد بزرگوارش پرسید جد من چه ثوابی هست برای کسی که تو را زیارت کند و پیامبر(ع) گفت: پسر جان، کسی که مرا زنده و یا بعد مرگ زیارت کنند و یا پدرت را زیارت کند و یا برادرت را زیارت کند و یا تو را زیارت کند، بر من حق می‌شود که روز قیامت او را زیارت کنم.

وی تصریح کرد: در حدیثی دیگر روای به امام صادق(ع) عرض می‌کند چه اجری برای کسی است که پیامبر(ص) را زیارت می‌کند وجود دارد که امام(ع) فرمود: کسی که پیامبر در مدینه را زیارت کنند، مانند کسی است که خدا را در عرش زیارت کند و البته این‌ها تاویل دارد. پیامبر(ص) با اهل‌بیت(ع) از هم جدا نمی‌شوند. راوی ادامه می‌دهد گفتم اگر یکی از شما را زیارت کند چه فضیلتی برای او خواهد بود که فرمود هر کس یکی از ما را زیارت کند، انگار که پیامبر را زیارت کرده است.

این معلم اخلاق با بیان اینکه امرالمومنین(ع) نفس و جان پیامبر(ص) است، گفت: در منابع اصلی تسنن وارد شده است که عبدالله پسر احمد ابن حنبل می‌گوید یک روز از پدرم پرسیدم بافضیلت‌ترین صحابی که بود؟ چند اسم برد که علی(ع) در میان آنها نبود، پرسیدم چرا علی(ع) در میان صحابه نیست؟ گفت علی(ع) صحابی نیست، علی(ع) نفس پیامبر است.

وی افزود: خطیب بغدادی در تاریخش تاریخ بغداد دارد، عبدالله بن‌احمد بن‌حنبل می‌گوید نزد پدرم بودم. افرادی در مورد خلفای راشدین خیلی حرف زدند، پدرم سرش را پایین انداخت و در بحث‌شان شرکت نکرد. یک دفعه این‌ها اسم علی(ع) را آوردند که پدرم اینجا بلند شد، حالش عوض شد و گفت ای مردم صحبت علی(ع) و خلافت را کردید، خلافت علی(ع) را زینت نداد، بلکه علی(ع) خلافت را زینت داد.

فاطمی‌نیا در پایان گفت: ائمه(ع) نفس و جان پیامبر(ص) هستند و وقتی ایشان را زیارت می‌کنید، انگار پیامبر(ص) را زیارت می‌کنید. در حدیثی دیگر از امام رضا(ع) آمده است که هر امامی(ع) عهدی دارد بر گردن شیعیان‌ و دوستان‌شان و از اینکه این وفا به عهد کامل شود این است که قبرهای این‌ها را زیارت کننند و ان شا الله دعا کنید که ما همیشه حال زیارت داشته باشیم. 
bato-adv
bato-adv
bato-adv