کارشناس مسائل سیاسی عدالت را تنها نقطه تمایز یک حکومت دینی و اسلامی با حکومت غیراسلامی خواند و اظهار کرد: بر این مبنا اگر به هر میزان در تحقق و اجرای عدالت موفق بشویم حکومتمان به همان اندازه اسلامیتر شده است و اگر اکنون در تحقق عدالت دچار ضعف و عقبماندگی هستیم پس در تحقق حکومت اسلامی ضعف داشتهایم.
رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با مردم آذربایجان شرقی به مناسبت قیام ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ مردم تبریز، در سخنانی مهم و راهبردی به تحلیل «کارکردهای انقلاب»، «آسیبشناسی انقلاب»، «اولویتها» و «آینده انقلاب اسلامی» پرداختند.
به گزارش ایکنا، ایشان در بخشی از این سخنان پس از اشاره به پیشرفتها و نقاط مثبت دوران چهل ساله انقلاب اسلامی، پیشرفت کشور را نتیجه مردم سالاری دینی خواندند و با اشاره به نامگذاری دهه چهارم انقلاب به نام «دههی پیشرفت و عدالت» خاطرنشان کردند: پیشرفت در عرصههای مختلف به معنای واقعی کلمه رخ داده اما در زمینه «عدالت» اقرار میکنیم که عقب ماندهایم.
حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر ضرورت عذرخواهی از خداوند و مردم به خاطر عقب افتادن در زمینه عدالت افزودند: انشاءالله با همت مسئولان و مردان و زنان کارآمد و مؤمن در این زمینه نیز پیشرفت خواهیم کرد.
ناصر ایمانی، تحلیلگر سیاسی و فعال رسانهای اصولگرا، درباره چرایی عدم توفیق نظام جمهوری اسلامی در تحقق عدالت اسلامی گفت: مسلما انقلاب اسلامی انقلابی مبتنی بر ارزشهای اسلامی و قرانی بود و یکی از اساسیترین و مهمترین ارزشهای اسلامی در اداره جامعه، عدالت است؛ در واقع میتوان به جرئت گفت تنها وجه تمایز حکومت اسلامی و دینی با حکومتهای غیردینی، که مدعی پیاده کردن ارزشهای دینی نیستند، مسئله عدالت است.
وی افزود: کارکردها و وظایف حکومتهای اسلامی و غیر اسلامی در بسیاری موارد مشترک است. به عنوان نمونه هر دو نوع حکومت، سعی در ایجاد رفاه و آرامش مردم را دارند یا انجام کارهای عمرانی و خدماتی یا رسیدگی به طبقات ضعیف جامعه از دیگر وظایف مشترک حکومتهاست حال میخواهد حکومتی بر مبنای دیدگاههای لیبرالی باشد چه دینی. لذا تفاوت حکومت دینی و غیر دینی در مسئله عدالت و آن هم عدالت از منظر دینی است.
ایمانی اظهار کرد: انقلاب اسلامی از ابتدا داعیه اجرای عدالت را داشت زیرا برخاسته از ارزشهای دینی و اسلامی بود. بر این مبنا اگر به هر میزان در تحقق و اجرای عدالت موفق بشویم حکومتمان به همان اندازه اسلامیتر شده است و اگر اکنون در تحقق عدالت دچار ضعف و عقبماندگی هستیم پس در تحقق حکومت اسلامی ضعف داشتهایم.
این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: آن مقداری که حکومت اسلامی تلاش کرده که امکانات رفاه و آسایش جامعه را فراهم کند همانند سایر حکومتهاست و از این جهت تفاوت خاصی با سایر حکومتها ندارد. تفاوت ما با یک حکومت غیر اسلامی در اجرای عدالت با شاخصهای مدنظر مان است؛ کم کردن فاصله طبقاتی، رسیدگی و توجه ویژه به طبقات ضعیف جامعه، عدم وجود تبعیض و فساد که خود باعث نابرابری میشود، اعتیاد و فقر و در مجموع آسیبهای اجتماعی. همه این آسیبها و حجم آنها در جامعه نشانه میزان موفقیت نظام در تحقق عدالت است.
وی افزود: بر این اساس هر قدر در کاهش این آسیبها، فسادها و ضعفها موفق عمل کردیم به تناسب آن به تحقق عدالت نزدیکتر شدهایم و به همان میزان حکومت نیز اسلامیتر شده است. اینکه رهبر معظم انقلاب میفرمایند در تحقق عدالت نقاط ضعف جدی داشته و عقبماندهایم به این معناست که در اجرای حکومت اسلامی نقاط ضعف جدی داشتیم.
ایمانی با بیان اینکه عدالت بها دادن به انسانها و شهروندانی که در جامعه اسلامی زندگی میکنند و رعایت حقوق آحاد اقشار جامعه در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و قضایی است، گفت: بیانات امام سجاد(ع) در رساله حقوق و سخنان امیرالمومنین علی(ع) در نهجالبلاغه و حکومت ۵ ساله گویای اهمیت فراوان مسئله عدالت در حکومت اسلامی است و در این زمینه نقاط ضعف جدی داریم.
ایمانی درباره آفات و خطرات بیتوجهی به عدالت برای حکومت اسلامی گفت: عدم توجه به تحقق عدالت یک خطر برای اساس حکومت دارد که تنها اختصاص به جمهوری اسلامی ندارد و هر حکومت در هر جای جهان با هر مبنای ایدئولوژیکی اگر به مسئله عدالت بیتوجه باشد و در جهت تحقق بخشهای مختلف آن تلاش نکند، حکومت مستدامی نخواهد بود.
وی در تشریح خطر ویژه بیتوجهی به تحقق عدالت برای حکومت جمهوری اسلامی گفت: خطر ویژه این است که الگویی که چهل سال پیش با انقلاب اسلامی میخواستیم به یک الگوی جهانی تبدیل شود و حکومت دینی در دنیای معاصر را به عنوان یک الگوی فراگیر به جهانیان معرفی کنیم دیگر پا نمیگیرد و از بین خواهد رفت و این خطر مهمتر از خطر اول است، زیرا این اعتقاد را که اسلام قادر به اداره امور جامعه از طریق تشکیل حکومت اسلامی است در افکار عمومی از بین میبرد.