bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۵۸۹۲۶
الحیات:

آیا ایران می‌تواند الگوی کره شمالی را در پیش گیرد؟

برخلاف کره شمالی، که همسایگانش از هرگونه اقدام نظامی علیه آن پرهیز می‌کنند و از هرگونه اقدام آمریکایی در این راستا استقبال نمی‌کنند، برخی از دشمنان منطقه‌ای ایران، همچون اسرائیل، تمایل شدیدی به هجوم نظامی به ایران دارند و به دنبال تضعیف نفوذ منطقه‌ای ایران هستند.
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۶ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
آیا ایران می‌تواند الگوی کره شمالی را در پیش گیرد؟

فرارو- به کار گیری الگوی کره شمالی در تعامل با تهدیدات آمریکا علیه برنامه هسته‌ایش، یکی از گزینه‌های ایران برای مقابله با آمریکا است.

به گزارش فرارو، تنش‌ها بین ایران و آمریکا رو به افزایش است. امشب دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، درباره سرنوشت توافق هسته‌ای تصمیم‌گیری خواهد کرد. با افزایش تنش‌ها بین تهران و واشینگتن و همچنین احتمال فروپاشی توافق هسته‌ای، برخی از ناظران درباره سناریو‌های محتمل تنش بین این دو کشور در آینده گمانه‌زنی می‌کنند.

یکی از این گمانه‌زنی‌ها، احتمال به کارگیری الگوی یا تجربه کره شمالی توسط ایران است. در همین رابطه، روزنامه الحیات در تحلیلی، ضمن اشاره اشاره به تنش‌های فزاینده بین ایران و آمریکا بر سر برجام، مدعی شد که ایران به دنبال الهام گرفتن از راهبرد کره شمالی در مدیریت کردن بحران هسته‌ایش با جامعه جهانی است.

15 سال پیش کره شمالی به دلیل عدم پایبندی واشینگتن به تعهداتش، بواسطه خروج از معاهده منع اشاعه هسته‌ای (ان‌پی‌تی) به آمریکا پاسخ داد. به گفته الحیات، تهدید ایران به خروج از ان‌پی‌تی در پاسخ به ترامپ، نیز تجربه کره شمالی را به ذهن متبادر می‌سازد.

از دیدگاه این روزنامه، ایران به دنبال الهام گرفتن از تجربه کره شمالی است، اما این امر به دلیل تفاوت‌های اساسی بین ایران و کره شمالی امکان‌پذیر نیست. نخستین تفاوت این است که در حال حاضر کره شمالی عملا دارای بازدارندگی هسته‌ای و موشکی است. این درحالی است که ایران هنوز از چنین بازدارندگی برخوردار نیست.

دوم آنکه، کره شمالی به دنبال افزایش نفوذ و حضور راهبردی‌اش در کشور‌های همسایه و نیز صادر کردن ایدوئولوژی کمونیستی‌اش به خارج نبود. اما به ادعای این روزنامه، ایران دنبال چنین اموری است.

سوم: برخلاف کره شمالی، که همسایگانش از هرگونه اقدام نظامی علیه آن پرهیز می‌کنند و از هرگونه اقدام آمریکایی در این راستا استقبال نمی‌کنند، برخی از دشمنان منطقه‌ای ایران، همچون اسرائیل، تمایل شدیدی به هجوم نظامی به ایران دارند و به دنبال تضعیف نفوذ منطقه‌ای ایران هستند.

علیرغم تنش بین دو کره، سئول از قطع روابط با پیونگ‌یانگ خودداری می‌کند. کره جنوبی بواسطه اجازه دادن به سفر کارگران و کارشناسان و سرمایه‌گذارانش به منطقه صنعتی مشترک دو کره در شهر کایسونگ کره شمالی، روابط اندک با کره شمالی را حفظ می‌کند. چندین پروژه سرمایه‌گذاری و کارخانه منطقه صنعتی کایسونگ متعلق به کره جنوبی است که به اقتصاد کره شمالی می‌کنند.

علاوه بر این، واشینگتن که حدود 30 هزار سرباز در مرز‌های دو کره دارد، برای اجتناب از وقوع یک جنگ در قاره آسیا، نام کره شمالی را از لیست کشور‌های حامی تروریسم حذف کرده است.

الحیات در ادامه نوشت: "با در نظر گرفتن این مسائل، گزینه‌های آمریکا در قبال کره شمالی به افزایش تحریم‌ها بدون به کارگیری گزینه جنگ، محدود شد. برخلاف ایران، که مواضع اروپایی در قبال توافق هسته‌ایش به سمت پذیرش رویکرد ترامپ برای اصلاح یا فسخ آن متمایل شده است، پیونگ‌یانگ هنوز از حمایت روسیه و چین برخوردار است".

به گفته این روزنامه، رویکرد آمریکا و متحدانش در قبال کره شمالی به انجام رزمایش‌های مشترک دوره‌ای بین واشینگتن، سئول و توکیو و نیز تشدید تحریم‌های اقتصادی و دیپلماتیک علیه کره شمالی محدود شد.
امین
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
مرگ بر آمریکا
منصوری
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
این احمقانه است که فکر کنیم ایران و کره شمالی مانند هم هستند تا انها را با هم قیاس کنیم
ایران کشوری کهن با نفوذ منطقه ایی بسیار بالا و توان دفاعی بالا و 17 همسایه رو به تنگه استراتژیک و کاملا مسلط به جریان نفت جهان است و کره شمالی چطور یک جزیره در اب با هزاران دشمن
ناشناس
Germany
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
چهل سال است شعار می دهید تنگه هرمز را می بندیم ببندید راحت بشیم
ناشناس
Germany
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
از نظر شاخص های رفاه، سلامت، مسکن و اشتغال کمتر از کره شمالی هستیم، در فلاکت، بدبختی سرآمد هستیم
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۴
مجله فرارو