bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۷۱۵۲

شایعه سازی درباره حمله ایرانی ها به میدان نفتی عراق

تاریخ انتشار: ۱۲:۰۲ - ۳۰ آذر ۱۳۸۸


طی ماههای اخیر تیتر اکثر رسانه های جهان در مورد فعالیتهای هسته ای و موشکی ایران بوده است. اما اخیرا خبری در مورد ایران در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه چند نیروی ایرانی به یک میدان نفتی در عراق حمله کرده و این میدان نفتی را به تصرف خود درآورده اند.

شایعه اخیر در مورد حمله نیروهای ایرانی به یک میدان نفتی در عراق از سوی شبکه العربیه عربستان ( کویت و چند کشور عرب حوزه خلیج فارس نیز در فعالیتهای این شبکه نقش دارند) منتشر شد. این شبکه خبری در گزارش خود مدعی شد که 11 سربازان ایرانی یک میدان نفتی در عراق را تصرف کردند. این خبر تا چند روز در صدر اصلی عناوین خبری این شبکه قرار داشت. گرچه این گزارش از سوی "احمد علی الخفاجی" معاون وزیر کشور عراق تکذیب شد اما یک سخنگوی ارتش آمریکا و دیگر رسانه ها به این خبر دامن زدنند. حال این سوال مطرح است که هدف از انتشار این نوع اخبار یا شایعات چیست؟

آشکارا مشخص است که مقامات عربستان (و البته کویتی) به افراد کارکشته ای در کمک به آمریکا برای ماجراجویی در منطقه تبدیل شده اند. در این راستا می توان به همکاری های عربستان و کویت با آمریکا در حمله به عراق اشاره کرد. به لطف اقدامات عربستان، جورج بوش پسر به بغداد حمله کرد. البته عربستان نیز با دادن پولهایش به برخی نهادهای آمریکایی در متقاعد کردن افکار عمومی آمریکا نسبت به جنگ عراق (جنگی غیرقانونی) نقش داشته است تا بدین وسیله به راه افتادن جنگ عراق توجیه شود.

"باب وودوارد" اخیرا در مصاحبه ای در برنامه "60 دقیقه" یکی از شبکه های آمریکا در مورد نقش عربستان و همکاری های این کشور با آمریکا توضیحاتی داد. وی گفت: شاهزاده بندر (Prince Bandar) که پیشتر در مورد حمله به عراق شک و تردید با دیک چنی درباره حمله به عراق گفتگو کرد. این شاهزاده عربی می دانست که شرایط اقتصادی پیش از انتخابات ریاست جمهوری بسیار مهم است. وی به مقامات آمریکا گفته بود: به دنبال حمله آمریکا به عراق بهای نفت افزایش می یابد اما به شما قول می دهم با کمک عربستان بهای نفت پایین می آید.

در مورد شایعه اخیر علیه ایران، عربستان مجددا نقش خود را ایفا کرده است. مقامات عربستان تلاش می کنند در ازای پیشنهاد فروش نفت ارزان به چین، حمایت این کشور برای اعمال تحریم های سخت تر علیه ایران را جلب کنند اما چین نمی‌خواهد آینده و امنیت ملی خود را با یک ماجراجویی مرگباری که عربستان و آمریکا در آن شرکت دارند، عوض کند.

عربستان در تغییر تاکتیک خود، شایعه ای را در مورد حمله چند نیروی ایرانی به یک میدان نفتی در عراق منتشر کرد که این اقدام عربستان باعث افزایش ناگهانی بهای نفت شد. آیا این اقدام را نمی توان در راستای تنبیه کردن چین به خاطر عدم همکاری این کشور برای نشان دادن ایران به عنوان یک تهدید جدی قلمداد کرد؟ عربستان رسانه هایی در اختیار دارد که به آسانی می تواند با انتشار شایعه هایی به اهداف خود برسد.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین