فرارو- شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی برای مالکان خودرو و موتور سیکلتی که کارت سوخت خود را گم کردهاند از سوم آذرماه ضربالاجل ۲۱ روزه برای ثبت درخواست دریافت کارت سوخت جدید تعیین کرده است.
قدمهای اولیه برای بازگرداندن کارت سوخت از زمستان سال گذشته با اطلاعیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی برداشته شد و شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی همان زمان اعلام کرد طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، استفاده از کارت سوخت برای متقاضیان سوختگیری خودرو بار دیگر الزامی خواهد شد. ضمن اعلام این خبر همچنین تاکید شد افرادی که کارت سوخت ندارند، باید بهمنظور جلوگیری از ایجاد مشکل، نسبت به اخذ کارت سوخت اقدام کنند.
ضربالاجل ۲۱ روزه
طی این مدت بارها نمایندگان مجلس و همچنین مسئولان دولتی از بهکارگیری مجدد کارت سوخت خبر دادند. درنهایت شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی روز گذشته در اطلاعیهای اعلام کرد: به منظور جلوگیری از قاچاق بنزین بویژه با تشدید قاچاق از مرزها، تصمیم بر این شده که تحویل بنزین به خودروها و موتورسیکلتها، از تاریخی که متعاقباً اعلام خواهد شد، صرفاً با استفاده از کارت سوخت انجام شود.
در این اطلاعیه آمده است: مالکان خودروها و موتورسیکلتهایی که کارت سوخت خود را گم کردهاند، لازم است به ترتیبی که در رسانهها توضیح داده خواهد شد، از تاریخ شنبه ۳ آذرماه، حداکثر تا شنبه ۲۴ آذرماه ۱۳۹۷ نسبت به ثبت درخواست خود برای دریافت کارت سوخت جدید اقدام کنند.
بیشتر بخوانید: آمار و ارقام حیرتانگیز از منافع و دلایل قاچاق سوخت
بهمنظور تسهیل در دریافت کارت جدید سوخت، امکان دسترسی به سامانه ثبت مشخصات از طریق اینترنت و یا تماس تلفنی فراهم شده که نحوه دسترسی و اقدام، از طریق رسانههای عمومی و صدا و سیما به اطلاع مردم خواهد رسید. برای ثبت تقاضای دریافت کارت سوخت جدید، هیچ مبلغی از متقاضیان توسط شرکت ملی پخش دریافت نخواهد شد. این اقدام به معنای سهمیهبندی و افزایش نرخ سوخت نبوده و لازم است هموطنان محترم به شایعات بیاساس در این مورد توجه نکنند.
بنابراین از زمان فراهم شدن امکان تحویل سوخت با کارت برای عموم دارندگان خودروها و موتورسیکلتها، همانگونه که گفته شد، از تاریخی که متعاقباً اعلام خواهد شد، بنزین صرفا با ارائه کارت به خودروها و موتورسیکلتها تحویل خواهد شد.
کارت سوخت به کارتهای بانکی متصل میشود
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اتصال کارت سوخت به کارتهای بانکی خبر داد.
محمدجواد آذری جهرمی با بیان اینکه کشور را در شرایط فشار نمیتوان با برنامهریزیهای قدیمی اداره کرد، از اتصال کارت سوخت به کارت بانکی خبر داد و گفت: ۱۰میلیون خودرو در کشور کارت سوخت ندارند که باید ۳۳۰ میلیارد تومان هزینه برای آن میشد، درحالیکه با استفاده از ظرفیت دولت الکترونیکی و با هماهنگی بین دستگاهی و طرح اتصال به کارت بانکی این میزان صرفهجویی خواهد شد.
بر اساس اطلاعات سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، او تصریح کرد: برای صادر کردن این تعداد از کارت سوخت باید ۳۳۰ میلیارد تومان هزینه میکردند درحالیکه با استفاده از ظرفیت دولت الکترونیک و با هماهنگی بین دستگاهی، آنرا به کارت بانکی متصل کردیم تا بهجای اینکه مردم در صف بایستند تا در پلیس بعلاوه ۱۰ ثبتنام کنند که بعد از یک هفته پستچی کارت سوخت صادر شده را بیاورد و هزینهای را پرداخت کنند، با مراجعه به پورتال ملی پخش و پالایش با فشردن سه گزینه، کارت بانکی به کارت سوخت متصل میشود.
قطعی شدن بازگشت کارت سوخت حالا دیگر به معنای قطعی شدن سهمیه بندی بنزین تلقی میشود.
میزان سهمیه و قیمت بنزین یارانهای چقدر است؟
گزارشهای رسیده نشان میدهد قویترین گزینه در میان گزینههای حاضر تعیین سهمیه ۶۰ لیتری برای هر خودرو در ماه است، اما هنوز توافقی بر سر قیمت مازاد مصرف خودروها حاصل نشده است. پیشنهاداتی در خصوص تغییر هر دو نرخ یعنی نرخ نبزین سهمیهای و نرخ بنزین آزاد نیز در دست بررسی قرار دارد. گفته میشود در سه هفته پیش رو تصمیم نهایی در این خصوص اتخاذ خواهد شد.
کارت سوخت، تولد دوباره
سال ۱۳۸۶ بود که کارت سوخت میهمان اقتصاد ایران شد. این سوغات را دولت نهم با هدف صرفه جویی در مصرف سوخت به دارندگان خودرو پیشکش کرد و با جای گرفتن آن در جیبها، سهمیههای ماهانه هر خودرو در کارت سوخت شارژ میشد تا خرید مازاد بر سهمیه با پرداخت بهای آزاد بنزین میسر شود.
بنزین سهمیهای در سال ۱۳۸۶ قیمتی معادل صد تومان و بنزین آزاد یا غیر سهمیهای قیمتی معادل ۴۰۰ تومان داشت. این قیمت سه سال دوام آورد تا اینکه در سال ۱۳۸۹ قیمت هر لیتر بنزین سهمیهای به ۴۰۰ و قیمت هر لیتر بنزین غیرسهمیه ای، ۷۰۰ تومان اعلام شد. فریز قیمت سوخت این بار چهار سال به طور انجامید تا دولت یازدهم، در اولین سال فعالیت خود قیمت بنزین یارانهای را ۷۰۰ و قیمت بنزین ازاد را هزار تومان اعلام کند. این چنین بود که سال ۱۳۹۳، تغییر قیمت بنزین رقم خورد تا اقتصاد آماده خداحافظی با کارت سوخت شود.
با توجه به اینکه استفاده از کارت سوخت هیچ مزیت مشخصی برای دارندگان نداشت، کم کم صاحبان خودروها استفاده از آن را متوقف کردند تا جایی که بدون مصوبهای مشخص، در سایه بنزین تک نرخی، سوختگیری بدون کارت سوخت دارندگان خودرو انجام شد و حالا از پس گذرشت سه سال از اجرای این طرح، بار دیگر بنزین کارد را به استخوان اقتصاد رسانده است و بازگشت کارت سوخت الزامی برای کنترل این وضعیت است.
از شنبه تا بیست و یک روز دیگر تقاضا برای دریافت کارت سوخت جدید باید ارائه شود تا از پس این مهلت سه هفتهای طرح تازه دولتمردان برای بنزین رونمایی شود.
یکی از ارزان ترینها
اگر مولفه قدرت خرید را کنار بگذاریم، ایران پس از ونزوئلا ارزانترین بنزین جهان را به فروش میرساند.
اتفاقا هم اقتصاد نفتی ونزوئلا درگیر بحرانهای فراوانی است هم اقتصاد نفتی ایران. ونزوئلا در اشلی از تورم بالا رنج میبرد و هم ایران از دیرپایی تورم در عذاب است. حالا این دو کشور رتبه اول و دوم ارزانترین بنزین جهان را در اختیار دارند، اما برای ایران این همه ماجرا نیست. ارزانی بنزین در ایران در کنار قیمت بالای بنزین در عراق و ترکیه و افغانستان و پاکستان، قاچاق این فراورده نفتی و دیگر انواع سوخت از ایران را رقم زده است. حجم قاچاق به حدی است که نفس اقتصاد را به شماره انداخته و حتی طنز تلخ و گزنده وزیر نفت نیز مبنی بر" قاچاق بنزین به حمدالله از همه مرزها با موفقیت در جریان است" اندکی از بار سنگین آن نمیکاهد. برخی آمارها حجم سوخت قاچاق شده از ایران را تا روزی ۲۰ میلیون لیتر برآورد میکنند و این بدان معناست که هزینه تخصیص یافته به بنزین یارانه نه در جیب اتباع ایران که در حسابهای قاچاقچیان و صاحبان پول کثیف قرار میگیرد.
جدول زیر همه تغییرات قیمت بنزین را در پانزده سال گذشته نشان میدهد.
صف طولانی ثبتنام کارت سوخت المثنی را دور بزنید
یک روز پس از آغاز دور تازه
ثبتنام کارت سوخت، حدود ۳۰۰هزار نفر با مراجعه به سامانه مخصوص اعلام کردند کارتشان را گم کردهاند، اما عوض تقاضا برای صدور یک کارت المثنی، میخواهند کارت بانکیشان را با کارت سوخت خود پیوند بزنند و از یک امکان فوقالعاده ساده و کاربردی استفاده کنند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این عدد را «نشان دهنده اعتماد مردم به خدماترسانی الکترونیکی» دانسته است. با این حال در بین من و شما احتمالا هنوز افرادی هستند که با دیده تردید به این مسئله جدید نگاه میکنند و با تعجب از خودشان میپرسند چطور چنین چیزی امکانپذیر است؟ سوال بعدی خیلی زود مطرح میشود؛ آیا این کار بیخطر است و موجودی حسابهای بانکیمان را تهدید نمیکند؟
(بیشتر بخوانید)