فرارو- نگهداری پراید این روزها آنقدرها هم کمهزینه نیست. هزینه نگهداری پراید مثل تعویض روغن و فیلترها حدود ۱۵۰ هزار تومان خرج روی دستتان میگذارد. قیمت لاستیکهای موجود در بازار بسته به ایرانی یا خارجی بودنشان بین ۴۰۰ هزار تا یک میلیون تومان متفاوت است. برای باتری پراید باید حدود ۳۰۰ هزار تومان هزینه کنید و تعویض کیت کلاچ آن حدود ۴۰۰ هزار تومان خرج دارد. همچنین باید هر چند وقت یک بار حدود ۱۰۰ هزار تومان برای هر جفت لنت ترمز هزینه کنار بگذارید. از قطعات و هزینه تعمیرات که بگذریم، خود بیمه شخص ثالث میتواند برایتان یک کابوس باشد. چراکه هر سال باید حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای بیمه شخص ثالث و حدود ۷۰۰ هزار تومان برای بیمه بدنه هزینه کنید.
بیمه شخص ثالث پراید؛ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
برای خرید بیمه شخص ثالث پراید باید حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کنید. البته این در صورتی است که بیمه نامه قبلی شما شامل تخفیف نباشد و تا به حال برای خسارت جانی یا مالی از بیمه شخص ثالث خود استفاده نکرده باشید. اگر تخفیف بیمهنامه قبلی داشته باشید هزینه بیمه جدید برای شما کمتر خواهد بود. همچنین این هزینه برای پوشش پایه است که تنها تا سقف ۹ میلیون تومان خسارت پرداخت میکند. اگر خودرو شما تاکسی باشد هزینه بیمه شخص ثالث پراید برایتان یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تمام خواهد شد. البته در صورت تمایل میتوانید سراغ بیمه شخص ثالث شش ماهه بروید که برای خودروهای شخصی ۹۲۰ هزار تومان و برای تاکسیها یک میلیون تومان است. استفاده از این مدل بیمهنامهها توصیه نمیشود چراکه به هر صورت بعد از شش ماه مجددا باید بیمه شخص ثالث خود را تمدید کنید. با این کار صرفا هزینه بیمه شما افزایش پیدا میکند.
بیمه بدنه پراید؛ ۴۰۰ تا ۹۰۰ هزار توماناگر تمایل داشته باشید میتوانید برای ماشینتان بیمه بدنه هم بگیرید. در این صورت اگر در تصادف شما مقصر باشید، هزینه خسارت ماشین خودتان را هم میتوانید از بیمه دریافت کنید. بیمه بدنه برای خودروهای لوکس بالای ۱۵۰ میلیون تومان اهمیت بیشتری پیدا میکند. چراکه اگر تصادف کنید و مقصر نباشید، بیمه شخص ثالث ماشینی که با شما تصادف کرده، تنها یک سوم خسارت وارد شده به ماشین شما را پرداخت خواهد کرد و مابقی آن را باید از بیمه بدنهتان هزینه کنید. در مورد پراید با توجه به اینکه شامل حال این مورد نمیشود شاید بیمه بدنه جذابیت کمتری داشته باشد. به هر صورت اگر تمایل به خرید بیمه بدنه دارید، بهتر است بیمه بدنهتان را از همان شرکت بیمهای بخرید که بیمه شخص ثالث خود را از آن خریداری کردهاید. چراکه اغلب شرکتها بیمهای برای کسانی که بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه را با هم خریداری کرده باشند، تخفیف قائل میشوند. هزینه بیمه بدنه یک ساله برای پراید با توجه به شرکت بیمهای و پوششهایی که دارد بین ۴۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان متفاوت است.
لنت ترمز پراید؛ ۶۰ تا ۱۲۰ هزار تومان
سری که مکانیکیها بزنید، میبینید قیمت لنت ترمز برای چرخ عقب پراید تقریبا ۱۰۰ هزار تومان است. مثلا لنت ترمز چرخ عقب پراید شرکتی سایپا مدل SECO در حال حاضر ۱۰۵ هزار تومان است. لنت ترمز چرخهای جلو مدل SECO هم همین قیمت را دارد. اگر سراغ مدل YES-Q بروید میتوانید با ۹۸ هزار تومان یک جفت لنت ترمز چرخ عقب یا جلو بخرید. لنت ترمز چرخ عقب شرکتی مدل MANDO هم ۸۳ هزار تومان قیمت دارد. البته لنت ترمز این مدل برای چرخ جلو ارزانتر است و هر جفت آن ۷۷ هزار تومان فروخته میشود. اگر از لنت ترمزهای شرکتی راضی نیستید، میتوانید لنت ترمز چرخ عقب مدل GOLD یا HI-Q را انتخاب کنید که هر دو ۹۸ هزار تومان فروخته میشوند. باید توجه داشته باشید که لنت ترمز چرخ جلو GOLD ۹۵ هزار تومان و لنت ترمز چرخ جلو HI-Q حدود ۸۸ هزار تومان است. یک گزینه دیگر لنت ترمز PHC-VALEO است که ضمانت بیمه ایران را هم به همراه دارد و ۱۱۰ هزار تومان فروخته میشود. البته این قیمت برای لنتهای چرخ عقب است و برای لنت ترمز چرخ جلو این مدل باید ۱۲۰ هزار تومان هزینه کنید. همه این مدل لنت ترمزها کرهای هستند و اگر بخواهید میتوانید لنت ترمز چرخ عقب پارس را بخرید که ساخت ایران بوده و ۶۶ هزار تومان فروخته میشود. لنت ترمز چرخ جلو پارس هم ۵۶ هزار تومان است.
باتری پراید؛ ۲۱۰ تا ۴۲۰ هزار تومان
باتری مناسب برای پراید باید دست کم ۵۰ آمپری باشد. مناسبترین گزینه برای پراید باتریهای ۵۵ و ۶۰ آمپری است، اما اگر سیستمهای جانبی روی ماشینتان نصب کردهاید یا در مناطق گرمسیر زندگی میکنید و کولر ماشین را زیاد روشن میکنید، بهتر است سراغ آمپرهای بالاتر بروید. باتریهای ۵۵ آمپری فالکون در بازار ۳۸۰ هزار تومان قیمت دارند و اگر سراغ باتری ۶۰ آمپری بروید باید ۴۲۰ هزار تومان هزینه کنید. باتریهای ۵۵ و ۶۰ آمپری کابوک به ترتیب ۲۷۵ و ۳۰۰ هزار تومان فروخته میشوند. باتری ۵۵ آمپری سهند ۲۸۰ هزار تومان و مدل ۶۰ آمپری آن ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد. باتریهای واریان ارزانتر هستند و مدلهای ۵۵ و ۶۰ آمپری آن به ترتیب ۲۳۰ و ۲۵۰ هزار تومان فروخته میشوند. برند دیگر پرطرفدار باتری در ایران باطریهای هندل است که ۵۵ آمپری آن ۳۲۰ هزار تومان و ۶۰ آمپری آن ۳۵۰ هزار تومان فروخته میشود.
لاستیک پراید؛ هر جفت ۴۰۰ هزار تا یک میلیون تومان
چرخهای کوچک پراید باعث شده لاستیک مناسب برای این ماشین سایز ۱۳ باشد که کوچکترین لاستیکها هستند. به طور کلی پراید، ماتیز و MVM ۱۱۰ و از این دست خودروها لاستیک سایز ۱۳ لازم دارند. قیمت این لاستیکها در بازار از ۳۰۰ هزار تومان شروع میشود و تا ۹۷۰ هزار تومان میرسد. باید توجه داشت که این قیمتها برای یک جفت لاستیک است. اگر بخواهید سراغ انواع باکیفیت بروید باید روی لاستیکهای ژاپنی حساب باز کنید. یک جفت لاستیک سایز ۱۳ با پهنای ۱۷۵ میلیمتر یوکوهاما که در ژاپن تولید میشود ۹۲۰ میلیون تومان قیمت دارد، ولی ارزشش را دارد، چون دستکم ۹۰ هزار کیلومتر برای ماشین شما کار خواهد کرد. شاید بتوان لاستیکهای دیگر با این توان اسمی را هم پیدا کرد. به طور مثال لاستیک اکسلرا ساخت کشور اندونزی با قیمت ۵۱۰ هزار تومان همین کارکرد را برای شما خواهد داشت. با این تفاوت که این لاستیکها از نظر پهنای چرخ نازکترند و ۱۶۵ میلیمتر پهنا دارند. تایلندیها لاستیک فالکن را ساختهاند که سایز ۱۳ آن با عمر مفید ۸۰ هزار کیلومتر ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. لاستیک ژاپنی دنلوپ با همین کارکرد مفید ۸۰ کیلومتری ۷۰۰ هزار تومان فروخته میشود.
اگر به کارکرد ۷۰ هزار کیلومتر لاستیک راضی هستید میتوانید سراغ لاستیکهای ارزانتر بروید. به طور مثال لاسیک آچیلس سایز ۱۳ با پهنای ۱۷۵ میلیمتر تنها ۳۱۰ هزار تومان قمیت دارد. البته انواع گرانتر آن هم هست. مثلا لاستیک تویو با همین سایز و پهنا ۹۷۰ هزار تومان فروخته میشود. دلیل آن هم این است که ژاپن آن را تولید کرده. لاستیک کرهای مارشال گزینه دیگری است که ۷۰ هزارکیلومتر برای شما کار میکند و هر جفت آن ۶۲۰ هزار تومان قیمت دارد. لاستیکهای ایرانی هیچکدامشان ادعای یک چنین کارکرد مفیدی ندارند. نهایت کارکرد اسمی لاستیکهای تولید داخل ۶۰ هزار کیلومتر است. لاستیکهای سایز ۱۳ کویرتایر با کارکرد مفید ۶۰ هزار کیلومتر ۴۰۰ هزار تومان میارزد. لاستیکهای یزد تایر هم همین قیمت را دارند.
لاستیکهای بارز کمی پهنتر هستند و برای همین ۴۳۰ هزار تومان فروخته میشوند. لاستیک چینی تریانگل روی چرخ خیلی از ماشینها دیده میشود. هر جفت این لاستیکها با عمر مفید ۶۰ هزار کیلومتر ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. اگر خیلی به فکر صرفهجویی هستید میتوانید لاستیکهای کمکیفیت را انتخاب کنید که ۵۰ هزار کیلومتر به پای شما میچرخند. لاستیک سایز ۱۳ با پهنای ۱۶۵ میلیمتر ایران تایر تنها ۳۳۰ هزار تومان از بودجه شما را میگیرد. البته پهنای ۱۷۵ میلیمتری آن ۳۹۰ هزار تومان است. لاستیک بارز هم گزینه دیگری است که هر جفت آن ۳۸۰ هزار تومان فروخته میشود.
روغن موتور پراید؛ ۷۷ تا ۱۲۰ هزار تومان
روغن موتور مناسب برای پراید از نظر ویسکوزیته یا غلظت که به اختصار به آن SAE میگویند، (۲۰W۵۰) است. البته برای موتور پراید یورو ۴ باید از روغن موتور با ویسکوزیته (۱۰W۴۰) استفاده کنید. در شاخص SAE عدد اول قبل از حرف W. نشان دهنده گرانروی روغن موتور در دمای پایین فصل زمستان است و هرچقدر این عدد کوچک باشد روغن موتو رقیقتر است یا به اصطلاح گرانروی پایینتری دارد. این عدد نقش مهمی در استارت اول در روزهای سرد زمستان دارد. عدد دوم بعد از حرف W. نشان دهنده غلظت روغن موتور در درجه حرارتهای بالا است و هرچه این عدد بزرگتر باشد غلظت روغن موتور بالاتر و یا به اصطلاح سنگینتر است. برای مثال اگر شما در شهری مثل اهواز زندگی میکنید که دمای هوای آن ممکن است تا ۴۰+ درجه سانتی گراد افزایش پیدا کنید پس بهتر است روغن موتوری انتخاب کنید که با توجه به گرمای هوا و گرمای داخلی موتور خاصیت روانکاری خود را از دست ندهد. نکتهای که باید در مورد شاخص API بدانید این است که این شاخص از حروفی مثل SN، SM، SL، SJ، SG و SF تشکیل شده و هرچه ترتیب حروف صعودیتر باشد نشاندهنده کیفیت بالاتر روغن موتور است. آخرین تکنولوژی روغن موتور در حال حاضر SN است که بهترین نوع روغن موتور به حساب میآید. مناسبترین مدل روغن موتور برای پراید مدلهای SF تا SL است. همچنین پسوند SAE بعد از اسم روغن موتور نشان دهنده استاندارد چسبنگی و لزج بودن آن است. روغن موتور پراید باید نهایتا در هشت هزار کیلومتر کارکرد تعویض شود و در مناطق گرمسیری و همچنین در شهرهای آلوده، هر شش هزار کیلومتر کارکرد برای تعویض روغن مناسب است. حجم روغن موتور مناسب برای پراید حداقل ۳.۵ لیتر است و برای همین بهتر است سراغ روغن موتورهای چهار لیتری بروید.
حالا نوبت انتخاب روغن موتور است. روغن موتورهای ۱۰W۴۰ نسبتا گرانتر هستند. به طور مثال روغن موتور چهار لیتری مدل API-SL/CF-۱۰W۴۰-SAE برند بهران سوپر پیشتاز در بازار ۱۰۵ هزار تومان است. برند پارس سوپر پایا همین مدل را با قیمت ۹۵ هزار تومان عرضه کرده است. روغن موتور توتال کمی گرانتر است و ۱۲۰ هزار تومان قیمت دارد. همچنین میتوانید روغن موتور ELF را با قیمت ۱۰۵ هزار تومان بخرید. البته این قیمت برای ELF تولید داخل است و اگر سراغ مدلهای وارداتی آن که ساخت امارات و شاخص API آن SN است بروید، دست کم ۲۹۰ هزار تومان برایتان خرج دارد. برای مدلهای API-SL/CF-۲۰W۵۰-SAE که ارزانتر هستند، میتوانید سراغ برند بهران سوپر پیشتاز بروید که ۷۷ هزار تومان قیمت دارد. این مدل روغن موتور با برند توتال ایرانی ۹۰ هزار تومان فروخته میشود و توتال اماراتی ۱۸۰ هزار تومان قیمت دارد.
فیلتر هوا و روغن پراید؛ جمعا ۲۳ هزار تومان
بعد از تعویض روغن موتور، نوبت به تعویض فیلترها میرسد. در چکاپ دورهای بهتر است حتما فیلتر هوا و فیلتر روغن را هم تعویض کنید که هزینه زیادی هم ندارد. فیلتر هوای پراید انژکتوری مدل سرکان در بازار ۹ هزار تومان فروخته میشود و فیلتر روغن همین برند ۱۴ هزار تومان است.
دیسک و صفحه کلاچ پراید؛ حدود ۴۰۰ هزار تومان
هر چند وقت یک بار لازم میشود دیسک و صفحه و به طور کلی کیت کلاچ ماشینتان را تعویض کنید. به خصوص برای ماشینی مثل پراید که ممکن است شما را در راه بگذارد. مکانیکیها عموما کیت کلاچ را یک جا تعویض میکنند که شامل دیسک، صفحه و بلبرینگ است. کیتهای کلاچ مخصوص پراید موجود در بازار عموما حدود ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارند. مثلا کیت کلاچ پراید شایان صنعت معمولی ۳۹۰ هزار تومان است و شایان صنعت دمپر ۴۲۰ هزار تومان فروخته میشود. کیت کلاچ شرکتی سایپا برند VALEO ساخت ترکیه ۴۴۰ هزار تومان قیمت دارد. کیت کلاچ شرکتی VALEO ساخت کره ۴۶۰ هزار تومان است. اگر سراغ کیت کلاچ دایکن ژاپنی بروید باید ۴۲۰ هزار تومان برای خرید آن هزینه کنید. اگر بخواهید کیت کلاچهای گرانقیمتتر هم پیدا میشود، به طور مثال کیت کلاچ شرکتی SECO اصل کره ۶۱۰ هزار تومان فروخته میشود.
مطالبتون مفید اما خالی از اشکال نبود
بنده یک 111مدل94دارم
و تا الانم 80000تا کارکرده و همه جور سواریم گرفتم
حالا با این شرایط تا امروز فقط یبار واتر پمپ تعویض کردم
و اولی باس بفکر 4حلقه لاستیک باشم
با این اوصاف میشه گفت هزینه نگهداریش فوق العاده پاییه نسبت به شرایط یک ماشین سواری حتی داخل شهر