فرارو- ریو از آن ماشینهایی است که شتابش جان میدهد برای یکهتازی در اتوبان و آزادراهها. یک ماشین جمع و جور با ظاهری شیک که به دست کرهایها طراحی شده و شرکت سایپا آن را مونتاژ میکند. هرچند تولید آن مدتی است متوقف شده، اما هنوز ریوهای دست دوم در بازار خرید و فروش میشوند. یکی از مشکلات اصلی ریو کم بودن قطعات آن است. طوری که دست روی هر قطعهای که بگذارید نهایتا سه چهار انتخاب بیشتر ندارید.
به گزارش فرارو؛ هزینه نگهداری ریو مثل تعویض روغن و فیلترها حدود ۱۶۰ هزار تومان خرج روی دستتان میگذارد. قیمت لاستیکهای موجود در بازار بسته به ایرانی یا خارجی بودنشان بین ۴۰۰ هزار تا یک میلیون تومان متفاوت است. برای باتری ریو باید حدود ۳۳۰ هزار تومان هزینه کنید و تعویض کیت کلاچ آن حدود ۸۰۰ هزار تومان خرج دارد. همچنین باید هر چند وقت یک بار حدود ۱۸۰ هزار تومان برای هر جفت لنت ترمز هزینه کنار بگذارید. از قطعات و هزینه تعمیرات که بگذریم، خود بیمه شخص ثالث میتواند برایتان یک کابوس باشد. چراکه هر سال باید حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای بیمه شخص ثالث و حدود ۶۰۰ هزار تومان برای بیمه بدنه هزینه کنید.
بیمه شخص ثالث ریو؛ یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان
برای خرید بیمه شخص ثالث ریو باید حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هزینه کنید. البته این در صورتی است که بیمه نامه قبلی شما شامل تخفیف نباشد و تا به حال برای خسارت جانی یا مالی از بیمه شخص ثالث خود استفاده نکرده باشید. اگر تخفیف بیمهنامه قبلی داشته باشید هزینه بیمه جدید برای شما کمتر خواهد بود. همچنین این هزینه برای پوشش پایه است که تنها تا سقف ۹ میلیون تومان خسارت پرداخت میکند. البته در صورت تمایل میتوانید سراغ بیمه شخص ثالث شش ماهه بروید که حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برایتان خرج دارد. استفاده از این مدل بیمهنامهها توصیه نمیشود چراکه به هر صورت بعد از شش ماه مجددا باید بیمه شخص ثالث خود را تمدید کنید. با این کار صرفا هزینه بیمه شما افزایش پیدا میکند.
بیمه بدنه ریو؛ ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان
اگر تمایل داشته باشید میتوانید علاوه بر بیمه شخص ثالث، برای ماشینتان بیمه بدنه هم بگیرید. در این صورت اگر در تصادف شما مقصر باشید، هزینه خسارت ماشین خودتان را هم میتوانید از بیمه دریافت کنید. بیمه بدنه برای خودروهای لوکس بالای ۱۵۰ میلیون تومان اهمیت بیشتری پیدا میکند. چراکه اگر تصادف کنید و مقصر نباشید، بیمه شخص ثالث ماشینی که با شما تصادف کرده، تنها یک سوم خسارت وارد شده به ماشین شما را پرداخت خواهد کرد و مابقی آن را باید از بیمه بدنهتان هزینه کنید. در مورد ریو با توجه به اینکه شامل حال این مورد نمیشود شاید بیمه بدنه جذابیت کمتری داشته باشد. به هر صورت اگر تمایل به خرید بیمه بدنه دارید، بهتر است بیمه بدنهتان را از همان شرکت بیمهای بخرید که بیمه شخص ثالث خود را از آن خریداری کردهاید. چراکه اغلب شرکتها بیمهای برای کسانی که بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه را با هم خریداری کرده باشند، تخفیف قائل میشوند. هزینه بیمه بدنه یک ساله برای ریو با توجه به شرکت بیمهای و پوششهایی که دارد بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان متفاوت است.
لنت ترمز ریو؛ ۱۷۰ تا ۲۰۰ هزار تومان
سری که مکانیکیها بزنید، میبینید پیدا کردن لنت ترمز برای ریو کار خیلی راحتی نیست و علاوه بر اینکه خیلی از مغازهها قطعات ریو را ندارند، حق انتخاب شما هم به طرز عجیبی محدود است. به هر صورت برای یک جفت لنت ترمز چرخ عقب باید حدود ۲۰۰ هزار و برای یک جفت لنت ترمز چرخ جلو باید حدود ۱۸۰ هزار تومان بودجه کنار بگذارید. به علاوه اینکه لنت ترمز ریو شرکتی به شکل محدودی در بازار عرضه میشود و به سختی نمیتوانید لنتهای کارخانه سایپا را برای ماشینتان تهیه کنید. در حال حاضر لنت ترمز چرخ عقب ریو برند GOLD ساخت کره و برند PHC-VALEO با ضمانت بیمه ایران هر دو ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارند. اگر خواستید میتوانید سراغ لنت ترمز چرخ عقب ریو مدل YES-Q کره بروید که ۱۷۰ هزار تومان خرج روی دستتان میگذارد. از طرف دیگر برای خرید لنت ترمز چرخ جلو هم به همین میزان انتخابتان محدود است. برای خرید لنت ترمز چرخ جلو ریو یا باید سراغ مدلهای YES-Q و PHC-VALEO کره بروید که ۱۷۰ هزار تومان است، یا با هزینه ۱۸۰ هزار تومان لنت ترمز GOLD برای چرخ جلو ریو تهیه کنید.
باتری ریو؛ ۳۱۰ تا ۵۴۰ هزار تومان
مناسبترین گزینه برای ریو باتریهای ۶۰ و ۶۲ آمپری است، اما اگر سیستمهای جانبی روی ماشینتان نصب کردهاید یا در مناطق گرمسیر زندگی میکنید و کولر ماشین را زیاد روشن میکنید، بهتر است سراغ آمپرهای بالاتر بروید. باتریهای مناسب ریو عموما حدود ۳۳۰ هزار تومان قیمت دارند.
موردی که باید در مورد باتری ریو به آن توجه کنید این است که پیدا کردن باتری ۶۲ آمپری در بازار به همین راحتیها نیست و ممکن است خیلی از تعمیرگاهها این باتری را نداشته باشند. برای همین بهتر است از همان اول دنبال باتریهای ۶۰ آمپری برای ریو بگردید.
باتریهای ۶۲ آمپری فالکون در بازار ۴۷۰ هزار تومان قیمت دارند و اگر سراغ باتری ۶۰ آمپری بروید باید ۵۳۰ هزار تومان هزینه کنید. باتریهای ۶۰ آمپری کابوک به ترتیب ۳۳۰ هزار تومان فروخته میشوند. باتری ۶۰ آمپری سهند ۳۳۰ هزار تومان قیمت دارد. باتریهای واریان ارزانتر هستند و مدل ۶۰ آمپری آن به ترتیب ۳۱۰ هزار تومان فروخته میشود. برند دیگر پرطرفدار باتری در ایران باتریهای هندل است که ۶۰ آمپری آن ۳۸۰ هزار تومان فروخته میشود. اگر بخواهید سراغ باتریهای دلکور بروید، باید دست کم ۵۴۰ هزار تومان برای باتری ۶۰ آمپری، ۵۷۰ هزار تومانی برای باتری ۶۲ آمپری دلکور هزینه کنید.
لاستیک ریو؛ هر جفت ۳۰۰ هزار تا یک میلیون تومان
چرخهای کوچک ریو باعث شده لاستیک مناسب برای این ماشین سایز ۱۳ باشد که کوچکترین لاستیکها هستند. به طور کلی ریو، تیبا، پراید، ماتیز و MVM ۱۱۰ و از این دست خودروها لاستیک سایز ۱۳ لازم دارند. قیمت این لاستیکها در بازار از ۳۰۰ هزار تومان شروع میشود و تا ۹۷۰ هزار تومان میرسد. باید توجه داشت که این قیمتها برای یک جفت لاستیک است. اگر بخواهید سراغ انواع باکیفیت بروید باید روی لاستیکهای ژاپنی حساب باز کنید. یک جفت لاستیک سایز ۱۳ با پهنای ۱۷۵ میلیمتر یوکوهاما که در ژاپن تولید میشود ۹۲۰ هزار تومان قیمت دارد، ولی ارزشش را دارد، چون دستکم ۹۰ هزار کیلومتر برای ماشین شما کار خواهد کرد. شاید بتوان لاستیکهای دیگر با این توان اسمی را هم پیدا کرد. به طور مثال لاستیک اکسلرا ساخت کشور اندونزی با قیمت ۵۱۰ هزار تومان همین کارکرد را برای شما خواهد داشت. با این تفاوت که این لاستیکها از نظر پهنای چرخ نازکترند و ۱۶۵ میلیمتر پهنا دارند. تایلندیها لاستیک فالکن را ساختهاند که سایز ۱۳ آن با عمر مفید ۸۰ هزار کیلومتر ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. لاستیک ژاپنی دنلوپ با همین کارکرد مفید ۸۰ کیلومتری ۷۰۰ هزار تومان فروخته میشود. اگر به کارکرد ۷۰ هزار کیلومتر لاستیک راضی هستید میتوانید سراغ لاستیکهای ارزانتر بروید. به طور مثال لاسیک آچیلس سایز ۱۳ با پهنای ۱۷۵ میلیمتر تنها ۳۱۰ هزار تومان قمیت دارد.
البته انواع گرانتر آن هم هست. مثلا لاستیک تویو با همین سایز و پهنا ۹۷۰ هزار تومان فروخته میشود. دلیل آن هم این است که ژاپن آن را تولید کرده. لاستیک کرهای مارشال گزینه دیگری است که ۷۰ هزارکیلومتر برای شما کار میکند و هر جفت آن ۶۲۰ هزار تومان قیمت دارد. لاستیکهای ایرانی هیچکدامشان ادعای یک چنین کارکرد مفیدی ندارند. نهایت کارکرد اسمی لاستیکهای تولید داخل ۶۰ هزار کیلومتر است. لاستیکهای سایز ۱۳ کویرتایر با کارکرد مفید ۶۰ هزار کیلومتر ۴۰۰ هزار تومان میارزد. لاستیکهای یزد تایر هم همین قیمت را دارند.
لاستیکهای بارز کمی پهنتر هستند و برای همین ۴۳۰ هزار تومان فروخته میشوند. لاستیک چینی تریانگل روی چرخ خیلی از ماشینها دیده میشود. هر جفت این لاستیکها با عمر مفید ۶۰ هزار کیلومتر ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. اگر خیلی به فکر صرفهجویی هستید میتوانید لاستیکهای کمکیفیت را انتخاب کنید که ۵۰ هزار کیلومتر به پای شما میچرخند. لاستیک سایز ۱۳ با پهنای ۱۶۵ میلیمتر ایران تایر تنها ۳۳۰ هزار تومان از بودجه شما را میگیرد. البته پهنای ۱۷۵ میلیمتری آن ۳۹۰ هزار تومان است. لاستیک بارز هم گزینه دیگری است که هر جفت آن ۳۸۰ هزار تومان فروخته میشود.
روغن موتور ریو؛ ۷۷ تا ۱۲۰ هزار تومان
روغن موتور مناسب برای ریو از نظر ویسکوزیته یا غلظت که به اختصار به آن SAE میگویند، (۲۰W۵۰) است. البته برای مناطق سردسیر بهتر است از روغن موتور (۱۰W۴۰) استفاده کنید. در شاخص SAE عدد اول قبل از حرف W. نشاندهنده غلظت روغن موتور در دمای پایین فصل زمستان است و هرچقدر این عدد کوچک باشد روغن موتور رقیقتر است یا به اصطلاح گرانروی پایینتری دارد. این عدد نقش مهمی در استارت اول در روزهای سرد زمستان دارد. عدد دوم بعد از حرف W. نشاندهنده غلظت روغن موتور در درجه حرارتهای بالا است و هرچه این عدد بزرگتر باشد غلظت روغن موتور بالاتر و یا به اصطلاح سنگینتر است. برای مثال اگر شما در شهری مثل اهواز زندگی میکنید که دمای هوای آن ممکن است تا مثبت ۴۰ درجه سانتیگراد افزایش پیدا کنید پس بهتر است روغن موتوری انتخاب کنید که با توجه به گرمای هوا و گرمای داخلی موتور خاصیت روانکاری خود را از دست ندهد. نکتهای که باید در مورد شاخص API بدانید این است که این شاخص از حروفی مثل SN، SM، SL، SJ، SG و SF تشکیل شده و هرچه ترتیب حروف صعودیتر باشد نشاندهنده کیفیت بالاتر روغن موتور است. آخرین تکنولوژی روغن موتور در حال حاضر SN است که بهترین نوع روغن موتور به حساب میآید. مناسبترین مدل روغن موتور برای ریو مدلهای SJ و SL است. همچنین پسوند SAE بعد از اسم روغن موتور نشاندهنده استاندارد چسبنگی و لزج بودن آن است. روغن موتور ریو باید نهایتا در هشت هزار کیلومتر کارکرد تعویض شود و در مناطق گرمسیری و همچنین در شهرهای آلوده، هر هفت هزار کیلومتر کارکرد برای تعویض روغن مناسب است. البته در شرایط سخت بهتر است در هر هفت هزار کیلومتر روغن را تعویض کنید. حجم روغن موتور مناسب برای ریو حدود ۴.۵ لیتر است و برای همین بهتر است سراغ روغن موتورهای چهار لیتری بروید.
حالا نوبت انتخاب روغن موتور است. روغن موتورهای ۱۰W۴۰ نسبتا گرانتر هستند. به طور مثال روغن موتور چهار لیتری مدل API-SL/CF-۱۰W۴۰-SAE برند بهران سوپر پیشتاز در بازار ۱۰۵ هزار تومان است. برند پارس سوپر پایا همین مدل را با قیمت ۹۵ هزار تومان عرضه کرده است. روغن موتور توتال کمی گرانتر است و ۱۲۰ هزار تومان قیمت دارد. همچنین میتوانید روغن موتور ELF را با قیمت ۱۰۵ هزار تومان بخرید. البته این قیمت برای ELF تولید داخل است و اگر سراغ مدلهای وارداتی آن که ساخت امارات و شاخص API آن SN است بروید، دست کم ۲۹۰ هزار تومان برایتان خرج دارد. برای مدلهای API-SL/CF-۲۰W۵۰-SAE که ارزانتر هستند، میتوانید سراغ برند بهران سوپر پیشتاز بروید که ۷۷ هزار تومان قیمت دارد. این مدل روغن موتور با برند توتال ایرانی ۹۰ هزار تومان فروخته میشود و توتال اماراتی ۱۸۰ هزار تومان قیمت دارد.
فیلتر هوا و روغن ریو؛ جمعا ۳۶ هزار تومان
بعد از تعویض روغن موتور، نوبت به تعویض فیلترها میرسد. در چکاپ دورهای بهتر است حتما فیلتر هوا و فیلتر روغن را هم تعویض کنید که هزینه زیادی هم ندارد. فیلتر هوای ریو مدل برند سرکان در بازار ۱۸ هزار تومان فروخته میشود و فیلتر روغن سرکان هم برای ریو همین قیمت را دارد.
دیسک و صفحه کلاچ ریو؛ حدود ۸۰۰ هزار تومان
به گزارش فرارو؛ هر چند وقت یک بار لازم میشود دیسک و صفحه و به طور کلی کیت کلاچ ماشینتان را تعویض کنید. مکانیکیها عموما کیت کلاچ را یک جا تعویض میکنند که شامل دیسک، صفحه و بلبرینگ است. کیتهای کلاچ مخصوص ریو موجود در بازار عموما حدود ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارند.
نقطه ضعف ریو در مورد کمبود قطعات برای آن در بازار به وضوح خود را در کیت کلاچ نشان میدهد. طوری که تنها دو انتخاب برای خرید کیت کلاچ ریو پیش روی شماست. کیت کلاچ ریو شرکتی سایپا SECO کره ۸۶۰ هزار تومان و کیت کلاچ دیکن EXEDY مخصوص ریو ۷۴۰ هزار تومان فروخته میشود. البته بعضا میگویند میتوان برای ریو از قطعات کپی شده تیبا استفاده کرد، اما کمتر کسی پیدا میشود که چنین ریسکی را تجربه کند! آن هم روی موضوعی به این مهمی که ممکن است هر لحظه خسارات جبرانناپذیر به همراه داشته باشد.