bato-adv
bato-adv
چند پیشنهاد برای بازگشت مردم به زندگی عادی و حذف دلال‌ها

قیمت‌ها چگونه و با چه شگردی به دیوار و شیپور برگردد؟

حالا اگر این سایت‌ها تصمیم بگیرند آگهی‌های خودرو و املاک را پولی کنند یا اجازه تغییر قیمت را در بازه‌های زمانی کوتاه ندهند، آیا دست دلالان و تبانی‌گران کوتاه نمی‌شود؟ به نظر می‌رسد اگر سایتی مانند دیوار که به نسبت تاثیرگذاری بیشتری نیز در بازار دارد، احراز هویت را جدی‌تر بگیرد و به هر کد ملی یا شماره تلفن اجازه درج تنها یک آگهی را بدهد می‌تواند دست دلالان را به‌ویژه از بازار خودرو کوتاه کند. در املاک نیز اضافه کردن میانگین قیمت ماه قبل می‌تواند به مشتریان چشم‌اندازی بدهد که آیا یک ملک قیمت مناسبی دارد یا نه. حتما خود این سایت‌ها می‌توانند راه‌های به مراتب بهتری هم داشته باشند به شرطی که قانون‌گذار و ناظران این مطالبات را از این سایت‌ها با جدیت بیشتری بخواهند. وضعیت فعلی فقط به رکود بیشتر دامن زده و مردم عادی را از به عنوان مصرف‌کننده متضرر کرده است.

تاریخ انتشار: ۱۶:۱۷ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
گام بلند دیوار برای سر و سامان دادن به بازار خودرو دست دوم
فرارو- ۲۴ساعت پس از غیب شدن قیمت‌ها از جلوی آگهی‌های آنلاین منتشر شده در سایت‌هایی مثل دیوار کاملا واضح است که این اتفاق نمی‌تواند دائمی باشد. همه می‌دانیم بازار خرید و فروش کالاهای دست‌دوم قرار است از این بعد رونق بیشتری به خود بگیرد. وقتی وضعیت ثبت سفارش خودرو ثبات ندارد و برای واردات باید ارز با نرخ بازار آزاد استفاده کرد، وقتی تولیدکننده‌های ایرانی خیلی نمی‌توانند روی عامل عرضه تاثیر بگذارند و تا وقتی زور دلالان بر هر قانون و نظارت و منطقی می‌چربد، قیمت‌ها به شکل تصاعدی بالا می‌رود، چطور می‌توان مردم را که به ماشینی برای زیرپای خودشان و خانواده‌اش نیاز دارند را از حضور در بازار منع کرد؟

حذف قیمت‌ها از آگهی‌های اینترنتی نمی‌تواند دائمی باشد

تحولات بازار خودرو حالا دیگر به شکل لحظه‌ای اتفاق می‌افتند. از یک طرف گزارش‌های متوالی رشد قیمت و گرانی را داریم و از طرف دیگر باید با حجم خبرها و شایعاتی درباره کاهش تولید و کمبود قطعه سروکله بزنیم. هر بار که بازار خودرو شاهد چنین اتفاقاتی است، نگاه‌ها به سمت بازار خودروهای دست‌دوم می‌چرخد. جایی که اگر چه ماشین‌هایش نو نیست اما بالاخره قیمت‌هایشان ارزان‌تر است. هفته پیش تعداد چشم‌های بیشتری به سمت این بازار چرخید چون همه‌جا پیچید که دلالان و واسطه‌ها در بازار دست دوم خودرو هم رخنه کرده‌اند و دارند با اعلام قیمت‌های بالا بازار را متشنج می‌کنند. واکنش سایت‌های اینترنتی و اپلیکیشن‌های موبایلی به این قضیه خیلی سریع رقم خورد و آنها به شکل داوطلبانه قیمت‌ها را حذف کردند. تصور کنید شما به عنوان خریدار دربه‌در دنبال ماشین مورد نظرتان می‌گردید، آن را پیدا می‌کنید و وقتی به صفحه مورد نظر می‌روید چیزی در مورد قیمت پیدا نمی‌کنید. چون این اتفاق برای تمام آگهی‌ها رخ داده است، شما حتی قادر نیستید یک برآورد قیمت نصفه نیمه داشته باشید. انگار نه انگار جذابیت آگهی‌های آنلاین توی همین چیزهاست و در آنها سرعت عمل، مقایسه، شفافیت و تماس مستقیم کلی کار راه می‌اندازد.

پیشنهادهایی برای کم کردن قدرت دلال‌ها

سایت دیوار اعلام کرده حذف قیمت از آگهی‌های آنلاین یک راه‌حل موقتی بوده و برای اعتمادسازی انجام می‌شود. آنها خودشان هم می‌دانند این کار نمی‌تواند ادامه داشته باشد. من و شما هم از این قضیه خبر داریم اما پس کی باید با دلالان و واسطه‌هایی که تلاش می‌کنند بازار را خراب کنند برخورد کند؟ قطعا کسی از نیروی انتظامی توقع ندارد مثل ماجرای بازار ارز کلی سرباز و درجه‌دار را با ماشین و دست‌بند روانه بازار کند و کار با دستگیری چند تا اخلال‌گر تمام شود. کلید این قفل باید به کمک ابزارهای نوین باز شود. چیزی از جنس عقلانیت و منطق.

 ساخت و طراحی ابزارهایی برای محاسبه قیمت کارشناسی خودرو دست دوم می‌تواند نمونه‌ای از این امکان جدید باشد. در حال حاضر ۸۰درصد از معاملات اینترنتی تهران از طریق دیوار صورت می‌گیرد. همچنین سهم دیوار از کل معاملات خودرو تهران ۲۰درصد است و این یعنی اگر سامانه محاسبه قیمت کارشناسی خودرو دست دوم در دیوار راه‌اندازی شود، قیمت‌ها در بخش مهمی از بازار خودروهای نو و دست دوم سروسامان داده می‌شود.

حالا اگر این سایت‌ها تصمیم بگیرند آگهی‌های خودرو و املاک را پولی کند یا اجازه تغییر قیمت را در بازه‌های زمانی کوتاه ندهد، آیا دست دلالان و تبانی‌گران کوتاه نمی‌شود؟ به نظر می‌رسد اگر سایتی مانند دیوار که به نسبت تاثیرگذاری بیشتری نیز در بازار دارد، احراز هویت را جدی‌تر بگیرد و به هر کد ملی یا شماره تلفن اجازه درج تنها یک آگهی را بدهد می‌تواند دست دلالان را از به‌ویژه بازار خودرو کوتاه کند. در املاک نیز اضافه کردن میانگین قیمت ماه قبل می‌تواند به مشتریان چشم‌اندازی بدهد که آیا یک ملک قیمت مناسبی دارد یا نه. حتما خود این سایت‌ها می‌توانند راه‌های به مراتب بهتری هم داشته باشند به شرطی که قانون‌گذار و ناظران این مطالبات را از این سایت‌ها با جدیت بیشتری بخواهند.

چرا ارائه قیمت کارشناسی در بازار خودرو دست دوم مهم است

خریداران روز‌به‌روز نسبت به بازار خودروهای نو ناامید می‌شوند و بیشتر به سمت ماشین‌های دست دوم می‌روند. سال‌ها پیش در تهران، عبدل‌آباد به عنوان بورس خرید و فروش ماشین‌های دست دوم شناخته می‌شد. معمولا مردم پنجشنبه و جمعه خودشان را به جنوب تهران می‌رساندند و تلاش می‌کردند بعد از خلاص‌شدن از دست دلال‌ها و واسطه‌‌ها با یک آدم‌حسابی معامله کنند. این روش معامله در سال‌های اخیر و با به‌کارگیری ابزارهای جدید ارتقا پیدا کرده است. حالا می‌توانید روی گوشی‌ خودتان اپلیکیشتی نصب کنید، به اینترنت متصل شوید و با تماشای آگهی‌ها، شناخت ماشین‌ها، بررسی قیمت‌ها و طرح چندتایی سوال و شنیدن چند جواب خرید کنید. اگر اطمینان داشته باشید فروشنده مالک واقعی خودرو بوده که سال‌ها با آن ماشین خاطره دارد، حتما حس بهتری به آن خواهید داشت. این حس می‌تواند بهتر باشد وقتی بدانید موقع تعیین قیمت، یک نفر کارشناس یا مجموعه‌ای از کارشناسان خبره نظرشان را اعمال کرده‌اند.

ارائه قیمت کارشناسی چه مزایایی دارد

اگر سایت‌هایی مثل دیوار و شیپور بتوانند امکان کارشناسی خودرو دست دوم را به اپلیکیشن خود اضافه کنند، فروشنده با وارد کردن اطلاعات ماشین خود در نهایت به محدوده قیمت کارشناسی آن دست پیدا می‌کند. اصولا کار کارشناسی خودرو همین است که با توجه به فاکتور‌های مختلف یک ماشین دست دوم، آن را قیمت‌گذاری می‌کند. البته که همین حالا هم پلتفرم‌های مختلفی برای رسیدن به قیمت کارشناسی خودروها وجود دارد. از جمله چند سایت قدیمی اما هر کدام از آنها نقاط ضعف مخصوص خودشان را دارند. به عنوان بزرگترین نقطع ضعف بعضی از آنها رسما به عنوان یک دلال فعالیت می‌کنند و به کاربر پیشنهاد می‌دهند همان موقع ماشین را با پرداخت پول نقد و با قیمتی که خودشان پیشنهاد داده‌اند خریداری می‌کنند. به نظر شما این ماشین‌ها کجا می‌روند؟ آیا پای یک دلالی مدرن وسط است؟

bato-adv
bato-adv
bato-adv