bato-adv
bato-adv

ساسی مانکن و ویدئوهای رقص در مدارس؛ جنجال ادامه‌دار

وزیر آموزش و پرورش ویدیو‌های آوازخوانی بچه‌های مدارس را به عنوان بخشی از "جنگ مستمر و عظیم برای تغییر هویت نسل جدید" و برای "ناامیدی مردم متدین و انقلابی" و "بی‌اعتماد کردن مردم به آموزش و پرورش و معلمان" دانست و گفت: «مهم‌ترین هدف دشمنان تغییر هویت فرزندان ماست. هویتی که با آموزه‌های ایرانی و اسلامی عجین شده است.»

تاریخ انتشار: ۱۷:۰۷ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
فرارو- واکنش‌ها به ویدئو‌های رقص و همخوانی دانش آموزان در مدارس با آهنگی از یک خواننده خارج از کشور ادامه دارد. آخرین واکنش مربوط به وزیر آموزش پرورش بوده است. بطحایی اعلام کرده است که دو نفر را در جریان اتفاقات اخیر لغو ابلاغ کرده است. او همچنین سعی کرده است از جامعه معلمان کشور دفاع کند.
ادامه جنجال ویدئوهای رقص در مدارس
در ویدئوهای منتشر شده دانش آموزان با اهنگ جنتلمن ساسی مانکن شادند

به گزارش فرارو، پیش از این نیز مدیرکل فرهنگی، هنری، اردو‌ها و فضا‌های پرورشی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد در واکنش به ویدیو‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی از آوازخوانی بچه‌ها در مدارس منتشر شده، دستورالعملی برای سرود مدارس تدوین و ارسال شده است. بر اساس این دستورالعمل تک‌خوانی دختربچه‌ها ممنوع شد.

در چند روز اخیر در ویدئو‌هایی که در شبکه‌های مجازی منتشر شده بود، بچه‌ها در برخی مدارس ترانه شش و هشت «جنتلمن» از ساسان حیدری  را می‌خواندند و با این ترانه می‌رقصیدند و ورزش می‌کردند. ظاهرا این ویدئوها در مدارس شهر تهران ضبط شده اما توضیح زیادی در این باره ارائه نشده است.
 
بازتاب گسترده این ویدئو‌ها در فضای مجازی با واکنش مقامات کشور روبه رو شد.


ادامه جنجال ویدئوهای رقص در مدارس
ساسی مانکن کیست؟
ساسان حیدری یافته متولد۲۷ آبان ۱۳۶۷ در اهواز است. با نام هنری ساسی مانکن خوانندهٔ رپ و پاپ است. او در میانهٔ دههٔ هشتاد به شهرت رسید. بیشتر به ترانه سرایی می‌پرداخت وبعد از مدتی به آهنگسازی و خوانندگی هم رسید. در سال ۸۷ شهرت وی بیشتر هم شد. در آن زمان موسیقی زیر زمینی در اوج قرار داشت.

ساسی مانکن و امیر تتلو در آن زمان پیشتاز بودند همین موضوع باعث شد که درگیر مسائل سیاسی شوند. در انتخابات جنجالی سال ۸۸ ساسی مانکن جذب ستاد مهدی کروبی شد. سیاسی مانکن با مهدی کروبی دیدار کرد که بازتاب گسترده‌ای داشت. دیدار ساسی با کروبی بازتاب وسیعی داشت و انتقادات زیادی را برانگیخت، اما حامیان کروبی به دفاع از آن دیدار پرداختند. در ادامه ساسی مانکن وارد دور تازه‌ای از حاشیه‌ها شد.

در سال ۸۸ حضور ساسی مانکن در مراسم افتتاحیهٔ فیلم حرکت اول به دعوت تهیه‌کنندهٔ این فیلم (مرتضی شایسته)، واکنش معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت ارشاد را در پی داشت. در گزارش روابط عمومی این معاونت با اشاره به حضور «یکی از خوانندگان»، آمده‌است: «برگزاری هر گونه همایش و جلسه در سینما‌های کشور باید با هماهنگی اداره کل نظارت و ارزشیابی و دفتر مجامع سینمایی باشد و این جلسه (مراسم افتتاحیهٔ حرکت اول) بدون هماهنگی و اخذ مجوز‌های لازم انجام شده که با سینمای مورد نظر برخورد لازم انجام خواهد گرفت.»
 
او ۷ فروردین ۱۳۸۹ در حالی که برای انجام چند جشن خانگی در کیش به سر می‌برد بازداشت شد. بعضی از منابع علت بازداشت او را حمایت از مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری و برخی «رقاصی در بازار کیش» دانستند.

یک هفته پس از دستگیری ساسی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، سردار رادان در رابطه با دستگیری او گفت: «پلیس کسی مانند این فرد را که به اصطلاح به دنبال ناهنجاری باشد، حتماً در زمره دستگیری‌های خود قرار می‌دهد.»
 
البته بعد از آن ساسی بازداشت خود را تکذیب کرد.

ساسی مانکن در سال ۹۰ از ایران خارج شد و به مالزی رفت او حالا در آمریکا زندگی می‌کند. در اسفند ۹۴ قطعهٔ «مطمئنم» علی لهراسبی با شعر و ملودی ساسان یافته روانهٔ بازار موسیقی فارسی شد که برخی رسانه‌ها این همکاری را مانند همکاری لهراسبی با شادمهر جنجالی خواندند.

ساسی مانکن و ویدئوهای رقص در مدارس؛ جنجال ادامه‌دار
علی مطهری خواستار برخورد با مدیران مدارس شد
واکنش ها به ویدئوهای جنجالی
یکی از اولین واکنش ها از سوی علی مطهری بود. نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، با ابراز تأسف از این اتفاق بیان کرد وزیر آموزش‌وپرورش برای انتشار کلیپ‌های رقاصی در مدارس پاسخ‌گو باشد و مدیران این مدارس برکنار شوند.

محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش هم سه نفر را مأمور بررسی کرد و از پلیس فتا درخواست کرد برای مهار شادی دانش‌آموزان به وزارت آموزش و پرورش کمک کند.

سه روز بعد از این وقایع، علی رمضانی، مدیرکل فرهنگی، هنری، اردو‌ها و فضا‌های پرورشی وزارت آموزش و پرورش جمعه ۲۰ اردیبهشت از صدور دستورالعملی برای آوازخوانی کودکان در مدارس خبر داد. بر اساس این دستورالعمل اجرای تک‌خوانی دختربچه‌ها در مدارس ایران ممنوع شده است. علاوه بر این:
 
  • در تولید و ساخت سرود مدارس باید اشعار کتاب‌های درسی ملاک قرار گیرد.
  • مسئولیت تهیه سرود از اشعار کتاب‌های درسی با معلمان است.
  • همکاری آقایان به عنوان مربی فنی، رهبر گروه، مشاور و… در مدارس دخترانه اکیداً ممنوع شده است.
  • به‌کارگیری نیروی آزاد در بخش سرود حتماً باید با مجوز و تأیید حراست آموزش و پرورش باشد.
  • باید در اشعار و سروده‌ها به مسائل فرهنگی، تاریخی، حماسی، آداب، سنت‌ها، مشاهیر و مفاخر پرداخته شود.
واکنش‌ها حتی به مراجع دینی هم رسید و آیت الله مکارم شیرازی در این باره گفت: "اینکه سرودی سخیف و رکیک در مدارس توسط بچه‌ها و نونهالان خوانده شود و آهنگی پخش و همه با هم برقصند مشخص می‌شود خطر تا کجا نفوذ کرده است."

او فضای مجازی را در این زمینه مقصر دانست و افزود: «اگر در مقابل این مسائل سکوت کنیم فردا شرایط بدتر خواهد شد؛ فضای مجازی به بلای مجازی تبدیل شده است.»

در کنار متهم کردن فضای مجازی عده‌ای نیز وزارت آموزش و پرورش را متهم می‌کنند که همچنان سند ۲۰۳۰ را اجرا می‌کند و این اتفاقات از عواقب اجرای آن سند است.

در سوی دیگر ماجرا عده‌ای دیگر معتقدند این انتقادات بی مورد است و ویدئو‌های منتشر شده معنا و مفهوم عجیبی ندارد. این ویدئوها نشان دهنده وضعیت اجتماعی کشور است و ارتباط فراوانی مدارس و آموزش و پرورش ندارد. آن‌ها می‌گویند جامعه ایران دیگر مانند گذشته نیست.

برخی دیگر نیز منتقدان را متهم می‌کنند که نمی‌خواهند در مدارس و فضای کشور شادابی و شادی وجود داشته باشد.


 
 
 

ادامه جنجال ویدئوهای رقص در مدارس
بطحایی از پروژه نفوذ می گوید

دفاع وزیر از آموزش و پرورش
با وجود تمام این انتقادات وزیر آموزش و پرورش به دفاع از این وزارتخانه، معلمان و سیستم آموزشی کشور پرداخته است.
 
وزیر آموزش و پرورش ویدیو‌های آوازخوانی بچه‌های مدارس را به عنوان بخشی از "جنگ مستمر و عظیم برای تغییر هویت نسل جدید" و برای "ناامیدی مردم متدین و انقلابی" و "بی‌اعتماد کردن مردم به آموزش و پرورش و معلمان" دانست و گفت: «مهم‌ترین هدف دشمنان تغییر هویت فرزندان ماست. هویتی که با آموزه‌های ایرانی و اسلامی عجین شده است.»
 
محمد بطحایی گفت: «هرچند راه نرفته بسیار داریم، اما در صحنه‌های علمی حرف بسیار برای گفتن داریم و داشته‌هایمان در آموزش و پرورش بسیار ارزشمند است.»

او افزود: "اکنون ۱۴ میلیون دانش‌آموزی داریم که به رغم همه هجمه‌های فرهنگی، اگر لازم باشد همانند دوران دفاع مقدس در صحنه خواهند بود و جانفشانی خواهند کرد."

وزیر آموزش پرورش از جامعه معلمان کشور دفاع کرد. او با اشاره به اینکه ۸۰۰ هزار معلم در کشور حضور دارند، افزود "شاید در بین این افراد خطاکار هم باشد همچنان که طی چند روز گذشته دو نفر را لغو ابلاغ کرده‌ام، اما انگشت شمار هستند و نباید به خاطر این افراد جایگاه تمام معلمان را زیر سوال برد

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: «هرچند در روز‌های اخیر برخی از هجمه‌ها سنگین‌تر شده و صحبت از اسنادی که از آن طرف آب به ما تجویز می‌کند، است و در مقابل جامعه فرهنگی در برابر این نسخه‌های پیچیده شده مقاومت می‌کنند و این برای حفظ المان‌های هویتی است.»

به نظر می‌رسد اشاره وزیر به سند ۲۰۳۰ است.

او از نگاهش درباره تعلیم و تربیت اسلامی هم سخن گفت و افزود: «در تعلیم و تربیت اسلامی رقابت فردی نداریم رقابت فردی مربوط به تعلیم و تربیت غرب با زیربنا‌های فلسفی تعلیمی و تربیتی‎ خودشان است.»

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: "این که به گردن یک نفر مدال بیندازیم و چندین نفر دیگر را افسرده کنیم تعلیم و تربیت اسلامی نیست بلکه همه با هم باید پیروز شوند."

مهديار
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
اينستا بايد فيلر بشه تا با اين مسائل مواجه نشيم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
هر عمل یا کار مخالف با فرهنگ اگر درست و شفاف و صادقانه برای مردم توجیه بشه و شرایط جامعه به گونه ای باشه که اعتماد متقابل وجود داشته باشه ، اون عمل یا کار از جانب مردم و جامعه به طور کامل ترد یا ریشه کن میشه . مثل سیگار . الان تو مکانهای عمومی کسی به خودش اجازه نمیده سیگار روشن کنه چون مرد بهش اعتراض میکنن . فرهنگسازی یعنی این . مردم شعور و عقل دارن . خوب و از بد میفهمن . ولی وقتی نظم و نظام اجتماعی و اقتصادی و .... به هم بریزه شرایط سخت میشه .
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
ما به این میگیم نافرمانی مدنی .یک جور اعتراض .یک جور بی تفاوتی وبی اعتمادی به مسئولین شما بهش چی دوست دارید بگید؟
س.ه
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
توي كوچه و خيايبون كه اتفاق نيفتاده، در محيط آموزشي و محل تعليم و تعلم رخ داده. پس معلومه كه مدارس در و پيكر نداره و بچه هاي بيچاره كه به حال خودشون رها هستند و با چه چيزهايي بزرگ مي شوند... با ترانه هاي س... و...
ناشناس
Germany
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
اگر کلیپ را دیده باشید معلوم هست که همه ی بچه ها شعرهای این خواننده را بلد هستند ، بیائید یک مقدار واقع بینانه با مسائل برخورد کنیم .
سولماز خانم
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
اينايي كه منفي دادن منظورش چيه، يعني با اين نوع آموزش و پرورش فرزندان در مدارس موافقند؟ يعني از دبستان بايد فكر و ذكر كودكان اين كشور در رقص و اواز س... باشد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
تو این همه بدبختی به چی گیر دادید
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
اگه شما رسانه ها کشش ندید ادامه دار نمیشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
تعجبم از اون خانواده هایی هست که بچه هاشون رو به مهدکودک هایی میفرستند که کلاس رقص دارد و استخر مختلط ، اما از این قضیه ناراحت و عصبانی شده اند!
البته کلمه sexy و سایر کلمات این اهنگ نامناسب هست اما نمیشود بعد از کلاس رقص در مهد و نشاندن بچه ها پای ماهواره توقع دیگری از انها داشت!
در اینده نزدیک در مدارس باید وسایل پیشگیری از بارداری پخش شود!
عین غرب!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
تو هیچ کشور اسلامی این وسائل توزیع نمیشه تو غرب هم خیلی این اتفاق رایج نیست الکی جو ندهید لطفا
zamyad
United Arab Emirates
۰۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
آقا کلمه Sexy و Hot و ... معانی بدی در فرهنگ غرب آنطور که شما فکر می کنی ندارد (بخاطر همین تفاوت های فرهنگی است که ما حرف اونا رو نمی فهمیم اونا هم حرف مارو) برای کسی که جذاب است کلمه فوق الذکر رو بکار می برند و خیلی هم عادی هست براشون.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
چرا اصلاح طلبان میخواهند دوقطبی شادی و غم ایجاد کنند؟
رقص با اهنگ نامناسب با الفاظ جنسی تنها نوع شادی هست؟
پایکوبی سنتی شادی نیست؟
ورزش های گروهی شادی نیست؟
اهنگ نامناسب با الفاظ رکیک در ناخداگاه کودکان چه تاثیری میذارد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
آنها که میگی هست ولی کو؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
از هر فرصتی برای انحراف افکار عمومی استفاده میشود. کمر مردم زیر بار گرانی شکسته است یک عده این بحث های سخیف را پیش می کشند.
bato-adv
bato-adv
bato-adv