bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۴۰۲۲۳۱

تابستانه‌ها در حاشیه امن گرانی

‏برخلاف بسیاری از کالا‌ها که با جهش قیمت مواجه شده‌اند، مردم حاضر نشده‌اند از این چند قلم جنس ‏تابستانی دست بکشند. در این میان آبمیوه چیزی حدود ٣ برابر‌سال گذشته جهش قیمت داشته و ‏نوشابه افزایش حدود ٧٠‌درصدی قیمت را تجربه کرده...

تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
تابستانه‌ها در حاشیه امن گرانی
نوشابه، آبمیوه، بستنی و آب معدنی در آستانه تابستان بازارشان داغ است و ‏برخلاف بسیاری از کالا‌ها که با جهش قیمت مواجه شده‌اند، مردم حاضر نشده‌اند از این چند قلم جنس ‏تابستانی دست بکشند. در این میان آبمیوه چیزی حدود ٣ برابر‌سال گذشته جهش قیمت داشته و ‏نوشابه افزایش حدود ٧٠‌درصدی قیمت را تجربه کرده، اما انجمن تولیدکنندگان آبمیوه و ‏سوپرمارکت‌داران می‌گویند: «مصرف نوشابه و آبمیوه «خدا را شکر» تغییر چندانی نداشته است.» ‏

به گزارش روزنامه شهروند، از سویی بستنی و آب معدنی مقابل جهش قیمت‌ها مقاومت کرده و نگران از دست دادن ‏مشتریان‌شان بودند. جالب است که بدانید مردم ایران ٤ برابر سایر مردم جهان نوشابه مصرف می‌‏کنند و در مقابل رکوردشان در زمینه مصرف آبمیوه و آب معدنی در مقابل مردم جهان حرف خاصی ‏برای گفتن ندارند. ‏

آبمیوه گران مصرف‌کنندگان را رویگردان نکرد
قیمت آبمیوه‌های صنعتی در آستانه تابستان ٩٨ حدود ٣ برابر شده است. قیمت هر عدد آبمیوه کوچک ‏‏٢٠٠ میلی لیتری که در ابتدای‌سال ٩٧ چیزی حدود‌هزار و ٢٠٠ تومان بود حالا درست درآستانه ‏تابستان به ٣‌هزار تومان رسیده است. ‏

البته، ولی الله داودآبادی، رئیس انجمن صنایع تولید و صادرات کنسانتره و آبمیوه به «شهروند» می‌‏گوید که ٤٠ کارخانه آبمیوه و کنستانتره در ایران فعالیت می‌کنند و گرانی‌ها تاثیری روی مصرف آبمیوه ‏نداشته‌اند و هیچ کارخانه تولید آبمیوه در ایران تعطیل نشده است. ‏

آب پرتقال و آلبالو محبوب‌ترین آبمیوه ایران
مصرف آب میوه هر ایرانی در تابستان حدود یک لیتر بیشتر از بقیه فصل‌های‌سال می‌شود. این ‏موضوعی است که، ولی الله داودآبادی، رئیس انجمن صنایع تولید و صادرات کنسانتره و آبمیوه می‌‏گوید: «مصرف سرانه آب میوه‌های صنعتی پس از انقلاب رونق گرفت، زیرا تا قبل ‏از انقلاب تعداد محدودی از کارخانه‌ها در این حوزه فعالیت داشتند و بیشتر مردم تمایل به استفاده از ‏آب میوه‌های طبیعی را داشتند.» ‏

جالب است بدانید بیشترین میزان آبمیوه صنعتی که در ایران تولید می‌شود، آب پرتقال و سپس آب ‏آلبالو است. براساس اعلام انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبمیوه، در ایران سالیانه ۲۰‌هزار تن ‏آب پرتقال و چیزی حدود یک چهارم آن یعنی بین ٤ تا ٥‌هزار تن آب آلبالو تولید می‌‏شود. در مجموع در ایران هم بین ٦٠٠ تا ٧٠٠‌میلیون عدد آبمیوه یک لیتری و ١,٥‌میلیارد عدد آب ‏میوه یک نفره مصرف می‌شود.

ایرانی‌ها میوه تازه را به آبمیوه ترجیح می‌دهند
در این میان بد نیست گریزی بزنیم به سرانه مصرف آبمیوه در ایران و جهان. ایرانی‌ها یک چهارم ‏مردم جهان آبمیوه می‌نوشند. براساس اعلام انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبمیوه ایران، سرانه ‏مصرف آبمیوه در ایران ١٠ لیتر و در جهان این شاخص ٤٠ لیتر است. البته مردم ایران ‏نسبت به سایر همسایگانش در خاورمیانه آبمیوه بیشتری میل می‌کنند. سرانه مصرف آبمیوه در ‏کشور‌های خاورمیانه ٧ لیتر و در آمریکای لاتین ٥ لیتر است. در این میان اروپایی‌ها ٢٥ لیتر آبمیوه ‏در‌سال می‌نوشند. ‏

با این حال خوب است که بدانید اگر مردم ایران نسبت به سایر مردم جهان تمایل کمتری به آبمیوه ‏دارند، در عوض مصرف میوه تازه در آن‌ها بسیار رواج دارد و سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ‏اعلام کرده که میانگین مصرف میوه تازه در جهان به ازای هر نفر ٦٢ کیلوگرم است. این ‏درحالی است که‎ ‎سرانه مصرف میوه‎ ‎در اروپا ١١٧ کیلوگرم، آمریکای شمالی ١١٢ و ایران دو برابر ‏کشور‌های توسعه یافته و سه برابر کشور‌های درحال توسعه یعنی ١٥٨ کیلوگرم است. ‎

مقاومت آب بسته‌بندی مقابل گرانی
آب معدنی هم از آن دسته کالا‌هایی است که بازارش در تابستان داغ می‌شود. در آستانه ورود به تابستان ‏امسال قیمت آب معدنی هنوز نسبت به‌سال ٩٧ تغییری نداشته است. گرچه نگاهی به روند تغییر قیمت ‏آب بسته‌بندی شده نشان می‌دهد که تولیدکنندگان این کالا تلاش کرده‌اند مقابل جهش قیمت آب ‏معدنی مقاومت کنند. ‏

در‌سال ٩٤ قیمت یک بطری نیم لیتری آب بسته‌بندی شده ٥٠٠تومان و سال ٩٥ قیمت هر بطری نیم ‏لیتری آب به ٦٠٠ تومان رسید و در‌سال ٩٦ قیمت آن ٧٠٠ تومان تعیین شد. در ابتدای سال٩٧ ‏قیمت بطری آب معدنی و آشامیدنی کوچک از ۷۰۰ تومان به ۸۵۰ تومان و قیمت آب بسته‌بندی معدنی ‏و آشامیدنی بزرگ از ۱۱۵۰ به ۱۴۰۰ تومان افزایش یافت. حال در فاز دوم افزایش قیمت این ‏محصولات، قیمت بطری آب معدنی و آشامیدنی کوچک از ۸۵۰ به ۱۰۰۰ تومان و قیمت آب ‏بسته‌بندی معدنی و آشامیدنی بزرگ از ۱۴۰۰ به ۱۶۰۰ تومان افزایش یافته است. ‏

‏٤‌درصد ایرانی‌ها آب بسته‌بندی می‌خرند
پیمان فروهر، رئیس انجمن تولیدکنندگان آب معدنی به «شهروند» می‌گوید: «در سال‌های اخیر ‏سرانه مصرف مردم تغییر نکرده و ٣ تا ٤‌درصد مردم کشور مصرف‌کننده آب بسته‌بندی هستند. ‏به عبارتی ١,٨‌میلیارد مترمکعب آب بسته‌بندی شده در ایران مصرف می‌شود.» ‏

او ادامه می‌دهد: «سرانه مصرف آب معدنی دو‌سال پیش کمی افزایش داشت که اکنون با شرایط موجود ‏احتمال دارد این سرانه ثابت بماند. همچنین تاکنون افزایش قیمتی نداشته‌ایم، اما هر‌سال در ‏انجمن قیمت‌گذاری جدیدی را انجام می‌دهیم و به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می‌کنیم. ‏همچنین با توجه به تورم حاکم بر کشور اعلام کرده‌ایم احتمال افزایش قیمت ١٥ تا ٢٠‌درصدی وجود ‏دارد.» ‏

فروهر البته توضیح می‌دهد: «امسال چندین عامل موجب شد تا استفاده از آب معدنی کاهش پیدا کند. ‏مهمترین آن این است که مردم الزامی برای خرید آب بسته‌بندی ندارند، چرا که بیش ‏از٩٠‌درصد مناطق ایران آب شرب دارند. موضوع دیگری که مزید بر علت شده تا فروش ‏خوبی نداشته باشیم، تغییرات اقلیمی است، زیرا ٦ ماهه ابتدایی‌سال زمان فروش اصلی آب معدنی است ‏و با توجه به این‌که امسال بهار خنکی را داشتیم فروشمان از چند روز گذشته شروع شد و تنها ٣ ماه ‏فروش پیش رو داریم.» ‏

سرانه مصرف آب معدنی در ایران و جهان
البته جالب است بدانید که ایرانی‌ها در مقایسه با کشور‌های همسایه کمترین مصرف آب آشامیدنی ‏ بسته‌بندی شده را دارند. سرانه مصرف آب معدنی در ایران، ١٥ الی ٢٠ لیتر در‌سال برآورد می‌‏شود، درحالی‌که این میزان در کشور‌های همسایه مانند ترکیه ١٣٠ لیتر، عربستان ١٠٠ لیتر، قطر ‏‏١٠٣ لیتر، لبنان ٢٤ لیتر و همچنین در کشور‌های اسپانیا ١١٥ لیتر، آلمان ١٤٠ لیتر و تایلند ١٧٠ ‏لیتر است که در مقایسه با ایران نشان می‌دهد سرانه مصرف آب آشامیدنی بسته‌بندی در کشور به ‏نسبت پایین است. ‏

با وجود این، کارشناسان حوزه آب معتقدند سرانه مصرف بالاتر آب معدنی در سایر کشور‌ها به این ‏دلیل است که آب لوله‌کشی در این کشور‌ها برخلاف ایران برای شرب مناسب نیست. ‏

بستنی گران نشد
قیمت بستنی‌های پاستوریزه برخلاف بسیاری از کالا‌ها افزایش قیمت نداشته است. بستنی‌های ‏پرفروشی مانند انواع بستنی‌های عروسکی، قیفی و لیوانی همچنان همان‌هزار تومان پارسال مانده ‏است و البته برخی برند‌های لوکس‌تر بین ٣٠ تا ٤٠‌درصد گران‌تر کرده‌اند. ‏

البته خوب است بدانید که بستنی در ستاد تنظیم بازار جزو کالا‌های لوکس است و مشمول ‏قیمت گذاری دستوری نمی‌شود. ‏
‏ علی احسان ظفری، رئیس هیات‌مدیره اتحادیه تعاونی‌های لبنی با اشاره به این‌که مصرف بستنی در ‏ایران کاهش نداشته است، به «شهروند» می‌گوید: «بستنی محصول فانتزی است و قیمت ‏تنظیم بازاری ندارد. افزایش قیمت هم منوط به کشش بازار است.» ‏

او در ادامه توضیح می‌دهد: «درحال حاضر ١٧ واحد تولیدی بزرگ بستنی در کشور ‏مشغول فعالیت هستند. این تعداد واحد‌های تولیدی به جهت آن است که بستنی مشتری خاص خودش ‏را دارد و افزایش قیمت آن نمی‌تواند جلوی فروش و استقبال مشتریان را بگیرد.» ‏

مناطق گرمسیری بستنی بیشتری نمی‌خورند! ‏
هر ایرانی در‌سال چیزی حدود ٣,٥ کیلوگرم بستنی پاستوریزه می‌خورد. این آماری است که انجمن ‏تولیدکنندگان صنایع لبنی اعلام کرده و البته خوب است که بدانید مصرف بیشتر بستنی در ایران ‏هیچ ربطی به گرمسیری یا سردسیری منطقه زندگی افراد ندارد. ‏

ظفری در این زمینه به «شهروند» می‌گوید: «شهر‌هایی که شرایط اقتصادی مناسبی دارند، ‏بیشترین مشتریان را هم دارند. زیرا این محصول یک نوع محصول فانتزی است، به‌طوری ‏که بیشترین مصرف در شهر‌های بزرگی، چون تهران، اصفهان، مشهد و اصفهان است.» ‏

نوشابه خوار‌ها عقب‌نشینی نکردند
و، اما ... نوشیدنی محبوب ایرانی‌ها از پارسال تا حالا چیزی حدود ٧٠درصد گران‌تر شده است. ‏ایرانی‌های نوشابه خوار! در آستانه فصل گرم امسال ناچارند چیزی حدود دو برابر پارسال برای نوشابه ‏پول خرج کنند. حالا نوشابه خانواده کوکاکولا یک و نیم لیتری که در‌سال ٩٧ قیمتی ٣هزارو ‏‏٢٠٠تومان بود باید ٤‌هزار و ٣٠٠ تومان خریداری شود و البته بسیاری از سوپرمارکت‌های تهران ‏می گویند که این افزایش قیمت هیچ تأثیر محسوسی روی خرید نوشابه نداشته است و این کالا همچنان ‏خوب می‌فروشد. ‏

ایرانی‌ها در نوشیدن ‏مضرترین نوشیدنی جهان نیز با اقتدار در صدر ایستاده‌اند. مصرف سرانه نوشابه در کشور ما ۴۲ لیتر ‏است. درحالی‌که مردم جهان به زور ۱۰ لیتر نوشابه در‌سال می‌خورند. اگرچه این آمار فقط ‏مخصوص نوشابه‌های غیرالکلی و گازدار است. اما باز هم مصرف نوشابه در ایران بسیار بالاست‎. ‎‏ ‏
bato-adv
bato-adv
bato-adv