bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۴۰۷۳۹۷
مهران شیخ سجادیه

نقدی بر نمایشگاه الکامپ ۹۸

تاریخ انتشار: ۱۴:۳۹ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
مهران شیخ سجادیه؛ بیست و پنجمین نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ ۹۸) هم با تمام اتفاقات و رخداد‌های پیرامونی تمام شد. نمایشگاهی که گرمای بیش از اندازه تیرماه چیزی بر حرارت آن اضافه نکرد.
 
رویداد‌های تکنولوژی محور در همه جوامع از جذابیت‌های خاص خود برای مخاطبان برخوردار هستند و حضور تکنولوژی‌های نوین می‌تواند بر جذابیت‌های ویژه آن بیافزاید.
 
پیشرفت سریع جوامع به ویژه در حوزه ارتباطات، جایگاه نمایشگاهی از این دست را به بالاترین میزان خود رسانده است و با همه‌گیر شدن فضای مجازی و ورود اپ‌ها به زندگی روزمره مردم، اهمیت و نیاز برگزاری هدفمند این نمایشگاه را بیش از پیش نمایان می‌سازد.
 
طی دو سال گذشته در دو نمایشگاهی که گذشت حضور استارتاپ‌ها در کنار دیگر محصولات دنیای فن‌آوری حوزه الکترونیک و ارتباطات رشد چشمگیری داشتند، اما این رشد فقط در کمیت به آفتی بزرگ برای الکامپ و مشخصا برای خود صاحبان ایده و افکار در این شرکت‌های نوپا یا نوآفرین تبدیل می‌شود و این نه خدمت به این مجموعه ها، بلکه خیانتی است که برگزارکنندگان به ایشان روا می‌کنند.
 
چرا از تعبیر به خیانت در خصوص استارتاپ در این نقد استفاده می‌کنیم؟! اینکه گروهی ایده‌پرداز بدون شکل دادن و به نتیجه رساندن تفکرات نوآورانه خود، ایده‌های بعضا نابالغ و نوآورانه را به معرض نمایش بگذارند، با توجه به عدم وجود کپی‌ رایت و رفتار‌های اخلاق‌مدارانه در این حوزه، با معضلات جدیدی روبرو خواهند شد و این ایده‌ها پس از معرفی، سر از اپ‌ها و شرکت‌های دیگری در خواهند آورد.
 
نبود برنامه‌های جانبی متناسب با الکامپ، با توجه به اینکه طرفداران زیادی از شهر‌های خود را در گرمای سوزان آخر تیرماه خود را به پایتخت رسانده بودند نیز از دیگر نقد‌هایی است که در ذهن مخاطب باقی می‌ماند و جایگاه بهره برداری از این رویداد مهم را در کمترین میزان تاثیرگذاری، نگه می‌دارد.
 
امید آن داریم در سال‌های بعدی برگزاری این نمایشگاه با توجه به همه گیری فضای استفاده از تکنولوژی‌های نوین، برگزار کنندگان بتوانند، جدای از شو‌های تبلیغاتی خاص یکی – دو شرکت بزرگ در حوزه ارتباطات، به واقع به محلی برای عرضه و تقاضای الکترونیک و تجارت الکترونیک تبدیل گردد.