bato-adv
bato-adv

فروش اقساطی ایران خودرو؛ طرح‌های فروش چه تاثیری در کاهش قیمت‌ها داشته؟

فروش اقساطی ایران خودرو؛ طرح‌های فروش چه تاثیری در کاهش قیمت‌ها داشته؟

قیمت دنا پلاس بعد از چهار مرتبه حضور در طرح‌های فروش اقساطی ایران خودرو از ۱۲۶ میلیون به ۱۱۷ میلیون تومان رسیده، اما سمند EF۷ با سه بار حضور در طرح فروش اقساطی تنها دو میلیون تومان ارزان شده و از ۸۲ به ۸۰ میلیون تومان رسیده. باید توجه داشته باشید که در این مدت دیگر محصولات ایران خودرو که در طرح‌های فروش حضور نداشتند، کاهش قیمت بیشتری را تجربه کرده‌اند

تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۸

فرارو- چهارمین و آخرین طرح فروش اقساطی ایران خودرو برای شهریورماه، فردا برگزار می‌شود و قرار است دوباره دنا پلاس و سمند EF۷ به مشتریان این شرکت عرضه شوند. این دو محصول در بخشنامه‌های قبلی طرح فروش اقساطی ایران خودرو هم حضور داشتند و شرایط فروششان تغییر نکرده. همچنان ایران خودرو ۹۰ درصد قیمت ماشین را همان اول کار به عنوان پیش‌پرداخت دریافت می‌کند و برای ۱۰ درصد باقی‌مانده یک فقره چک یک ساله با سود ۳۱ درصدی در نظر گرفته است. در این گزارش تاثیر این طرح‌ها در کنترل قیمت دنا پلاس و سمند EF۷ را بررسی کرده‌ایم و با محاسبتمان نشان دادیم شرکت در طرح‌های فروش اقساطی تا چه حد می‌تواند به صرفا باشد؟

حضور دوباره دنا پلاس و سمند EF۷ در طرح فروش اقساطی

فردا چهارشنبه ساعت ۱۱ صبح طرح فروش اقساطی محصولات ایران خودرو برگزار می‌شود که در آن دنا پلاس و سمند EF۷ به صورت فروش فوری به روش اعتباری به مشتریان عرضه خواهند شد. آنطور که در اطلاعیه آمده، تعداد این خودرو‌ها بسیار محدود است و پیشبینی می‌شود ظرفیت ثبت‌نام در همان ساعات اولیه تکمیل شود. ایران خودرو تا اینجای کار در شهریورماه چهار بخشنامه فروش اقساطی منتشر کرده که تفاوت چندانی با هم ندارند. طوری که در هر چهار بخشنامه دنا پلاس توسط شرکت ایران خودرو به مشتریان عرضه شده است. همچنین سمند EF۷ در سه مورد از این چهار بخشنامه حضور دارد.

اولین بخشنامه مربوط به چهارشنبه، ششم شهریورماه بود که در آن دو محصول دنا پلاس و پژو پارس با موتور TU۵ به صورت فروش فوری به روش اعتباری یا همان فروش اقساطی به مشتریان عرضه شد. دومین بخشنامه چهارشنبه ۱۳ شهریور و سومین بخشنامه چهارشنبه ۲۰ شهریور برگزار شد که در آن‌ها دنا پلاس و سمند EF۷ برای فروش پیشنهاد شدند. حالا طبق چهارمین بخشنامه قرار است فردا چهارشنبه ۲۷ شهریور دوباره سمند EF۷ و دنا پلاس در سایت فروش محصولات ایران خودرو عرضه شوند.
 


این طور که پیداست ایران خودرو به طور کلی فروش فوری را بیخیال شده و محصولاتش را صرفا در طرح فروش فوری به روش اعتباری یا همان فروش اقساط عرضه می‌کند که شرایط خاص خودش را دارد.

طرح‌های فروش چه تاثیری در قیمت دنا پلاس و سمند EF۷ گذاشته؟

مفید بودن یا نبود طرح‌های فروش شرکت‌های خودروسازی، تنها با نگاه به بازار مشخص می‌شود. چراکه هدف بزرگ این طرح‌ها علاوه بر فروش خودرو به خریدار واقعی، کمک به کنترل قیمت‌ها در بازار آزاد است. شهریور امسال دنا پلاس در تمامی طرح‌های فروش حضور داشته و انتظار می‌رود تغییرات زیادی در قیمت این محصول به وجود آمده باشد. بررسی آرشیو قیمت‌ها در بازار آزاد خودرو نشان می‌دهد قیمت دنا پلاس تیپ ۱ اوایل شهریورماه ۱۲۶ میلیون تومان بود و حالا با کاهش ۹ میلیون تومانی به ۱۱۷ میلیون تومان رسیده است. البته باید توجه داشته باشید که بخشی از این کاهش قیمت صرفا به خاطر طرح‌های فروش ایران خودرو نیست. چراکه قیمت کل خودرو‌ها در یک ماه اخیر کاهش پیدا کرده. برای مثال پژو پارس از اول شهریور تا حالا با کاهش شش میلیونی از ۹۶ میلیون تومان به ۹۰ میلیون تومان رسیده است.

تاثیر طرح‌های فروش در کاهش قیمت سمند EF۷ خیلی کمتر است. طوری که این محصول از ۱۴ شهریور همزمان با آغاز اولین طرح فروش اقساطی سمند EF۷ تا حالا تنها دو میلیون تومان کاهش قیمت پیدا کرده و از ۸۲ میلیون به ۸۰ میلیون تومان رسیده که باید آن را به پای کاهش قیمت چند وقت اخیر در بازار خودرو گذاشت. این مورد نشان می‌دهد طرح فروش اقساطی ایران خودرو تقریبا هیچ تاثیری در کنترل قیمت سمند EF۷ نداشته است.

شرایط فروش اقساطی دنا پلاس و سمند EF۷

طرح فروش اقساطی ایران خودرو شگفتی‌های خاص خودش را دارد. مثل همیشه، این بار هم ایران خودرو ۹۰ درصد قیمت محصولات را همان اول کار از مشتریان دریافت می‌کند. تازه، بر خلاف آنچه که در نگاه اول به نظر می‌رسد، در این طرح خبری از اقساط ماهانه نیست. بلکه ایران خودرو بخش کوچکی از قیمت خودرو را در قالب یک فقری چک ساله آن هم با نرخ سود عجیب و غریب از مشتریان دریافت می‌کند. 
 
فروش اقساطی ایران خودرو؛ طرح‌های فروش چه تاثیری در کاهش قیمت‌ها داشته؟
قیمت مصوب برای دنا پلاس حدود ۱۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است و ایران خودرو برای پیش‌پرداخت طرح فروش اقساطی مبلغ ۱۰۰ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان را در نظر گرفته که ۹۰ درصد قیمت مصوب خودرو را شامل می‌شود. نکته تعجب‌آور آنجاست که ایران خودرو برای ۱۰ میلیون تومان باقی مانده، چک ۱۴ میلیونی یک ساله از مشتریانش می‌گیرد. یعنی سود سالانه اقساط این خودرو رقمی حدود ۳۱ درصد در نظر گرفته شده!

شرکت در طرح فروش اقساطی ایران خودرو تا چه حد به صرفه است؟

شرایط برای سمند LX EF۷ بنزینی کاملا مشابه دنا پلاس است. قیمت مصوب این خودرو در کارخانه حدود ۷۰ میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود و در طرح فروش اقساطی، مبلغ پیش پرداخت رقمی معادل ۶۳ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان است. به عبارتی ایران خودرو ۹۰ درصد قیمت نهایی خودرو را اول کار از مشتری دریافت می‌کند و برای هفت میلیون تومان باقی‌مانده، یک چک ۹ میلیونی یک ساله می‌گیرد که مبلغ سود آن ۳۱ درصد در نظر گرفته شده.

سود مشارکت صفر، اما نرخ بهره ۳۱ درصد!

نرخ بهره ۳۱ درصدی برای تنها قسط طرح فروش ایران خودرو در حالی از مشتری دریافت می‌شود که سود مشارکت در این طرح صفر درصد است. شاید اسم آن فروش فوری باشد، اما خودرو را یک ماه دیگر تحویل خواهید گرفت. تازه معلوم نیست یک ماه دیگر خودرو را بدون دردسر به خانه ببرید، چراکه همین حالا هم ایران خودرو به بخش قابل توجهی از تعهداتش پایبند نبوده. در این یک ماه که شاید مدت آن خیلی بیشتر شود، هیچ سودی به سرمایه شما تعلق نخواهد گرفت، در حالی که سود ماهانه بانکی برای سرمایه ۱۰۰ میلیونی به رقمی حدود یک و نیم میلیون تومان می‌رسد. با این حال ایران خودرو هیچ سودی برای مشارکت یا انصراف از طرح فروش اقساطی در نظر نگرفته و در طرف مقابل از مشتریانش ۳۱ درصد بهره سالانه می‌گیرد.

تنها نکته مثبت برای شرکت‌کنندگان در طرح فروش اقساطی ایران خودرو این است که مجموع پرداختی مشتری برای خرید دنا پلاس مبلغی حدود ۱۱۴ میلیون تومان است، اما این محصول در بازار با قیمت ۱۲۰ میلیون تومان فروخته می‌شود. همچنین مجموع پرداختی طرح فروش اقساطی ایران خودرو برای سمند EF۷ حدود ۷۲ میلیون در نظر گرفته شده و قیمت آن در بازار ۸۲ میلیون تومان است. البته معلوم نیست این ارقام تا یک ماه دیگر چه تغییراتی داشته باشند، شاید تا یک ماه بعد قیمت خودرو در بازار کاهش پیدا کند و دیگر شرکت در طرح فروش اقساطی به‌صرفه نباشد.
ناشناس
United States of America
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
فرارو خان عزیز!لطفا در گزارش بعدی به خودرو سراتو بپردازید.خودرویی که 114ملیون بود و یک شبه شد220ملیون و شب دیگر شد295ملیون با تحویل یک ماهه،یعنی افزایش جدود 300درصدی توسط دولت در یک سال.
در حالی که این خودرو در بازار285ملیون خرید و فروش می شود و معنی حاشیه بازار فقط از سوی مردم رعایت می شود و نه خودرو ساز .لطفا گزارش کارشناسی تهیه فرمایید.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
ماشینهای زشت و بی کیفیت رو میندازن به مردم بیچاره.
ایمان
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
آقا انصاف رو رعایت کنید
من خودم خرداد امسال یه پژو تحویل فوری ثبت نام کردم
یک ماه دیر کرد داشته
حدود 1/400بهش سود تعلق گرفته
واسه چی الکی تخریب میکنید؟؟؟؟
عبدل
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
"آنطور که در اطلاعیه آمده، تعداد این خودرو‌ها بسیار محدود است و پیشبینی می‌شود ظرفیت ثبت‌نام در همان ساعات اولیه تکمیل شود. "
بهتر بود می نوشت درهمان ثانیه های اولیه نه ساعات اولیه !!!!!
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
فروش فوری فقط برای دلال هاست
انتشار یافته: ۵
bato-adv
bato-adv
bato-adv