به عقیده برخی کارشناسان علوم اجتماعی توجه به حساسیتهای نوستالژیک و از جمله توجه دوباره به آثار تلویزیونی و سینمایی دههی ۶۰ شمسی، برانگیزانندهی کنجکاویهایی است که کمتر به نقد و بررسی دوباره و فهم جدیدی از این آثار و آن دهه منجر میشود.
فرارو- فیلم مستند «درخت زندگی» با موضوع جستجو برای یافتن بابک احمدپور بازیگر فیلم «خانه دوست کجاست» در تاریخ ۲۹ مهرماه در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران شود. هومن بابانوروزی کارگردانِ این مستند ۵۹ دقیقهای، با نگاهی به زندگی برادران احمدپور بازیگران خردسال فیلم سینمایی «خانه دوست کجاست؟» از ساختههای عباس کیارستمی، به بررسی بحران دوگانگی رفتاری و تحولات روانی نابازیگران کودک در بزرگسالی پرداخته است.
به گزارش فرارو، پیش از این هم اخباری از ایندست، با محتوای جستجو و یافتن بازیگران خردسال آثار گذشته سینمای ایران، منتشر شده بود. به عقیده برخی کارشناسان علوم اجتماعی توجه به حساسیتهای نوستالژیک و از جمله توجه دوباره به آثار تلویزیونی و سینمایی دههی ۶۰ شمسی، برانگیزانندهی کنجکاویهایی است که کمتر به نقد و بررسی دوباره و فهم جدیدی از این آثار و آن دهه منجر میشود. بر طبق عقیده این کارشناسان، به عنوان مثال، کنجکاوی در سرنوشت بازیگر مجموعه «قصههای مجید» یا جزئیات زندگی بازیگر فیلم «باشو غریبه کوچک» قطعا هیچگاه به فهم این آثار نخواهد انجامید، هرچند بیش از پیش جزئیاتّ اخباری موسوم به «اخبار سلبریتیها» را فربهتر خواهد کرد.
عدنان عفراویان، بازیگر خردسال فیلم «باشو، غریبه کوچک» ساخته بهرام بیضایی در بزرگسالی
روانشناسان و جامعهشناسان بسیاری در پژوهشهای خود به این مسئله عوارض مفهوم «شهرت» و کسب اعتبار اجتماعی پرداختهاند. در این مورد بهخصوص، این پرسش را مطرح میکنند که آیا باید تمام نابازیگران کودک که در آثاری همچون «خانه دوست کجاست» یا «باشو غریبه کوچک» بازی میکنند، حتما سینما را ادامه دهند و اصطلاحا «رشد» کنند؟ آیا جامعه «رشد در سینما» را در همین معنایِ رایج، یعنی زیستِ سلبریتیها میفهمد؟
هر چند از سوی دیگر، منتقدین و کارشناسانی معتقدند که اگر خیلی رادیکال و ریشهای به این موضوع نگاه کنیم «پشت صحنه» و «روی صحنه» سینما و اساسا همه هنرها باید یکی باشد. یعنی بیضایی یا کیارستمی با هر مؤلفی صرفا نباید در پی ساخت فیلم باشد، بلکه باید در پی ساختِ «تیم» باشد! یعنی مسئله «آموزش» و ساخت گروه و «سازماندهی» اهمیت پیدا میکند. به نظر این منتقدان اجتماعی مؤلف باید نه تنها در پی رشد مخاطبان که در پی رشد عواملِ همکار هم باشد. با این فرض باید بپرسیم که عدنان عفراویان و بابک احمدپور تا چه اندازهای راه بیضایی و کیارستمی را پیمودهاند؟!
«درخت زندگی» هومن بابانوروزی احتمالا پاسخهایی برای این مسائل دارد. از جمله اینکه فیلم مستند او در پی پاسخ به مسائلی از این دست است؛ «کودکان نابازیگری که در آثار سینمایی بازی می-کنند معمولا در دوران بلوغ و بزرگسالی با مسایل روحی و روانی زیادی در جامعه مواجه هستند.»
طبق اعلام روابط عمومی این فیلم، مستند «درخت زندگی» از ۲۹ مهر ماه در گروه سینمایی هنر و تجربه روی پرده میرود.
عوامل این فیلم عبارتند از: تحقیق، تدوین و کارگردان: هومن بابانوروزی، تهیهکننده: سهیلا فرهادیانی، انتخاب موسیقی: هومن بابانوروزی، ترجمه: حسام حسینپور، زیرنویس: رضا تاریوردی، صدابردار: مهرداد دادگری، صداگذاری و میکس: مهرشاد ملکوتی، تصویربردار: افشین گودرزی، اصلاح رنگ و نور: پویان آقابابایی، عکاس: سهیلا فرهادیانی، مدیر روابط عمومی: مازیار چشمهعلایی، مدیر تولید: هدی بابانوروزی، مجری طرح: استودیو کلوزآپ فیلم و با حضور بابک احمدپور، احمد احمدپور و خدابخش دفاعی.