درپي استفاده از نام جعلي بهجاي خليج فارس در مانيتورهاي مقابل مسافران پرواز شماره 7081 شركت هواپيمايي كيشاير (جمعه شب) از مسير تهران - كيش و برخورد سرمهماندار يوناني پرواز با مسافران معترض؛ در حاليكه وزير راه و ترابري توبيخ مسوولان كيشاير و عذرخواهياشان از مردم در جرايد را دستور داده است، معاون وي و رييس سازمان هواپيمايي كشوري بر صحت و سقم اين خبر شك دارد و اعلام كرد تا زمانيكه اثبات نشود، صحت اين قضيه را قبول نداريم و قبل از اثبات، مسوولان توبيخ نميشوند و عذرخواهي نخواهند كرد.
اين درحاليست كه پس از صدور دستورات وزير راه و ترابري در پي اين جريان، سخنگوي سازمان هواپيمايي كشوري صبح روز يكشنبه اعلام كرد: اين سازمان براي انجام فرامين وزير راه و ترابري 20 ساعت به شركت هواپيمايي كيش اير مهلت داده است.
پس از گذشت بيش از سه شبانهروز از اين جريان و پايان مهلت سازمان هواپيمايي كشوري، هنوز از عذرخواهي شركت هواپيمايي كيشاير از مردم و توبيخ مسوولان آنها نه تنها خبري نيست، بلكه رييس سازمان هواپيمايي كشوري اين موضوع را منوط به اثبات آن عنوان كرد و گفت: در راستاي دستورات وزير راه و ترابري سرمهمانداران يونايي اين پرواز اخراج و از كشور خارج شد.
غير از خروج سر مهماندار چيز ديگري قرار نبوده از شركت كيشاير بخواهيم!
رضا نخجواني در پاسخ به اينكه موارد ديگر دستورات وزير راه و ترابري چرا اجرا نشده است، گفت: چيز ديگري قرار نبوده از شركت كيشاير بخواهيم كه انجام دهد. مضاف بر اينكه اصل قضيه براي كشف صحت و سقم در حال بررسي كارشناسي است.
حميد بهبهاني فرداي اين اتفاق، در اعلاني، به رييس سازمان هواپيمايي كشوري دستور داد: خدمه اين پرواز ظرف 20 ساعت خاك ايران را ترك كنند و مسوولان كيشاير رسما توبيخ شوند و از مردم شريف ايران در جرايد عذرخواهي كنند كه چرا نمايشگر هواپيما را قبل از استفاده كنترل نكردهاند يا به خدمه آموزش لازم را ندادهاند.
به صحت و سقم اين خبر شك داريم
نخجواني در پاسخ به اينكه آيا به صحت و سقم اين خبر شك داريد؟ تصريح كرد: بله؛ نسبت به اين خبر شك داريم.
رييس سازمان هواپيمايي كشوري درباره اينكه اين جريان طي پرواز رخ داده و اگر واقعي نبوده چرا وزير راه و ترابري دستورات لازم را در اين زمينه اتخاذ كرده است؟ گفت: اگر اتفاق افتاده باشد از بين بردني نيست؛ شركت كيشاير در حال بررسي است و وزير راه و ترابري نيز بازرس ويژه براي بررسي جريان تعيين كرده كه منتظر اعلام گزارش بازرس ويژه وزير راه و ترابري هستيم.
رييس سابق شركت هواپيمايي كيشاير خاطرنشان كرد: طبق دستور وزير راه و ترابري، خدمه پروازي و هواپيما همان موقع زمينگير شدند.
درحاليكه خواست وزير راه و ترابري علاوه بر زمينگير شدن هواپيما، ترك خدمه اين پرواز ظرف 20 ساعت از خاك ايران بوده است.
نخجواني درباره بحث عذرخواهي در مورد اتفاق روي داده در حريم كشور توسط اتباع خارجي مشغول در يكي از شركتهاي هواپيمايي همچنين تصريح كرد: اگر مقصر باشند قطعا بايد عذرخواهي كنند اما اگر خطايي نكرده باشند چطور؟! ما وظيفهمان بررسي كردن اين موضوع است و تا اثبات نشود، صحت و سقم اين جريان را قبول نداريم. اگر اثبات نشود، عذرخواهي و توبيخ نميشوند؛ چراكه نميتوان قبل از اثبات تصميمگيري كرد.
جمعه شب پرواز 7081 هواپيمايي كيشاير كه از تهران عازم كيش بود در نقشه مسير پرواز خود از نام جعلي به جاي نام مستند و تاريخي خليج فارس استفاده كرد كه مسافران خواستار اصلاح و عذرخواهي شده بودند و سرمهماندار پرواز با برخورد، تند مسافران را به بازداشت تهديد كرده بود.
اين قضيه جرقهاي براي طرح استيضاح وزير راه و ترابري در هشت محور از سوي عدهاي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي شده است كه ميتوان نيمي از اين موارد استيضاح را مربوط به سازمان هواپيمايي كشوري دانست.