وزیر نفت با اشاره به اینکه هماکنون ۲ هزار و ۶۰۰ جایگاه عرضه سیانجی در کشور وجود دارد، افزود: هماکنون حدود ۲۰ تا ۲۲ میلیون مترمکعب گاز تحویل مصرفکننده میشود که این جایگاهها توان افزایش حداقل تا ۲ برابر این میزان تحویل سوخت را دارند. البته اگر لازم باشد جایگاههای جدید هم ایجاد میکنیم، اما به نظر من فعلا لازم نداریم و از همینها میتوانیم استفاده کنیم.
وزیر نفت گفت: برنامهای برای افزایش قیمت گازوئیل نداریم، درباره اینکه از ۲۲ میلیون لیتری که عنوان میشود از زمان اجرای سهمیهبندی در مصرف بنزین صرفهجویی شده است چه میزان آن مربوط به قاچاق میشود، توضیح داد: این عددی که درباره صرفهجویی بنزین پس از سهمیهبندی اعلام میشود، عدد درستی است، اما باید به این موضوع دقت کنیم که برای ثبت رقم صرفهجویی باید چند ماه صبر کرد تا عدد آن تثبیت شود.
به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه امروز در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه تامین مالی طرح توسعه و تولید کارخانهای و کارگاهی خودروهای دوگانهسوز بین شرکت ملی پخش فرآوردههای ایران و بانک ملت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: اطلاعی ندارم که استیضاح من به صحن رفته یا نه، من اکنون اینجا و درجمع شما هستم.
فعال بودن تمام جبهههای گازرسانی در سیستان و بلوچستان
وی درباره گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان هم اظهار کرد: گازرسانی به این استان و شهرهای خاش، زاهدان و سراوان فعال و شبکه داخلی زاهدان هماکنون در حال توسعه است. برای خط ایرانشهر - چابهار - کنارک به دلیل مشکلات پیشآمده با پیمانکاران جدید قرارداد امضا شده و همه جبهههای گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان فعال است.
وزیر نفت با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان آخرین استانی است که از نعمت گاز بهرهمند میشود، اظهار کرد: همه تلاشمان را برای گازرسانی در این استان انجام میدهیم و پس از گازرسانی شهرهای این استان، گازرسانی به روستاهای آن نیز انجام خواهد شد.
زنگنه درباره احتمال افزایش سهمیه بنزین استان سیستان و بلوچستان هم پاسخ داد: هنوز درباره این موضوع درخواستی نشده است، ضمن اینکه هر تغییری در این زمینه (تغییر سهمیه بنزین) باید در دولت تصویب شود، زیرا دولت سهمیهها را تصویب کرده است و ما تنها مجری هستیم.
تخصیص قابلتوجه الپیجی به استانها
وزیر نفت درباره مشکل ایجادشده در تخصیص سهمیه گاز مایع (الپیجی) در استان سیستان و بلوچستان هم گفت: شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، رقم قابلتوجهی را بیش از نیاز استانهایی که از الپیجی استفاده میکنند، به شرکتهای توزیعکننده تحویل داده است و توزیعکنندگان نیز اعلام میکنند همه آن میان مردم توزیع میشود، اما مشکل این است این کپسولها به دست مصرفکننده خانگی نمیرسد. پیشبینی ما این است که بخشی از آن بهصورت غیرمجاز و خطرناک در خودروها مصرف میشود و بخشی هم ممکن است قاچاق شود.
بنا بر اعلام وزارت نفت، وی با تاکید بر اینکه توزیع الپیجی در همه جای کشور نسبت به پارسال بسیار بیشتر بوده است، تصریح کرد: تلاشمان این است با پیاده کردن سیستمی، مطمئن شویم کپسول الپیجی به دست خانوار برسد.
وزیر نفت درباره اینکه برای قیمت نفتگاز به استناد مندرجات تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۹۹ چه برنامهای دارید، گفت: فعلا برنامهای نداریم.
زنگنه درباره میدان گازی فرزاد بی هم اظهار کرد: بخش نخست توسعه این میدان که شامل انجام کار مهندسی، چاه اکتشافی و طراحی پایه میشود، تصویب شده و قرارداد آن با شرکت پتروپارس امضا شده و هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران نیز آن را تایید کرده است. بر این اساس قرار شد اجرای این پروژه با سرمایهگذاری بالغ بر ۷۵ میلیون دلار از منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران در مرحله نخست آغاز شود تا مصوبه شورای اقتصاد را بر مبنای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید در قالب بیع متقابل یا آیپیسی دریافت کنیم.
ویر نفت ادامه داد: هنوز نمیتوان ادعا کرد رقم ۲۲ میلیون لیتری که از زمان اجرای سهمیهبندی صرفهجویی شده است تا پنج ماه آینده نیز همین رقم باقی بماند. هر تغییر قیمتی با شوک اولیه همراه است. برای نمونه، فروش بنزین ۳ هزار تومانی به دلیل اینکه هنوز سهمیه در کارتها وجود دارد، بسیار کم است.
زنگنه تصریح کرد: عددی که برای رقم صرفهجویی بنزین عنوان میشود نسبت به مدت مشابه است، اما بیشک میدانیم کاهش مصرف خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه سهمیه بندی تاثیری در قاچاق ندارد و آنچه در قاچاق تاثیر دارد، قیمت است، تصریح کرد: قاچاق بنزین بر اساس اطلاعاتی که دارم بسیار کم است و قاچاق گازوئیل بیشتر است.
عرضه موفق فرآوردههای نفتی در بورس انرژی
زنگنه درباره وضع طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی اظهار کرد: قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی اکنون بهطور کامل به پتروپارس واگذار شده و این شرکت دنبال اجرای این طرح است.
وی درباره عرضه نفت خام و فرآوردههای نفتی در بورس انرژی اظهار کرد: در عرضه فرآوردههای نفتی در بورس انرژی بسیار عملکرد موفقی داشتیم و هماکنون عمده فرآوردههای نفتی در بورس فروخته میشود، بهتازگی هم مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران با ارسال نامهای به بنده از این اقدام قدردانی کرد.
وزیر نفت افزود: در زمینه فروش نفتخام و میعانات گازی در بورس انرژی با وجود آنکه هر ماه عرضه داشتیم، نتوانستیم فروش جدی داشته باشیم.
زنگنه درباره اینکه آیا امکان معافیت نفتی ژاپن همزمان با سفر رئیسجمهوری به این کشور وجود دارد، اظهار کرد: این یک بحث سیاسی است، اما فکر میکنم اگر قرار باشد اتفاقی در زمینه معافیت نفتی بیفتد منوط به یک کشور نباشد.
وی درباره درخواست اخیر ایران از کره جنوبی برای دریافت بدهی خود از این کشور گفت: ما همیشه این درخواست را داشتیم و موضوع تازهای نیست، در واقع هر کشوری که پولهای ایران در آن قفل شده، باید آن را پرداخت کند و تنها مختص کره جنوبی نیست.
وزیر نفت درباره اینکه آیا در شرایط تحریم امیدی به بازگشت پولهای ایران است، اظهار کرد: بانک مرکزی این موضوع را دنبال میکند.
سیانجی؛ سوخت ملی ماست
بیژن زنگنه صبح امروز در آیین امضای تفاهمنامه تأمین مالی طرح توسعه و تولید کارخانهای و کارگاهی خودروهای دوگانهسوز بین شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی و بانک ملت، هم از گاز و سیانجی بهعنوان سوخت ملی نام برد و گفت: هیچ کشوری در دنیا مانند ایران نیست که حدود ۹۵ درصد جمعیت آن زیر پوشش گاز طبیعی باشند و ظرفیت استفاده از خودروهای گازسوز را داشته باشند.
او با قدردانی از بانک ملت که مانند همیشه پیشتاز همکاری در کارهای صنعت نفت است و همچنین وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه و همه اشخاصی که با همت و اراده خود تلاش کردند مصوبه شورای اقتصاد این طرح ظرف دو روز دریافت و ابلاغ شود، اظهار کرد: این بیانصافی است اگر کاری تمام میشود یک نفر بخواهد به نام خود تمام کند؛ این کار همه بوده و خیلیها پشت صحنه زحمت میکشند.
وی با اشاره به اینکه این طرح هم از مصادیق اقتصاد مقاومتی و هم در سال رونق تولید پاسخی به ندای رهبر معظم انقلاب است، افزود: همسو با اجرای این طرح، ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پول خالص در داخل کشور هزینه میشود و برای انجام آن حتی یک قطعه نباید وارد کشور شود، با اجرای آن، تقاضای خرید تجهیزات، قطعات و خدمات همگی داخلی هستند.
وزیر نفت با اشاره به همکاری بانک ملت در اجرای این طرح ادامه داد: طراحی بسیار خوبی نیز در این برنامه شده است تا مردم اذیت نشوند و کمترین رفتوآمد و بوروکراسی را داشته باشد، همچنین درباره نحوه بازپرداخت پولها نیز برنامهریزی شده است.
زنگنه با بیان اینکه انجام این طرح پیش از این امکانپذیر نبود، تصریح کرد: این طرح باید در همین زمان انجام میشد. اختلاف قیمت سیانجی با یک لیتر بنزین پیش از اجرای طرح سهمیهبندی بنزین ۶۰۰ تومان بود، اما هماکنون حداقل قیمت یک لیتر بنزین بهصورت سهمیهای ۱۵۰۰ تومان و حداکثر بهصورت آزاد ۳۰۰۰ تومان است که این اختلاف باز هم افزایش یافته است.
به گفته وی، این طرح فقط برای خودروهای عمومی است، اما با توافقی که وزارت نفت با سازمان استاندارد انجام داده، راه را برای کسانی که میخواهند خودروهایشان را با هزینه خودشان گازسوز کنند بازکردهایم.
وزیر نفت با اشاره به اینکه هماکنون ۲ هزار و ۶۰۰ جایگاه عرضه سیانجی در کشور وجود دارد، افزود: هماکنون حدود ۲۰ تا ۲۲ میلیون مترمکعب گاز تحویل مصرفکننده میشود که این جایگاهها توان افزایش حداقل تا ۲ برابر این میزان تحویل سوخت را دارند. البته اگر لازم باشد جایگاههای جدید هم ایجاد میکنیم، اما به نظر من فعلا لازم نداریم و از همینها میتوانیم استفاده کنیم.
زنگنه با بیان اینکه راهحل مسئله سوخت را نباید فقط در ساخت پالایشگاه جستوجو کرد، گفت: ساخت پالایشگاه بسیار بسیار گران است و برای هر بشکه تصفیه نفت خام حداقل ۲۰ هزار دلار در یک پالایشگاه متعارف باید سرمایهگذاری شود، یعنی با فرض یک پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکهای که مازوت آن حتی زیر ۱۰ درصد نیاید، ۶ میلیارد دلار باید هزینه شود که چهار تا پنج سال نیز زمان میبرد و تنها ۲۵ درصد آن بنزین خواهد بود.
وی با بیان اینکه راهحل مسئله مصرف بنزین را باید در تولید خودرو جستوجو کرد، ادامه داد: بخشی مربوط به ساخت کارخانهای خودروهاست که مقدار مصرف سوخت پایین آید و بخش دیگر هم همین کار است که برای سیانجی انجام شده است.
وزیر نفت با اشاره به اینکه سوخت ملی ما سیانجی است، زیرا گاز فراوان داریم و همه جا شبکههای گاز ایجاد شده است، گفت: هیچ کشوری در دنیا مانند ایران نیست که ۹۴ تا ۹۵ درصد جمعیت آن مستقیما در خانههایشان از گاز طبیعی استفاده کنند و هیچ کشوری هم نیست که به تعداد ما خودرو سیانجیسوز داشته باشد.
زنگنه با بیان اینکه هماکنون بهطور کامل به فناوری ایستگاههای سیانجی دست یافتهایم و ایستگاهها کاملا ایرانی هستند، افزود: با توجه به اینکه گاز در سرتاسر کشور وجود دارد و تمام تجهیزاتی که لازم است در زنجیره سیانجی مصرف شود ایرانی است، پس باید هرچه بیشتر فناوری استفاده از سیانجی را در کشور بالا ببریم تا سوخت درستتر مصرف و استاندارد آن مراعات شود و تعداد خودروهای سیانجیسوز بیشتری داشته باشیم. این یکی از کارهایی است که میتواند فشار مصرف بنزین و حتی نفت گاز را کاهش دهد.
وی با تأکید بر اینکه خودروهای عمومی همه در این طرح همانند گازرسانی روستایی برنده هستند، تصریح کرد: گازرسانی روستایی سبب قطع مصرف نفت سفید و گاز مایع از سوی مردم میشود و از این محل صرفهجویی، هزینههای گازرسانی بازپرداخت میشود.
ایجاد صدها هزار شغل با توسعه گازرسانی
وزیر نفت با اشاره به اینکه با گازرسانی روستایی صدها هزار شغل در کشور ایجاد و در هماکنون حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان برای گازرسانی شهری و روستایی هزینه شده است، افزود: غیر از شهرها، ۱۴ هزار روستا گازرسانی شده است و علاوه بر اینکه همه تجهیزات گازرسانی از لوله و کنتور و ... گرفته تا پیمانکارها همه داخلی بودهاند، میلیونها تقاضا برای خرید بخاری و لوازم گازسوز از سوی مردم از کارخانههای ایرانی ایجاد شده است که تمام این موارد اشتغالزایی بالایی را برای کشور به همراه داشته است.
زنگنه با بیان اینکه در بحث گازرسانی مردم راضی شدند، چراکه از گاز استفاده میکنند و هزینههایی که پرداخت میکردند بهشدت به نسبت استفاده از نفت سفید پایین آمده است، گفت: دولت نیز از گازرسانی نفع برد، زیرا به جای تحویل نفت سفید یا گاز مایع به مصرفکننده، گاز طبیعی تحویل داده و آنها را صادر کرده است.
وی با اشاره به اینکه با گازرسانی، تراز اقتصادی کشور هم بهتر شده است، ادامه داد: اگر هماکنون میتوانیم گازوئیل و نفت سفید صادر کنیم به برکت کارهایی است که در گاز انجام دادهایم. البته پارس جنوبی نیز پشتوانه همه این کارها بود که انجام شد.
وزیر نفت با تأکید دوباره بر اینکه این طرح در واقع کاری اقتصادی است که دولت و مردم در آن سود میبرند، اظهار کرد: البته این طرح سبب کاهش مصرف سوخت نمیشود، فقط تغییر سوخت میدهد که اقتصادی است و برای کاهش مصرف سوخت باید همانطور که گفتم در کارخانهها و کل خط تولید خودرو که خیلی مهم است دنبال راهحل بود.
زنگنه با بیان اینکه این طرح بزرگی است که همکارانم در شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی بهطور حتم با جدیت همانطور که در گذشته نیز دیدهام، این طرح را دنبال میکنند، گفت: این طرح اشتغال بالایی برای سازندگان داخلی از جمله تولیدکنندگان مخازن سیانجی، کیتها، جعبههای تبدیل و... ایجاد میکند.
وی با اشاره به اینکه وزارت نفت بهمنظور بالا بردن تمایل مردم به استفاده از خودروهای گازسوز دوباره پولی پرداخت خواهد کرد و جداگانه با کارخانههای تولیدکننده خودروهای گازسوز قرارداد خواهد داشت، افزود: این کار خیری است، امیدوارم این طرح بهخوبی پیش رود و به اتمام برسد و شیرینی آن در ذائقه مردم بماند.
وزیر نفت با بیان اینکه فرآیند گازسوز کردن خودرو باید بهطور کامل و به زبان روشن توضیح داده شود، تأکید کرد: رسانهها فرآیند گازسوز کردن خودروها را بهخوبی برای مردم توضیح دهند.
زنگنه تصریح کرد: وزارت نفت هم بر واحدهای تولیدکننده و تبدیلکننده نظارت میکند که به مردم اجحافی نشود و با توجه به تقاضای زیاد، قیمتها تغییر نکند، البته بسیاری از سازندگان دولتی هستند و آنها هم بهطور حتم همکاری لازم را خواهند کرد.
نتیجه مدیریت مصرف سوخت، صرفهجویی ۳۲ میلیون لیتر بنزین
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش هم در آیین امضای تفاهمنامه تامین مالی توسعه ناوگان گازسوز بین شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی و بانک ملت گفت: با اجرای این طرح و پیرو آن اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در کشور، در مصرف روزانه ۳۲ میلیون لیتر بنزین صرفهجویی میشود.
علیرضا صادقآبادی اعلام کرد: در مجموع حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودروی عمومی در کشور روزانه ۱۸ میلیون لیتر بنزین مصرف میکنند که با اجرای این طرح و با احتساب دوگانهسوز بودن آنها برآورد ما این است که در بدبینانهترین حالت، حداقل ۱۰ میلیون لیتر از مصرف بنزین کشور کاسته میشود و با احتساب قیمت ۵۰ سنت به ازای هر لیتر بنزین، در مجموع روزانه ۵ میلیون دلار و سالانه ۱.۸ میلیارد دلار صرفهجویی در کشور محقق میشود.
وی با بیان اینکه پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در آبانماه، مصرف روزانه بنزین حدود ۲۲ میلیون لیتر کاهش یافته است، افزود: با احتساب ۱۰ میلیون لیتر کاهش از محل گازسوز کردن خودروهای عمومی، این رقم در مجموع به روزانه ۳۲ میلیون لیتر در روز میرسد. یعنی با تولیدات سه پالایشگاه بزرگ تهران، آبادان و اصفهان برابر است که سرمایه احداث آنها بسیار هنگفت خواهد بود.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با تاکید بر بازگشت سرمایه اصل و فرع تسهیلات موردنیاز این طرح در کوتاهترین زمان ممکن، متنوعسازی سبد سوخت کشور، پتانسیل بیشتر برای صادرات و حفظ مسیر خودکفایی در حوزه سوخت در مدت زمانی طولانی، کاهش هزینههای حمل بار و مسافر، کمک به بهبود هوای شهرها بهویژه کلانشهرها را از دیگر دستاوردهای اجرای این طرح برشمرد.
صادقآبادی تصریح کرد: البته مقدار مصرف این خودروها همچنان یکسان خواهد بود و تنها گاز طبیعی فشرده (سیانجی) جایگزین بنزین خواهد شد. البته باید با همکاری خودروسازان در بهکارگیری فناوریهای پیشرفتهتر، کل مصرف سوخت در صنعت خودرویی را کاهش دهیم.
وی گفت: طرح گازسوز کردن خودروهای عمومی به دنبال مصوبه اخیر شورای اقتصاد اجرایی شده است که در قالب این مصوبه که با پیشنهاد مشترک وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه نهایی شد، یک میلیون و ۴۶۴ هزار خودروی عمومی شامل تاکسیهای ون، سدان، وانتهای کممصرف و پرمصرف و مسافربرهای شخصی به دوگانهسوز تبدیل میشوند.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: در سال ۹۶ این طرح بهصورت مشترک با سازمان برنامه و بودجه دنبال شد،، اما به دلیل اختلاف قیمت بسیار کم بنزین و سیانجی و عدم اقبال عمومی برای سرمایهگذاری در آن به نتیجه نرسید، اما با اجرای طرح سهمیهبندی بنزین و اختلاف قیمت سیانجی با بنزین، صرفه و توجیه اقتصادی پیدا کرد و افزون بر آن صرفهجویی لحاظ شده از محل گازسوز کردن خودروها بلافاصله پس از ثبتنام در سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) قابل اثبات است.
صادقآبادی افزود: بر پایه مصوبه شورای اقتصاد، تسهیلات بلاعوض اختصاص یافته به خودروهای سدان به ازای هر دستگاه، ۳۳۰ دلار، برای تاکسی ون ۵۲۰ دلار، برای وانت سبک ۴۱۰ دلار، برای وانت سنگین ۴۲۰ دلار و برای مسافربر شخصی ۲۴۵ دلار بوده و سقف تعهدهای دولت هم در بازپرداخت اصل و فرع وام ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.
وی درباره نحوه اجرایی شدن این مصوبه گفت: شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی پس از امضای قرارداد با کارگاههای تبدیل و کارخانههای خودروساز، منابع را در اختیار این شرکتها و کارخانهها قرار میدهد و به محض دوگانهسوز شدن خودروها در سیمفا، از محل درآمدهای حاصل از صادرات بنزین، اصل و فرع وام را بازپرداخت میکند، بنابراین مردم درگیر فرآیند پیچیده وام گرفتن و ... نخواهند شد.
صادقآبادی تاکید کرد: این مصوبه شامل خودروهای عمومی است و دارندگان این خودروها در فرآیند اجرای آن به سامانه irngv.ir مراجعه میکنند، خودروهای عمومی بسته به محل سکونت فرد به نزدیکترین کارگاههای تبدیل معرفی میشوند؛ ظرفیت این تبدیل ماهانه ۲۰۰ هزار خودرو است که امیدواریم بتوانیم در بازه یکساله یا سه ماه بیشتر این تبدیل را انجام دهیم و مردم و کشور از منافع آن منتفع شوند.
محمد بیگدلی، مدیرعامل بانک ملت نیز در این آیین گفت: سابقه همکاری بانک ملت با وزارت نفت به ۱۰، ۱۲ سال گذشته بازمیگردد و بانک ملت همواره تعامل و همکاری دوجانبه و تنگاتنگی با صنعت نفت داشته است. آخرین مورد آن ستاره خلیجفارس بود که سبب شد کشور از لحاظ بنزین خودکفا شود.
وی با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد آلودگی هوا ناشی از تردد خودروهای درونشهری است، دوگانهسوز کردن خودروها را راهحل موثری برای افزایش کیفیت هوا عنوان کرد و گفت: کاهش آلودگی هوا، افزایش صادرات از محل کاهش مصرف بنزین و کاهش هزینه مصرفکننده از جمله فواید مثبت امضای این تفاهمنامه است.
بیگدلی تاکید کرد: امروز بانک ملت طرح مهمی را همسو با تکمیل زنجیره تامین در صنعت نفت در قالب تفاهمنامه با شرکت پخش به امضا میرساند که در قالب آن حدود ۶۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای دوگانهسوز کردن یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو در کشور سرمایهگذاری میشود و عواید اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی مهمی برای کشور به همراه خواهد داشت.
دوگانهسوز کردن خودروها باید تحت نظارت سازمان استاندارد انجام شود
نیره پیروزبخت، معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان ملی استاندارد نیز در آیین امضای تفاهمنامه تامین مالی طرح توسعه و تولید کارخانهای و کارگاهی خودروهای دوگانهسوز با تشکر از اقدامهای وزارت نفت و شخص وزیر نفت در حوزه توجه به استاندارد و ایرانیزه کردن استاندارد گفت: خوشبختانه وزارت نفت در این مسیر گامهای موثری برداشته است.
وی با تاکید بر اینکه سازمان ملی استاندارد از سال ۹۴ عضو مجمع تایید صلاحیت شده که گواهی آن در ۷۰ کشور دنیا قابلقبول است، افزود: با توجه به افزایش قیمت بنزین در روزهای اخیر، تغییر سیاستها میتواند راهگشای مشکلات باشد و حرکت از بستر سوخت بنزین به سیانجی تبعات مثبت و موثری نظیر صرفهجویی در هزینهها را به همراه خواهد داشت.
پیروزبخت تاکید کرد: در حوزه استانداردهای مرتبط با صنعت سیانجی از مخزن گرفته تا استاندارد تبدیل خودروهای بنزینی به گازسوز، در حال همکاری با وزارت نفت هستیم و امیدواریم بتوان شرایطی را بهوجود آورد تا کارگاههای مجاز و غیرمجاز، تحت پوشش وزارت صمت و استاندارد کار تبدیل را انجام دهند و تمام خودروهایی که قرار است گازسوز شوند، عملیات تبدیل آنها در قالب استاندارد انجام شود.
وی تصریح کرد: امیدواریم تفاهمنامه امروز گام خوبی برای برخورداری تاکسیهای از سوخت پاک باشد و نگرانیهای ما از بحث آلودگی هوا نیز کاهش یابد.
سدان (Sedan) یا سالون به خودروهای سواری معمولی یا به اصطلاح صندوقدار میگویند که دارای سقف ثابت، صندوق عقب مجزا و دو ردیف صندلی بوده و میتواند دو یا چهار در داشته باشد؛ سدان متداولترین شکل طراحی بدنه خودرو است.
این تفاهمنامه که صبح امروز (یکشنبه، ۲۴ آذرماه) در مرکز همایشهای تخصصی شرکت ملی نفت ایران (کوشک) در حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، نیرهسادات پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد علیرضا صادقآبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران توسط امیر وکیلزاده، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران و محمد بیگدلی، مدیرعامل بانک ملت امضا شد.
براساس این تفاهمنامه، ۶۵۰۰ میلیارد تومان منابع مالی موردنیاز اجرای مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر گازسوز کردن یک میلیون و ۴۶۴ هزار خودرو عمومی در کشور از طریق تسهیلات بانک ملت تامین خواهد شد.
بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، دولت از محل صرفهجویی در مصرف بنزین، به وانتبارها، تاکسیها، ونها و مسافربرهای شخصی برای گازسوز کردن کمک بلاعوض ارائه میدهد.
شورای اقتصاد در نشست فوقالعاده روز دوشنبه (١١ آذرماه) بنا به پیشنهاد مشترک وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه با هدف حمایت و کاهش هزینههای حملونقل عمومی و بهبود هوای شهرها، به استناد ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر تصویب کرد که برای تبدیل خودروهای عمومی و مسافربر شخصی بنزینسوز به سیانجیسوز (کارخانهای و کارگاهی)، اصل و فرع تسهیلات مالی را که به مالکان خودروها یا کارخانهها پرداخت میشود، تضمین و بازپرداخت کند.
این مصوبه بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو را در برمیگیرد و همه خودروهای تاکسی، وانت، ون و مسافربر شخصی کشور شامل این مصوبه میشوند. سقف تعهد دولت در این مصوبه برای پرداخت کمک بلاعوض به مالکان خودروهای یادشده، بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که از محل صرفهجویی در مصرف بنزین سهمیهای تامین و پرداخت خواهد شد.