bato-adv
bato-adv

۲۰ نکته درباره برنامه‌هایی که روی موبایلتان نصب می‌کنید

۲۰ نکته درباره برنامه‌هایی که روی موبایلتان نصب می‌کنید

با گذشت بیش از یک سال و نیم از فیلتر شدن تلگرام، همچنان کاربران در برنامه بازار به دنبال دانلود تلگرام و نصب فیلترشکن قوی هستند! فصل تابستان و ایام فراغت از درس، اقبال به برنامه‌های عکاسی به اوج خود می‌رسد، اما با آغاز مدرسه و دانشگاه‌ها، خیلی از کاربران دیگر نیازی به اپلیکیشن‌های عکاسی احساس نمی‌کنند

تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۸

فرارو- بازار گزارش فعالیت اپلیکیشن‌ها و بازی‌های اندرویدی در فصل پاییز را منتشر کرده و بررسی آن نکات جالبی را در پی دارد. مثلا با گذشت بیش از یک سال و نیم از فیلتر شدن تلگرام، همچنان کاربران در بازار به دنبال دانلود تلگرام و نصب فیلترشکن قوی هستند! در فصل تابستان و ایام فراغت از درس، اقبال به برنامه‌های عکاسی به اوج خود می‌رسد، اما با آغاز مدرسه و دانشگاه‌ها، خیلی از کاربران دیگر نیازی به اپلیکیشن‌های عکاسی احساس نمی‌کنند. در اینجا ۲۰ نکته از گزارش فصلی برنامه بازار را که شاید دانستن آنها برایتان جالب باشد آورده‌ایم.

نکته اول؛ جمعه‎‌ها اوج خرید محتوا از اپلیکیشن‌ها است. کاربران در ساعات پنج تا هشت عصر روز‌های جمعه بیشترین تمایل را برای خرید دارند. به طرز عجیبی ساعات صبح روز جمعه یعنی تقریبا هشت تا ۱۰ صبح دیگر ساعات پیک خرید از اپلیکیشن‌های بازار است که نشان می‌دهد خیلی از کاربران از همان ابتدای صبح جمعه می‌خواهند روز تعطیلشان را با بازی کردن یا خرید از اپلیکیشن‌ها بگذرانند.

نکته دوم؛ کاربران برنامه بازار در فصل پاییز بیش از ۲۰۲ میلیون بار جستجو کرده‌اند که از این بین ۶۸ درصد دنبال اسم برند بودند و ۳۲ درصد موضوعی جستجو کردند. منظور از جستجوی موضوعی، آن دسته از جستجو‌هایی است که کاربر دنبال یک برنامه خاص نمی‌گردد و صرفا با موضوع می‌خواهد برنامه‌های مرتبط را مشاهده کند. عبارت‌های «بازی» و «بازی جدید دخترانه» مثل گزارش‌های قبلی در صدر جستجوی‌های موضوعی قرار دارد.  

نکته سوم؛ همچنان عبارت «فیلترشکن قوی» در بین واژه‌های پرکاربرد در جستجوی برنامه بازار خودنمایی می‌کند. این عبارت هم‌رده با تلگرام در برنامه بازار جستجو می‌شود و این در حالی است که در بازار نمی‌توان به تلگرام یا فیلترشکن دسترسی داشت!

نکته چهارم؛ از هر ۱۰ نفری که سراغ جستجو برنامه بازار رفته‌اند، ۹ نفر موفق شده‌اند برنامه مورد نظر خود را نصب کنند. طوری که از بین ۲۰۲ میلیون مرتبه جستجو در بازار، ۸۹ درصد به نصب یک اپلیکیشن منتهی شده است.
 
نکته پنجم؛ در بین اپلیکیشن‌ها، اینستاگرام، واتساپ و دیوار بیشتر از بقیه در ذهن مخاطبان شکل گرفته‌اند. طوری که این سه واژه بیشترین تعداد جستجوی برند را به خود اختصاص داده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد اپلیکیشن دیوار تا حد زیادی توانسته در حوزه برندسازی نسبت به دیگر اپلیکیشن‌های داخلی موفق عمل کند.

نکته ششم؛ اگر دنبال نصب برنامه‌های حوزه رفت و آمد مثل تاکسی‌های اینترنتی یا مسیریاب‌ها می‌گردید، باید خودتان را برای حجم انبوه تبلیغات آماده کنید. چراکه ۲۴ درصد از آگهی‌های برنامه بازار در این حوزه نمایش داده می‌شوند. برنامه‌های مربوط به امور مالی با سهم ۱۲ درصدی در رتبه دوم قرار دارند. باید توجه داشته باشید که این آگهی‌ها در زمان جستجوی اپلیکیشن در بازار نمایش داده می‌شوند.

نکته هفتم؛ برنامه‌نویس‌ها علاقه زیادی به تولید برنامه‌هایی با موضوع آموزشی، مذهبی و کتاب دارند. طوری که نرخ رشد این برنامه‌ها در پاییز امسال بیشتر از بقیه دسته‌ها است. در این فصل تعداد برنامه‌های آموزشی برنامه بازار بیش از ۱۸ درصد افزایش داشته و حدود ۳۳۵ اپلیکیشن آموزشی توسط برنامه‌نویس‌ها تولید شده است.

نکته هشتم؛ با به پایان رسیدن تابستان و اوغات فراغت، کاربران برنامه‌های عکاسی را از روی موبایلشان پاک می‌کنند. این مورد به طرز چشمگیری در گزارش بازار قابل مشاهده است. تعداد نصب فعال اپلیکیشن‌های عکاسی در فصل پاییز کاهش ۱۱ درصدی را تجربه کرده است.

نکته نهم؛ پایان فصل تابستان صرفا برای برنامه‌های عکاسی بد یمن نبوده؛ این مورد گریبان‌گیر بازی‌ها هم شده است. کاربران برنامه بازار در این فصل کمتر سراغ بازی‌ها رفته‌اند و حتی شاهد کاهش تعداد نصب بازی‌ها هستیم. بازی‌های وقت‌گیر و اعتیادآور که اغلب در دسته استراتژی قرار دارند، بیشترین کاهش تعداد نصب یعنی منفی هفت درصد را تجربه کرده‌اند.

نکته دهم؛ بارانی شدن هوا در فصل پاییز خیلی‌ها را به نصب اپلیکیشن‌های آب و هوا سوق داده. این اپلیکیشن‌ها عموما در فصل بهار و پاییز که وضعیت هوا چندان مشخص نیست اوج می‌گیرند و در فصل‌های پاییز زمستان با کاهش نصب آن‌ها روبرو هستیم.

نکته یازدهم؛ بازی‌های رانندگی، شانس بیشتری برای موفقیت دارند. طوری که حدود ۲۲ درصدی بازی‌ها در دسته‌بندی رانندگی، توانسته‌اند به بیش از ۱۰ هزار نصب برسند و این مورد نشان می‌دهد تولید بازی در این زمینه با احتمال بیشتری برای بازی‌ساز‌ها سودآور خواهد بود. بازی‌های با موضوع شبیه‌سازی در رده دوم قرار دارند.

نکته دوازدهم؛ بازی‌های کلمات و دانستنی‌ها سریع‌تر از بقیه رشد می‌کنند. این بازی‌ها به طور میانگین در مدت ۱۰۶ روز می‌توانند روی بیش از ۱۰ هزار گوشی نصب شوند. در بین اپلیکیشن‌ها، برنامه‌های مربوط به رفت و آمد مثل مسیریاب‌ها نرخ رشد سریع‌تری دارند. برنامه‌های این دسته به طور میانگین در عرض ۲۲۱ روز به ۱۰ هزار نصب فعال رسیده‌اند.

نکته سیزدهم؛ پول در ساخت بازی‌های کلمات و دانستنی‌ها است. علاوه بر اینکه این بازی‌ها در مدت زمان کمتری رشد می‌کنند و مخاطب جذب می‌کنند، نرخ فروش آن‌ها هم بیشتر است. طوری که ۳۸ درصد بازی‌هایی که در این دسته تولید شده‌اند، فروشنده هستند. بازی‌های استراتژی در مقام دوم قرار دارند. باید توجه داشته باشید که درآمد این بازی‌ها عموما به صورت درون برنامه‌ای است و خود اپلیکیشن‌ها به طور رایگان قابل نصب هستند.

نکته چهاردهم؛ بازی‌های کلمات و دانستنی‌ها مشتری‌های پروپاقرصی دارند. ۵۶ درصد کسانی که برای بازی‌های این دسته پول خرج می‌کنند، جزو مشتریان وفادار هستند و در طول سه ماه بیش از یک بار سراغ خرید امتیاز درون بازی می‌روند.

نکته پانزدهم؛ اغلب بازی‌هایی که اخیرا روانه گوشی‌های موبایل شده‌اند، تم امتیازی و تفننی دارند. این دو دسته بیشترین تولید بازی را به خود اختصاص داده‌اند. در طرف مقابل تنها دو مورد بازی شبیه‌سازی در پاییز امسال تولید شده است.

نکته شانزدهم؛ آن‌هایی که اهل خرج کردن برای بازی موبایل هستند، اخیرا رو به بازی‌های معمایی آورده‌اند. گزارش برنامه بازار نشان می‌دهد تعداد خریداران بازی‌های معمایی در فصل پاییز بیش از دو برابر شده و رشد ۱۴۳ درصدی را تجربه کرده است. در طرف مقابل بازی‌های استراتژی با توجه به کاهش تعداد نصب فعال مشتریانشان را از دست داده‌اند و شاهد کاهش دو درصدی خریداران این بازی‌ها هستیم.

نکته هفدهم؛ شاید بازی‌های استراتژی با کاهش فروش و تعداد نصب نسبت به فصل قبل روبرو شده‌اند، اما مشتری‌های این بازی‌ها بیشترین وفاداری را از خود نشان می‌دهند. طوری که از هر ۱۰۰ کاربری که در فصل تابستان از بازی‌های استراتژی امتیاز خریده اند، ۴۷ نفر دوباره در فصل پاییز سراغ خرید درون برنامه‌ای رفته‌اند.

نکته هجدهم؛ بازی‌های استراتژی بیشترین درآمد به ازای هر کاربر را در بین بسته‌بندی‌های مختلف از آن خود کرده‌اند. این بازی‌ها با اختلاف زیادی در رتبه اول قرار دارند و مقام دوم به اپلیکیشن‌های حوزه خرید اختصاص پیدا کرده است. درآمدی که اپلیکیشن‌های خرید در فصل پاییز به دست آورده‌اند، تقریبا نصب درآمد بازی‌های استراتژی است.

نکته نوزدهم؛ برنامه‌های سیر و سفر اصلا نتوانسته‌اند مشتریانشان را حفظ کنند. گزارش برنامه بازار نشان می‌دهد هیچ‌کدام از کاربرانی که در فصل تابستان برای اپلیکیشن‌ها سفر پول خرج کرده، در فصل پاییز دوباره سراغ خرید از این اپلیکیشن‌ها نرفته است.

نکته بیستم؛ برنامه‌نویس‌های تازه‌وارد در اپلیکیشن‌های حوزه خرید، شانس بسیار پایینی برای کسب درآمد دارند. چراکه تمرکز خریداران در این دسته از اپلیکیشن‌ها بسیار بالا است و می‌توان گفت: بخش زیادی از درآمد اپلیکیشن‌های این حوزه محدود به یک یا دو اپلیکیشن است. اپلیکیشن‌های خبری و نشریات هم شرایط تقریبا مشابهی دارند. اگر برنامه‌نویس هستید و دنبال یک بازار متعادل برای رقابت با سایر اپلیکیشن‌ها می‌گردید، حوزه‌های سرگرمی، آموزشی و سبک زندگی گزینه‌های خوبی به نظر می‌رسند.
bato-adv
bato-adv
bato-adv