bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۴۵۷۶۶۰
کارشناسان صنعت خودرو در گفتگو با فرارو

در بازار خودرو چه خبر است؟

در بازار خودرو چه خبر است؟

زاوه کارشناس بازار خودرو با تاکید بر اینکه دولت در هر بازاری که دخالت کرده، نتیجه کاملا منفی بوده است، بیان داشت: در حالیکه برای خودرو قیمت گذاری دستوری انجام می‌دهند و معقدند هستند که این قیمت به نفع مصرف کننده است، اما پراید که دیگر تولید نمی‌شود، قیمت‌های عجیب و غریبی برای آن در بازار تعیین می‌شود، بنابراین معلوم است که یک جای کار می‌لنگد و اشکال اساسی وجود دارد، این در حالیست که سیستم پیش فروش را اول اجرا کردند، که آن اقدام عملا توزیع یک رانت بود که خودشان فهمیدند و جمعش کردند.

تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۲۲ مهر ۱۳۹۹
فرارو- بازار خودرو به قدری بلبشو است که به گفته کارشناسان دیگر اکثریت مردم قدرت خرید هیچ خودرویی را با این قیمت‌های نجومی ندارند، این در حالی است که تمام راهکار‌هایی که دولت برای ساماندهی و آرام کردن این بازار نیز به کار گرفته، تماما با شکست روبرو شده است.

به گزارش فرارو، بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند، تا زمانی که دولت در کار خودروسازان دخالت می‌کند، وضعیت این صنعت درست نخواهد شد، شرکت‌های بزرگ خودروسازی از مشکلات‌ساختاری بسیاری رنج می‌برند، که حل آن‌ها به این راحتی‌ها نیست، از سوی دیگر چشم انداز مثبتی نیز در رابطه با عملکرد آن‌ها وجود ندارد.

بلبشو بازاری به نام خودرو!افزایش مدام قیمت خودرو معلول سیاست‌های کلان اقتصادی است
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه افزایش مدام قیمت خودرو معلول سیاست‌های کلانی است که در کشور اجرا می‌شود، گفت: تا زمانیکه این سیاست‌ها پابرجا باشد، وضعیت نیز به همین منوال خواهد بود، طی شش ماه اخیر با توجه به کسری بودجه شدیدی که دولت با آن مواجه بوده، شاهد خلق نقدینگی بسیاری بودیم که این مسئله باعث ایجاد اثرات بسیار تورمی بالایی شد، در حالیکه دولت باید انضباط مالی داشته باشد و هزینه خود را کاهش دهد، این کار را انجام نداده است.

وی افزود: خوب این نقدینگی سر از بازار‌های مختلف در می‌آورد که از جمله آن خودرو است، تا زمانیکه این نقدینگی مهار نشود و به دنبال آن تورم نیز مورد کنترل قرار نگیرد، وضعیت آشفته بازار خودرو ادامه پیدا می‌کند، از سوی دیگر دخالت‌هایی که دولت در شرکت‌های خودروسازی می‌کند و به نوعی این صنعت را سیاسی کرده و ثبات مدیریت در آن وجود ندارد، نتیجه‌ای بهتر از وضعیت فعلی به وجود نمی‌آید، خودروسازان مدام در حال تولید زیان هستند، در مقابل دولت میلیارد‌ها تومان به آن‌ها وام می‌دهد.

زاوه اظهار داشت: خودروسازان نیز با توجه به ساختار غلطی که دارند، نمی‌توانند تسهیلاتی را که دریافت کرده اند، پس بدهند و بهره‌های بانکی نیز هر سال روی هم انباشته می‌شود و برای آن‌ها تولید زیان می‌کند، همچنین تسهیلاتی که مدام به خودروسازان تزریق می‌شود نیز خود خلق نقدینگی است، همین طور که مشاهده می‌کنید یک سیکل معیوبی وجود دارد که مدام بازتولید می‌شود، در حالیکه باید از تکرار چنین وضعیتی جلوگیری کرد.

این کارشناس بازار خودرو با تاکید بر اینکه دولت در هر بازاری که دخالت کرده، نتیجه کاملا منفی بوده است، بیان داشت: در حالیکه برای خودرو قیمت گذاری دستوری انجام می‌دهند و معقدند هستند که این قیمت به نفع مصرف کننده است، اما پراید که دیگر تولید نمی‌شود، قیمت‌های عجیب و غریبی برای آن در بازار تعیین می‌شود، بنابراین معلوم است که یک جای کار می‌لنگد و اشکال اساسی وجود دارد، این در حالیست که سیستم پیش فروش را اول اجرا کردند، که آن اقدام عملا توزیع یک رانت بود که خودشان فهمیدند و جمعش کردند.

وی اضافه کرد: در مقابل به جای اینکه بیایند و وضع را درست کنند، آمدند قرعه کشی راه انداختد، که بیشتر شبیه لاتاری و مسابقه بخت آزمایی است، ۱۰۰ درصد مشخص است که مصرف کننده واقعی نمی‌تواند خودرو را با قیمت کارخانه خریداری کند، بلکه مجبور است، هزینه چند برایری کند و نیاز خود را از بازار آزاد تامین کند، تا زمانیکه چنین ایده‌هایی در بازاز خودرو اجرایی می‌شود که درست به آن فکر نشده، شما مطمئن باشید، بازار خودرو روی آرامش را نخواهد دید.
 

بیشتر بخوانید:


بلبشو بازاری به نام خودرو!چرا صنعت خودروسازی به این روز افتاد؟
امرالله امینی عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با فرارو گفت: زمانیکه وزارت صنعت به عنوان متولی صنعت خودرو برای چندین ماه آن هم در این شرایط حساس اقتصادی وزیر ندارد، معلوم است که وضعیت آن به این روز در می‌آید، از سوی دیگر وزرایی که در این چند ساله بر مسند کار قرار گرفتند، از کفایت لازم بر این کار برخوردار نبودند، زیرا که یا مجلس آن‌ها را می‌خواسته استیضاح کند، یا این که رئیس جمهور آن‌ها را برکنار کرده است.

وی افزود: وزیر جدید نیز تازه آمده و نمی‌توان در مورد آن قضاوت کرد، اما قدر مسلم او نیز در کمتر از یک سال هیچ کار موثری را نمی‌تواند انجام دهد، دخالت دولت در صنعت خودروسازی با گماردن مدیران منتسب به خود در شرکت‌های بزرگ خودروساز، طی دهه‌های گذشته وضعیتی را که امروز بر این صنعت حاکم است را به وجود آورده، این در حالیست که ثبات مدیریت و داشتن برنامه راهبردی برای مدت طولانی از بدیهیاتی بوده که برای موفقیت لازم است، اما در مورد صنعت خودرو هیچ کدام از آن‌ها رعایت نمی‌شود.

امینی با تاکید بر اینکه این روز‌ها بازار خودرو قفل شده است و خرید و فروشی در آن انجام نمی‌شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه به دوران رکود تورمی نیز وارد شده ایم، باید منتظر تورم‌های بیشتر و بالاتر در صورتیکه گشایش اقتصادی، سیاسی و بین المللی رخ ندهد، باشیم، بازار و صنعت خودرو این روز‌ها با چالش و موانع بسیار بزرگی روبرو است که حل آن‌ها شاید سال‌ها طول بکشد، زیرا که این مشکلات طی یک سال و دو سال ایجاد نشده که حال بخواهد به سرعت نیز درست شود.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: خودروسازان در درجه اول باید هزینه‌های تولید خود را بشدت کاهش داده و آن را اقتصادی کنند، دوما افزایش بهره وری موضوعی است که خودروسازان با آن بیگانه هستند، راندمان بهره وری در این صنعت باید به سطح قابل قبولی برسد، تا در مقابل آن شاهد تولید محصولات متنوع و با کیفیت باشیم. سوما توجه به مسائل تحقیق و توسعه نیز باید در دستور کار شرکت‌های خودروساز قرار بگیرد، در غیراین صورت نیز توسعه و پیشرفت این صنعت محال است، در آخر هم شرکت‌های بزرگ خودروسازان باید اموال ودارایی‌های مازاد، زیان‌ده و غیر خودرویی خود را واگذار کنند، تا چابک وکوچک شوند و تنها به تولید خودرو بپردازند، نه اینکه بروند بانکداری نیز کنند.