bato-adv
bato-adv

ماجرای صادرت خودروهای سایپا به اسپانیا چیست؟

ماجرای صادرت خودروهای سایپا به اسپانیا چیست؟

اسپانیا دارای یکی از معتبرترین و مجهزترین مراکز تست خودروی جهان است. شرکت آیدی آدا «IDIADA »یک مرکز معتبر تست خودرو در بارسلون اسپانیا است که تست‌های تصادف خودرو در آن انجام می‌شود. ویدئو‌هایی که اخیرا از تست خودرو‌های سایپا منتشر شده است، این شائبه را تایید می‌کند که صادارت به اسپانیا نه برای فروش و تجارت که برای تست صورت گرفته است. البته کیفیت این تست‌ها هم به تقاضای خودروساز باز می‌گردد و موفقیت در تست به معنی صدور مجوز تردد در هر بازاری نیست؟!

تاریخ انتشار: ۱۶:۱۹ - ۰۸ آذر ۱۳۹۹
فرارو- در چند روز اخیر گمرک آماری از صادرات خورو منتشر کرد که منشا تعجب بسیاری از مردم شد. در حالی که باور درست عمومی این است که خودرو‌های داخلی که کیفیت پایینی دارند و از عمر جوان‌ترین مد‌ل‌های آن‌ها در خط تولید بیش از بیست سال می‌گذرد، بعید است بازاری وجود داشته باشد که مشتری در آن حاضر باشد بهای گران این محصولات بی کیفیت را پرداخت کنند.

به گزارش فرارو، در این بین، خبر صادرات حدودا صد هزار دلاری به اسپانیا دستمایه طنز در فضای مجازی شد، اما واقعیت این است که عمده مقاصد صادراتی خودرویی کشور به غیر از کشور‌هایی مانند عراق و سوریه که صادرات به آن‌ها هم بسیار محدود صورت می‌گیرد، صادرات تجاری نیست و تنها برای ارسال خودرو‌ها در حال توسعه برای تست‌های الزامی خودرویی و دریافت گواهینامه‌های تردد در داخل صورت می‌گیرد.

در این رابطه روح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی می‌گوید: ارزش دلاری خودروی صادرشده به اسپانیا بیش از ۹۶ هزار دلار بوده است.

این مقام گمرکی ادامه می‌دهد بر اساس آمار‌های گمرک پنج دستگاه تیبا صندوقدار، سه دستگاه وانت آریسان، دو دستگاه تیبا ۲، دو دستگاه ساینا، یک دستگاه کوییک، یک دستگاه پژو پارس، یک دستگاه پراید ۱۳۱ و یک دستگاه رهام به این کشور صادر شده است.

لطیفی می‌گوید: ارزش صادراتی اظهارشده برای هر دستگاه ساینا ۴ هزار و ۵۰۰ دلار، پژو پارس و سمند ۷ هزار دلار و دنا اتوماتیک ۱۴ هزار دلار به گمرک اعلام شده است.

این درحالیست که اسپانیا دارای یکی از معتبرترین و مجهزترین مراکز تست خودروی جهان است. شرکت آیدی آدا «IDIADA »یک مرکز معتبر تست خودرو در بارسلون اسپانیا است که تست‌های تصادف خودرو در آن انجام می‌شود. ویدئو‌هایی که اخیرا از تست خودرو‌های سایپا منتشر شده است، این شائبه را تایید می‌کند که صادارت به اسپانیا نه برای فروش و تجارت که برای تست صورت گرفته است. البته کیفیت این تست‌ها هم به تقاضای خودروساز باز می‌گردد و موفقیت در تست به معنی صدور مجوز تردد در هر بازاری نیست؟!

سطوح و ویرایش‌های مختلف از استاندارد‌های ایمنی ابلاغی در کشور‌های مانند اتحادیه اروپا وجود دارد که شرکت خودروساز متناسب بازار هدف خود می‌تواند تقاضای تست با ویرایش خاصی داشته باشد. در این صورت هرچند شاید به ظاهر خودرو توانسته حداقل‌های ایمنی اتحادیه اروپا را مطابق قوانین جاری آن اتحادیه کسب کند، ولی ویرایش مورد نظر از دید مجریان سخت گیر اروپایی فاقد اعتبار برای صدور مجوز تردد در این اتحادیه است.

کما اینکه در فیلم منتشره، به نظر می‌رسد محصول مورد نظر بدون آدمک‌های تصادف کودک و سرنشین عقب که در سایر ویدیو‌های منتشره برای سایر خودرو‌های روز این اتحادیه دیده می‌شود، تست شده است؛ لذا هرچند ممکن است ادعای ایمن‌ترین خودرو با نشان ایرانی درست باشد، ولی ادعای قیاس ایمنی این خودرو‌ها با خودرو‌های روز دنیا می‌تواند محل شک و شبه اساسی باشد.
 
فیلم تست تصادف رهام محصول جدید سایپا در اسپانیا
به هرشکل بسیاری از تست‌ها مانند تست تصادف، یک فرایند مخرب محسوب می‌شود که خودرو در آن در شرایطی منهدم می‌شود تا تطابق آن با حداقل‌های ایمنی بررسی شود؛ لذا ارسال خودرو برای این تست‌ها از دید قوانین گمرکی ایران با ترخیص موقت میسر نیست و شرکت‌ها موظف می‌شوند نسبت به صادرات قطعی این محصولات اقدام نمایند. در چنین حالتی شرکت‌ها مجاز نیستند درآمدی از این صادرات را در صورت‌های مالی شناسایی کنند و قیمت خودرو‌ها را نیز باید به عنوان هزینه پروژه شناسایی کنند.

به هرشکل این صادرات به هر کشوری شامل کشور‌های اروپایی، به معنی مجوز تردد جاده‌ای نیست و تنها تحت شرایط خاص برای دوره محدودی ممکن است مجوز‌های تردد موقت برای این خودرو‌ها صادر شود. این صادرات قبلا هم مسبوق به سابقه بوده است به گونه‌ای که خودرو‌های مانند سمند، ۲۰۶ صندوقدار هم برای تست‌های استانداردی و کارخانه‌ای و حتی تست‌های پیمایش در کشور‌های مختلف اروپایی وآافریقایی تردد کرده اند.

شاید جالب‌ترین خاطره، تردد و تست پیکان انژکتوری در انگلستان باشد که عابرین عمدتا تصور می‌کردند با یک خودروی کلاسیکی که در شرایط ایده‌آل نگه داری شده است مواجه شده اند و دائما با آن عکس یادگاری می‌گرفتند!
شهرام
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
باور نکنید تبلیغات آخه کسی نمیخره
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
بعید نیست البته به عنوان آهن ضایعاتی خرید باشن!!
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
یه چیزی صادر کنید به اروپا که به ریش جد و آباد ما نخندند!!
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
آخه کدوم خراب شده ای میاد این لگن های زپرتی عهد بوق رو از ما بخره ؟ مگر یک پنجم قیمت بدیش عراق بعد اسمشم بذاری صادرات !!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
اگر مدیری که اینچنین دروغ تحویل دولت و ملت می دهد و همه را دچار خطای استراتژیک می کند محاکمه گردد دیگر مدیران، عددسازی نمی کنند و دروغ نمی گویند. و وقتی کشور تحریم می شود تکلیف ها مشخص است. نه اینکه دروغ بگوید و وقتی مملکت تحریم می شود تازه می فهمیم چه چیزهایی وارد می کردیم و باید تولید کنیم و اصلا کجای کار هستیم. حالا چقدر زمان نیاز است تا تولید داخل کنیم؟ تازه همان مدیران دروغگو شروع به توجیه می کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
آخه بعد از صادرات انار نوبت به پراید رسید
انتشار یافته: ۶
bato-adv
bato-adv
bato-adv