bato-adv
bato-adv
کارشناسان صنعت خودرو در گفتگو با فرارو

افزایش مجدد قیمت خودرو توسط شورای رقابت؛ بازار به کدام سو می‌رود؟

افزایش مجدد قیمت خودرو توسط شورای رقابت؛ بازار به کدام سو می‌رود؟

زاوه با اشاره به اینکه زیاد بودن فاصله قیمت کارخانه و بازار آزاد تنها به ایجاد رانت و فساد منجر می‌شود یادآور شد: شاید تنها فایده افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت این باشد که فاصله قیمت کارخانه و بازار آزاد کاهش پیدا می‌کند و از این طریق رانتی که در این وسط وجود دارد کم می‌شود، این در حالیست که افزایش قیمت خودرو‌هایی مانند ساینا اس و کوییک باعث می‌شود که قیمت کارخانه آن‌ها از بازار بیشتر شده و با توجه به موضوع کسی دیگر از کارخانه خودرو را خریداری نخواهد کرد، زیرا که محدودیت‌های فروش را نخواهد پذیرفت.

تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۱۹ فروردين ۱۴۰۰
فرارو- رضا شیوا رئیس شورای رقابت در اولین اظهار نظر رسمی خود در سال جدید خبر از گران شدن خودرو در سه ماه آینده داد. وی گفت: «قطعا در سه ماه اول سال ۱۴۰۰ افزایش قیمت خودرو را خواهیم داشت.»

به گزارش فرارو، رئیس شورای رقابت افزود: "سه ماه پایانی سال ۹۹ که مجوز افزایش قیمت ندادیم، نه اینکه تورم نداشتیم بلکه حدود ۱۴ درصد تورم داشتیم، اما به دلیل اینکه سه ماه قبل افزایش ۳۰ درصدی داشتیم، تورم ۱۴ درصد سه ماه پایانی سال را اعمال نکردیم. "

شیوا همچنین درباره قیمت خودرو تارا گفت: «هنوز مشخصاتی از تارا به دست ما نرسیده و باید اطلاعات آن به دست ما برسد و بعد آن اطلاعات را به کلینیک خودرو می‌فرستیم. قیمت خودرو‌های جدید توسط متخصصان حرفه‌ای مشخص می‌شود که در نهایت نظرشان را به شورا می‌فرستند و شورا آن را تایید می‌کند.»

او گفت: «اکنون برای تصمیم‌گیری قیمت خودرو در سه ماه اول سال ۱۴۰۰، منتظر تورم بخشی هستیم تا بانک مرکزی آن را مشخص کند.»
 
افزایش مجدد قیمت خودرو توسط شورای رقابت؛ بازار به کدام سو می‌رود؟تاثیر افزایش قیمت بر روی بازار خودرو 
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه افزایش قیمت کارخانه خودرو توسط شورای رقابت زیاد نمی‌تواند روی بازار تاثیر بگذارد، گفت: اینکه قیمت کارخانه افزایش پیدا کند از اهمیت بالایی برخوردار نیست، زیرا که اکثر مردم نمی‌توانند در پیش فروش و قرعه کشی خودرو ثبت نام کنند، بنابراین مردم نمی‌توانند پژو ۲۰۶ را ۱۰۰ میلیون تومان خریداری کنند بلکه بیشتر آن‌ها باید به بازار آزاد مراجعه کرده و خودرو را با قیمت ۱۹۰ میلیون تومانی بخرند.

وی افزود: اینکه آقای شیوا رئیس شورای رقابت بگوید قیمت خودرو باید گران شود، بازار به این موضوع زیاد نگاه نمی‌کند آنچه که بازار را تکان می‌دهد وضعیت انتظارات تورمی است هرچند که طی شش ماه گذشته نرخ دلار با ثبات نسبی روبرو بوده، اما همچنان تورم سنگینی وجود دارد و آن کاهش نیافته، در چنین وضعیتی انتظار اینکه بازار خودرو ساماندهی شود، عملی نخواهد بود و قیمت‌ها نیز با افزایش روبرو خواهد شد.

زاوه با اشاره به اینکه زیاد بودن فاصله قیمت کارخانه و بازار آزاد تنها به ایجاد رانت و فساد منجر می‌شود یادآور شد: شاید تنها فایده افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت این باشد که فاصله قیمت کارخانه و بازار آزاد کاهش پیدا می‌کند و از این طریق رانتی که در این وسط وجود دارد کم می‌شود، این در حالیست که افزایش قیمت خودرو‌هایی مانند ساینا اس و کوییک باعث می‌شود که قیمت کارخانه آن‌ها از بازار بیشتر شده و با توجه به موضوع کسی دیگر از کارخانه خودرو را خریداری نخواهد کرد، زیرا که محدودیت‌های فروش را نخواهد پذیرفت.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: قیمت خودرو باید در حاشیه بازار و بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین شود، در زمانی که شما برای تعیین بهای کالایی قیمت‌گذاری دستوری را انجام دهید این موضوع جواب عکس می‌دهد و باعث ایجاد رانت و به وجود آمدن مشکلات بسیار زیادی می‌شود، چنین وضعیتی را ما الان در بازار خودرو شاهد هستیم و به رغم اینکه گفته می‌شود خودرو توسط شورای رقابت قیمت گذاری می‌شوند، اما بسیاری از مردم خودروی مورد نیاز خود را با قیمت بسیار بیشتری به نسبت درب کارخانه که شورای رقابت اعلام می‌کند خریداری می‌کند.

زاوه یادآور شد: بنابراین مشخص است که چنین چارچوبی نیز از اساس غلط است و ضرر آن بیشتر از نفعش است، بنابراین باید گفت باید بساط این موضوع را برچینند، درغیر این صورت همچنان این وضعیت ایجاد رانت و فساد پابرجا بوده و سود این کار تنها به جیب دلال و افراد سودجو خواهد رفت.

افزایش مجدد قیمت خودرو توسط شورای رقابت؛ بازار به کدام سو می‌رود؟شورای رقایت باید به وظیفه اصلی خود بپردازد
امرالله امینی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه شورای رقابت به هیچ عنوان به وظیفه اصلی خود در قبال صنعت خودرو عمل نمی‌کند، گفت: در صورتی که ماهیت شکل‌گیری شورای رقابت بر این اساس استوار است که باید اتحصار زدایی کند و باعث رقابت پذیر شدن صنعت خودرو شود، اما در عمل چنین چیزی را شاهد نیستیم، اما در مقابل این نهاد تنها به قیمت‌گذاری خودرو مشغول است.

وی افزود: اینکه قیمت خودرو مدام افزایش پیدا کند، بدون این که کیفیت و تنوع محصولات خودروسازان ارتقا یابد، بدون شک در این بین تنها مصرف کنندگان متضرر خواهند شد، قدرمسلم خودروسازان از افزایش قیمت محصولاتشان استقبال خواهند کرد هر چند که آن‌ها معتقدند قیمت‌گذاری خودرو باید آزاد شود.

امینی یادآور شد: این در حالی است که آن‌ها برای اصلاح وضعیت خود هیچگونه تلاشی نمی‌کنند، سالهاست که بهره‌وری صنعت خودرو در وضعیت بسیار بدی قرار دارد و هزینه تولید نیز به هیچ عنوان اقتصادی نیست، در صورتی که باید این وضعیت اصلاح شود در غیر این صورت صنعت و بازار خودرو با وضعیت فعلی راه به جایی نخواهند برد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: انحصاری بودن صنعت خودرو بدون شک بزرگترین معضل فعلی این صنعت است و تا زمانی که صنعت خودرو رقابت پذیر نشود نمی‌توان انتظار بهبود در هر هیچ جنبه‌ای از صنعت خودرو را داشت، بنابراین بهتر است که در این رابطه شورای رقابت به وظیفه اصلی خود در قبال صنعت خودرو اقدام کند.
bato-adv
bato-adv
bato-adv