سیستم کلاچ در نظر گرفته شده برای X۶۰ کوچک است و همین امر باعث شده تا فشار زیادی به دیسک و صفحه آن وارد شود. اگر لیفان X۶۰ بخرید باید به فکر تعویض مرتب دیسک و صفحه آن باشید؛ به خصوص اگر فردی خوشسفر هستید و X۶۰ را برای همراهی انتخاب میکنید.
شروع لیفان در ایران با مدل ناشناخته و کمکیفیت ۵۲۰ بود که چندان توجه بازار را به خود جلب نکرد. کرمان موتور بعد از ۵۲۰ به سراغ سدان موفقتر ۶۲۰ رفت که کپی ناشیانهای از تویوتا کمری گرند بود و در نهایت سدان لوکس ۸۲۰ را به بازار عرضه کرد که عنوان ب. ام؛ و چینی را یدک میکشید.
همزمان با مونتاژ سدانهای لیفان، کرمانیها متوجه بازار پرفروش شاسیبلندهای چینی در ایران شدند و برای رقابت با امویام X۳۳ که در دو سال اول حضورش بازار را قبضه کرده بود، X۵۰ و X۶۰ را به بازار فرستاد. این بار اقبال به لیفان رو کرد و با چراغ سبز خریداران به X۶۰ این خودرو تا سال ۹۷ که کراساوور پرفروش جک S۵ جایش را گرفت، روی خط مونتاژ کرمان موتور بود. در خرید این خودرو که این روزها در بازار بین ۲۰۵ تا ۳۳۰ میلیون تومان برچسب قیمت خورده است، باید به نکاتی توجه کنید.
پیشرانه ۱٫۸ لیتری X۶۰ نسبت به چینیهای امروزی حجم بالاتری دارد، اما در عین حال کابین ۱۳۳۰ کیلوگرمی این خودرو موتوری ۲ لیتری یا ۱٫۸ لیتری توربو (همچون هایما S۷) میطلبد که بتواند پاسخگوی این نیاز آن باشد. با ۱۲۶ اسب بخار قدرت خروجی و تنها ۱۶۸ نیوتن متر گشتاور لیفان X۶۰ گزینه جذابی برای سفر به شمال و غرب کشور نیست. این ایرادی است که لیفانداران نمیتوانند با مراجعه به تعمیرگاه یا تعویض قطعه حلش کنند.
سیستم کلاچ در نظر گرفته شده برای X۶۰ کوچک است و همین امر باعث شده تا فشار زیادی به دیسک و صفحه آن وارد شود. اگر لیفان X۶۰ بخرید باید به فکر تعویض مرتب دیسک و صفحه آن باشید؛ به خصوص اگر فردی خوشسفر هستید و X۶۰ را برای همراهی انتخاب میکنید.
در حالت عادی کسانی که میدانند سازنده خودرویشان توجه چندانی به رنگ بدنه نداشته، از برخوردهای سطحی هم با دیگر خودروهای حاضر در خیابان پرهیز میکنند، اما در مورد لیفان حتی از شاخ و برگ درختان هم باید بترسید، چون به راحتی منجر به رفتن رنگ بدنه میشود.
شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما اتولایت X۶۰ از جمله آپشنهای پردردسر آن است و موردی بوده که خریدار حتی پس از سه بار مراجعه به نمایندگی با از کار افتادن آن دست و پنجه نرم میکرده است.
لیفان X۶۰ رکورددار شکایت از کیفیت پایین متریال کابین و مشکل به سر و صدا افتادن آنهاست. این مشکل در X۶۰ به قدری حاد است که گویی قطعات کابین در حال جدا شدن از هم هستند. متاسفانه حتی اگر از نمد هم استفاده کنید، بهبود چندانی حاصل نمیشود.
اگر گمان کردهاید که با خرید X۶۰ با یک تیر دو نشان زدهاید و میتوانید لذت شاسیبلندسواری و هزینه پایین بنزین را توامان بچشید، در اشتباه هستید. کاتالیست بنزین X۶۰ نسبت به دیگر چینیها حساستر است و تنها بنزین سوپر از شما طلب میکند.
منبع: روزنامه هفت صبح