عکاسی حرفه ای شاخه ای از هنر است که شاید کمتر به آن بها داده شده است اما حقیقت این است که این رشته یکی از مهمترین حرفه ها در دنیای تبلیغات محسوب می شود. این هنر تجسمی را در لاتین فتوگرافی می نامند که به معنی ثبت تصویر با نور است. اغلب ما به این کار دید تفریحی داریم اما تاثیر یک عکس خوب روی بنر یا روی جلد محصول به طور ناخودآگاه تاثیر بسیار زیادی روی ما می گذارد. در بسیاری از مواقع ما جذب عکس یک محصول شده و تصمیم به خرید آن می گیریم. این مساله در اینستاگرام نیز به خوبی جایگاه خود را در زندگی همه ما ثابت کرده است. پس تاثیر عکس روی رفتار مخاطب بسیار زیاد است و به همین دلیل است که شرکت های بزرگ بودجه بسیاری به قسمت تبلیغات با عکس اختصاص می دهند. اگر به عکاسی علاقه دارید، در این متن شما می توانید با تاثیر این هنر روی تبلیغات بیشتر آشنا شوید.
هنر عکاسی چیست؟ و چه اهمیتی دارد؟
عکاسی ابتدا تنها جنبه هنری داشت. در سال های اولیه اختراع این وسیله، کمتر کسی به بعد تبلیغاتی آن توجه می کرد. سال ها طول کشید تا این هنر وارد دنیای تجارت شد. یکی از دلایل هنری بودن این کار گران بودن دوربین های عکاسی و مشکلات چاپ عکس بود که مانعی بر سر راه تولید انبوه به شمار می رفت؛ اما با پیشرفت تکنولوژی نه تنها دوربین ها روز به روز پیشرفت کرده بلکه صنعت چاپ و نشر نیز ارتقا پیدا کرد. به این ترتیب دیگر نیازی نبود برای ظاهر شدن عکس روزها صبوری کرد. هنر عکاسی یعنی هنر ثبت لحظه ای خاص و جاودانه کردن آن برای همیشه. گاه عکاس حرفه ای می تواند با فشردن یک دکمه چنان لحظه ای را ثبت کند که تا همیشه از یاد مخاطب نرود. شاید همه شما عکس لنگه کفش کوچک دخترانه ای که از حادثه هواپیمای اوکراین به جای مانده بود را دیده و همین حالا نیز بتوانید آن را جلو چشمتان مجسم کنید. این یعنی قدرت عکاسی در رسانه و حافظه عمومی.
عکاسان حرفه ای چه ویژگی هایی دارند؟
عکاس حرفه ای، شخصی نکته سنج و دقیق است که قادر به دیدن موضوعات و صحنه هایی است که شاید برای مردم عادی چندان اهمیتی نداشته باشند و یا تنها به صورت گذرا به آن توجه کرده و سپس به دست فراموشی بسپارند؛ اما آنچه از یک عکاس، هنرمندی بی بدیل می ساز، زاویه نگاه و هنر ثبت و جاودانه کردن همان لحظه ای است که از دید دیگران شاید چندان هم اهمیت نداشته است. پس آنچه از یک عکاس حرفه ای انتظار می رود، مفهوم و نگاهی ژرف در سوژه است. حال ممکن است سوژه او تنها یک بیسکوییت بوده باشد، اما مهم تاثیری است که روی مخاطب می گذارد. عکاسان حرفه ای به خوبی بر فاکتورهایی مانند نور، زاویه، رنگ بندی و حالت اجسام و آناتومی بدن انسان مسلط بوده و به این ترتیب دست به خلق تصاویری زیبا و تأثیرگذار می زنند.
تجهیزات لازم برای عکاسی تبلیغاتی
اگر به فکر ورود به دنیای عکاسی حرفه ای هستید، قطعا باید تجهیزات خود را تکمیل کنید. این تجهیزات به شرح زیرند:
دوربین حرفه ای
برای عکاسی حرفه ای شما به دوربین و لنزهای حرفه ای نیاز دارید. در زمینه عکاسی تبلیغاتی برای بسترسازی های مختلف نیاز به لنزهای متعدد دارید. قطع دوربین نیز یکی دیگر از ملاک های مهم برای تعیین اندازه عکس چاپ شده است. بنابراین، برای عکاسی از سوژه های مختلف بهتر است به سراغ مناسبترین لنز برای آن کار بروید.
استفاده از وسایل نورپردازی
نورپردازی موضوعی انکارناپذیر در این صنعت است. نور و بازتاب های آن می توانند محصول را جذاب یا خاص جلوه دهند. به علاوه، به کمک نورپردازی می توان تصویری معقول و واقعی از کالا ثبت کرد. در حالی که این پارامتر در عکاسی هنری شاید تنها به زیبا یا خاص شدن عکس بیانجامد. این ابزار اغلب روی چراغ های عکاسی سوار شده و در مسیر نور قرار می گیرند. در ادامه می توانید با برخی از این ابزار بیشتر آشنا شوید:
البته محل عکاسی نیز بسیار اهمیت دارد. گاه عکاسی تبلیغاتی تنها در یک فضای کوچک با کمترین امکانات انجام می شود اما در مواردی نیز نیاز به استودیو حرفه ای هست. این بستگی به محصول و اندازه آن و البته نوع پروژه دارد.
جمع بندی
اگر برای تبلیغات محصول خود نیاز به عکاس حرفه ای دارید و یا دوست دارید سایتی با عکس های خاص و حرفه ای داشته باشید، شما می توانید این کار را به گروه حرفه ای ایران سایت بسپارید. ایران سایت یکی از شرکت های بسیار موفق در زمینه طراحی سایت است که نه تنها در زمینه طراحی انواع سایت تخصص ویژه دارد، بلکه در زمینه هایی مانند دیجیتال مارکتینگ، سئو، تولید محتوا، گرافیک و عکاسی نیز به حرفه ای ترین شکل ممکن عمل می کند. برای آشنایی با خدمات ایران سایت پیشنهاد می کنیم به سایت iransite.com مراجعه کرده و با سایر خدمات و امتیازات این شرکت بیشتر آشنا شوید. همچنین اگر نیاز به مشاوره حرفه ای در زمینه طراحی سایت، کمپین تبلیغاتی یا سایر موارد مرتبط با دنیای مجازی را دارید، شما می توانید از راهنمایی های تیم پشتیبانی این شرکت استفاده کنید.