درحالحاضر، کازمیکس به سرعت درحال رشد است و از این نظر، یکی از موفقترین شرکتهای هندوستان بهشمار میرود. این شرکت طی یکسالی که راهاندازی شده، گردش مالی قابلتوجهی داشته و همه اینها را مدیون محصولات و تکنیکهای تولید و بازاریابی بوده است. ارسال محصولات این شرکت به سراسر هند رایگان است.
تقریبا همه ما داستان ملوان زبل را شنیدهایم. یک ملوان دوست داشتنی با یک پیپ در دهانش و یک قوطی کنسرو اسفناج که وقتی میخواست با آدم بدها بجنگد، بازش میکرد و با خوردنش، قدرت خارقالعاده پیدا میکرد. آن روزها، پدر و مادرها از همین داستان استفاده میکردند تا بچههایشان را به خوردن سبزیجات تشویق کنند. ویبا هاریش، فرشته نجات نیست که قول دهد زندگیتان را در عرض یک دقیقه از اینرو به آن رو کند. اما این جوان ۲۶ساله اهل بنگلور هندوستان، قول داده که زندگیهایتان را سالمتر کند.
به گزارش Edexlive, TimesNowNews, Dare۲compete، او کارآفرین، مدیر ارشد و موسس شرکت غذایی و مکملهای گیاهی «کازمیکس» است. حالا درست یکسال بعد از تاسیس شرکت، نام ویبا در لیست کارآفرینان زیر ۳۰ سال مجله فوربس قرار گرفته. درحالحاضر، کازمیکس به سرعت درحال رشد است و از این نظر، یکی از موفقترین شرکتهای هندوستان بهشمار میرود. این شرکت طی یکسالی که راهاندازی شده، گردش مالی قابلتوجهی داشته و همه اینها را مدیون محصولات و تکنیکهای تولید و بازاریابی بوده است. ارسال محصولات این شرکت به سراسر هند رایگان است.
ایده کازمیکس زمانی به ذهن ویبا رسید که نوجوان بود و با بیماری سندروم پلیکیستیک دست و پنجه نرم میکرد. همین باعث شد توجهش به موضوع تغذیه زنان جلب شود. او میدید که زنان تغذیه مناسبی ندارند. خودش هم مستثنی نبود و همین، انگیزه اصلی او برای راهاندازی کسبوکارش شد.
او میگوید: «مادرم که دکتر هومیوپاتی است توصیه کرد که به جای داروهای هورمونی یا جراحی، سراغ گیاهان بروم و مشکل را به شکلی همهجانبه حل کنم. من هم به استفاده از گیاهان رو آوردم. با الهام از گیاهدرمانی غرب و طب آیورودا از کشور خودمان، شروع کردم به امتحان کردن گیاهان.» شرکت او درحالحاضر محصولات متنوعی عرضه میکند که همه بر پایه گیاهان هستند، از جمله محصولات مراقبت از پوست و مو، مکملهای انرژیزا، داروهای گیاهی مختلف برای تمدد اعصاب، افزایش سطح ایمنی بدن، گوارش بهتر، رفع مشکلات کبد و بهبود خواب که غالبا به شکل پودر هستند.
او خودش نیز از این محصولات استفاده میکند. ویبا که در رشته مهندسی درس خوانده، یک تیم تحقیق و توسعه دارد که به کارشان متعهدند و دائما درحال ساخت ترکیبهای جدید و اصلاح ترکیبهای قدیمی هستند. وظیفه نظارت بر کارشان بر عهده مادرش است. خود ویبا نیز اخیرا مطالعه علم گیاهشناسی را آغاز کرده. او میگوید تخصص در تولید و مدیریت زنجیره تامین به او کمک کرده که کسبوکارش را بهتر مدیریت کند و در اینباره میگوید: «این خیلی مهم است که بدانم مواد اولیه از کجا میآیند. ما با کشاورزانی از سراسر هند کار میکنیم. خود من گاهی به مزرعهها سر میزنم و به مردم نشان میدهم که کار ما به چه شکل است.
مواد اولیه ما، گیاهان و دانهها هستند که بعضیها را از هند و بعضی دیگر را از خارج میآوریم.» او میگوید استفاده از این گیاهان و ترکیبها کمک کرده زندگی و سطح سلامتش ارتقا یابد: «میخواستم پیامم را به بقیه مردم برسانم و آنها هم بهره ببرند.» او در ادامه میگوید: «من گیاهشناسی را به خاطر علاقه شخصیام شروع کردم و بعدا حس کردم این چیزها به خوبی بازاریابی نمیشوند، چون اطلاعات علمی مناسبی در موردشان در دسترس نیست.»
او بارها تاکید کرده که محصولاتش قرار نیست جادو کنند. به گفته خودش، یکی از سختیهای کارش این بوده که مردم را متقاعد کند که هیچ تغییری یکشبه حاصل نمیشود. اما حالا مشتریها پذیرفتهاند که بخشی از سلامت به خودشان بستگی دارد. او در این رابطه میگوید: «تمام تمرکز محصولات ما، سلامتی است. مثلا محصولات مراقبت از مو، فقط موهای شما را برای یک شب، نرم نمیکنند بلکه تقویتش میکنند. ما همیشه شاهد تبلیغاتی بودهایم که به مشتری وعده یک پوست شفاف یا رفع ریزش مو در عرض یک هفته را میدهند. این روش بازاریابی درست نیست. من همیشه به مردم میگویم چنین معجون جادوییای اصلا وجود ندارد.»
شرکت کازمیکس درحالی به موفقیت دست یافته که دنیا با بیماری کرونا درگیر است. همین باعث شده افرادی که در این دوران، نامشان در لیست فوربس قرار میگیرد، تحسینبرانگیزتر باشند، چون اجازه ندادند بحرانهای ناشی از این بیماری، کسبوکارشان را نابود کند. اما ویبا علاوه بر کرونا، با مانع دیگری نیز مواجه بوده. در هندوستان، زنها به سختی میتوانند وارد نیروی کار شوند و در چنین فضایی، راهاندازی یک کسبوکار که برای خودت باشد، غیرممکن بهنظر میرسد. عدم مشارکت زنان در کار نیز نشاندهنده این ذهنیت است. اما این روند به سرعت درحال تغییر است و یکی از کسانی که در این تغییر نقش داشته، ویباست.
ویبا فقط به فکر کسب درآمد نیست، بلکه به فعالیتهای بشردوستانه نیز میپردازد. او میگوید: «ما غذاهایی مغذی برای کودکانی که دچار سوء تغذیه هستند تهیه میکنیم که از طریق مراکز مراقبت کودکان روستایی به دستشان میرسد.» کسبوکار او آمده که دنیا را بهجای بهتری تبدیل کند و اولین گام، مبارزه با سوء تغذیه کودکان در هندوستان است.
مجله فوربس در صفحهای که به معرفی ویبا اختصاص داده، نوشت: «استارتآپ مستقر در بنگلور از میوهجات، گیاهان و ریشهها، پودرهای مکمل مغذی تولید میکند که میگوید به تقویت ایمنی بدن و بهبود خواب کمک میکنند.» فوربس در ادامه مینویسد ویبا بخشی از سود خود را صرف کمک به کمپین «غذا برای همه» کرده که به کودکان دچار سوءتغذیه در مناطق روستایی هند، غذارسانی میکند.