نیونیو طوری طراحی شده که راهی برای ارتباط این سازندهها با طرفداران و دنبالکنندگان آنها باشد. در واقع برای ارتباطی نزدیکتر در مقایسه با دیگر شبکههای اجتماعی و مهمتر از آن راهی برای تبدیل این ارتباط به پول است.
برندون وانگ به دنبالکنندگانش در اپلیکیشن شبکه اجتماعی نیونیو اجازه داده است تا در مورد زندگی روزمره او رای دهند
چه حسی داشتید اگر میتوانستید پول بدهید تا جنبههای مختلف زندگی یک فرد دیگر را کنترل کنید؟ یک اپلیکیشن جدید فرصت چنین کاری را برای شما فراهم میکند.
به گزارش بی بی سی؛ یک شب وقتی برندون وانگ، نویسنده ساکن کانادا، نمیتوانست در مورد اینکه چه غذایی از بیرون سفارش دهد تصمیم بگیرد، از دنبالکنندههایش در اپلیکیشن نیونیو خواست تا غذا را برایش انتخاب کنند.
کاربرانی که میخواستند در انتخاب غذای این نویسنده ۲۴ ساله شرکت کنند باید ۵ دلار برای رای دادن در نظرسنجی پرداخت میکردند. رای اکثریت این بود که او باید غذای کرهای سفارش دهد و وانگ نیز همین کار را کرد.
آقای وانگ که ساکن ادمونتون کاناداست، میگوید: "من نمیتوانستم بین غذای چینی و کرهای انتخاب کنم، بنابراین این نظرخواهی خیلی کمکم کرد. همینطور من از نظرسنجیهای اپلیکیشن نیونیو استفاده کردم تا تصمیم بگیرم آن روز چه لباسی بپوشم و همچنین در مورد بسیاری از مسائل شخصی دیگر نظرخواهی کردم. من در ماه مارس وارد نیونیو شدم و معمولا سه یا چهار بار در هفته نظرسنجی پست میکنم. حالا در مجموع بیش از ۱۷۰۰ رای گرفتهام."
اپلیکیشن نیونیو محصول کورتنی اسمیت، کارآفرین ساکن لسآنجلس است. این اپلیکیشن که هنوز در مرحله "بتا" یا مرحله پیش از انتشار نهایی قرار دارد، در بخش توضیح نوشته است که شبیه "یک بازار بورس انسانی است که سهامی که در آن میخرید، زندگی افراد واقعی است برای اینکه تصمیمهای آنها را کنترل کنید و نتیجه را ببینید."
اپلیکیشن نیونیو را کورتنی اسمیت، کارآفرین ساکن لسآنجلس راهاندازی کرده که دوسال گذشته را به گسترش این ایده اختصاص داده است
این برای خیلی از ما کمی هشداردهنده به نظر میرسد، اما در واقعیت کمتر نگرانکننده است. هدف اصلی این اپلیکیشن کسانی است که "سازنده" مینامد. یعنی نویسندگان، نقاشان، موسیقیدانان، طراحان مد، وبلاگنویسها و غیره.
نیونیو طوری طراحی شده که راهی برای ارتباط این سازندهها با طرفداران و دنبالکنندگان آنها باشد. در واقع برای ارتباطی نزدیکتر در مقایسه با دیگر شبکههای اجتماعی و مهمتر از آن راهی برای تبدیل این ارتباط به پول است.
وقتی یک به اصطلاح سازنده در اپلیکیشن نیونیو حساب باز میکند و دنبالکنندهها را جذب میکند، از طرف اپلیکیشن تشویق میشود که با ویدیوهای کوتاه از دنبالکنندگان خود بخواهد در مورد جنبههای مختلف زندگی کاری و شخصی او نظر دهند. آقای وانگ، که بر روی وبسایت و اپلیکیشن واتپد داستان مینویسد، همچنین از نیونیو استفاده کرده است تا تصمیم بگیرد که داستان بعدیش را در چه ژانری بنویسد، چه اسمی برای شخصیتهای داستان انتخاب کند و روند پیشرفت داستان چگونه باشد.
هر رایی که داده شود سازنده پول پرداخت شده از سوی کاربر رایدهنده را دریافت میکند که مبلغی فاش نشده به عنوان کمیسیون نیونیو از آن کم میشود.
سازنده سوالی با امکان انتخاب پاسخ بین دو گزینه انتخاب میکند. دنبالکنندهها هر تعداد دفعه که بخواهند میتوانند رای دهند، اما هر بار باید پول پرداخت کنند. مستقل از اینکه نتیجه رای چه باشد، آنها پول خود را پس نمیگیرند.
علاوه بر رای دادن، دنبالکنندهها میتوانند پول بیشتری (که حداقل آن ۲۰ دلار است) پرداخت کنند تا از تولیدکننده بخواهند کاری را که آنها میخواهند انجام دهد. درخواستهایی مانند اینکه شخصیت یک کتاب را به اسم آنها نامگذاری کنند. اما سازنده میتواند همه این پیشنهادها را رد کند، و اگر این کار را کنند دنبالکننده پولی را که پرداخت کرده پس میگیرد.
سازندهها در اپلیکیشن نیونیو، نظرسنجی خود را از طریق ویدیوهای کوتاه پست میکنند
در حالی که اپلیکیشنهای دیگر مانند ویشبون از عموم مردم میخواهند که درباره چیزها رای دهند، نیونیو میگوید آنچه که این اپلیکیشن به طور خاص ارائه میدهد فرصت پرداخت پول برای رای دادن در مورد جنبههای مختلف زندگی شخصی و کاری افراد است.
اما آیا نیونیو که تنها دو ماه از آغاز کارش میگذرد و در حال حاضر فقط ۱۰۰ سازنده به آن پیوستهاند، اقبال عمومی خواهد یافت؟ مت ناوارا، متخصص شبکههای اجتماعی، میگوید که چندان مطمئن نیست. او میگوید: "نیونیو حسی شبیه این میدهد که اپلیکیشن تیکتاک با برنامه تلویزیونی بیگ برادر ملاقات کرده و بچهدار شده باشند. با این حال، این اپلیکیشن کمی حس حقهبازی به آدم میدهد و من تعجب میکنم اگر تازگی آن دوام زیادی داشته باشد. اما اگر انتخاب لباس برای یک غریبه به نسل اینترنت هیجان بدهد، پس این اپلیکیشن روی چیز مهمی دست گذاشته است. "
خانم اسمیت، مدیر اجرایی و از بنیانگذاران نیونیو، برنامههای بزرگی برای این اپلیکیشن دارد و حامیان ردهبالایی دارد. یکی از سرمایهگذاران نیونیو پیتر تیل، از بنیانگذاران پیپل و اولین کسی است که از بیرون شرکت روی فیسبوک سرمایهگذاری کرد. آندریسن هورویتز، یکی از شرکتهای برجسته آمریکایی در سرمایهگذاری تکنولوژی، و همچنین ویل اسمیت، بازیگر هالیوود (که نسبتی با کورتنی اسمیت ندارد)، از دیگر سرمایهگذاران مهم نیونیو هستند. اسنپچت نیز در زمینه تکنیکی به نیونیو کمک میکند.
خانم اسمیت میگوید: "نیونیو منفعتی دوطرفه ارائه میدهد. پنج دلار مبلغ کمی برای تفریح و گرفتن پاداش است. برای مثال دانستن اینکه رای شما به معنای آن است که هنرمند مورد علاقهتان یک اثر را آبی و صورتی بکشد، واقعا چیز جذابی برای خیلی از افراد است؛ و به عنوان سازنده هم شما جعی از افرادی را میسازید که در هماهنگی با کاری که انجام میدهید هستند و مبلغان شما خواهند شد؛ بنابراین وقتی آماده فروختن یک کتاب یا یک اثر هنری باشید، آنها هستند که در تبلیغ آن به شما کمک میکنند. چرا که به لحاظ فنی آنها به سهم خود در ساختن آن کمک کردهاند."
ویل اسمیت، بازیگر هالیوود، یکی از سرمایهگذاران اپلیکیشن نیونیو است
در حالی که خیلیها ممکن است بپرسند که این چه "منفعتی" برای دنبالکنندههایی دارد که پول میدهند تا درباره زندگی روزمره یک سازنده رای دهند؛ خانم اسمیت اضافه میکند که این اپلیکیشن پیوند دوطرفه را بیشتر تقویت میکند. "تقریبا هرچقدر سوالاتی که پرسیده میشود پیش پا افتادهتر باشد، شما بیشتر به آن فرد علاقمند میشوید. این احساس نزدیکی بیشتری میدهد. "
خانم اسمیت دو سال گذشته را بر روی اپلیکیشن نیونیو کار کرده است. ایده آن از اپلیکیشن قبلی که او راهاندازی کرده بیرون آمده است، که سورپرایز نام دارد. آن اپلیکیشن از عموم افراد میخواست که رای دهند چه جایزهای به شرکتکنندگان در مسابقه بدهند.
کورتنی اسمیت پیش از آنکه کارآفرین شود، بیش از ده سال برای دریک، خواننده رپ کانادایی کار کرده است. در ابتدا دستیار او بود و بعد عضو تیم مدیریت او شد.
کورتنی اسمیت، بنیانگذار اپلیکیشن نیونیو، بیش از یک دهه برای دریک، خواننده رپ کانادایی، کار کرده است
استوارت داف، روانشناس تجارت، میگوید که نیونیو سرگرمکننده به نظر میرسد و باید "پیوند ویژهای میان سازندهها و دنبالکنندهها ایجاد کند."، اما او اضافه میکند که در موارد نادری برخی پیوندها ممکن است ناسالم شوند.
او میگوید: "احتمالا زیاد طول نمیکشد که یک سازنده اقدامهای بیشتر و بیشتر افراطی انجام دهد تا رای دنبالکنندگانش را جذب کند، و بالقوه به سناریوهای خودویرانگر یا تحقیرآمیز کشیده شود.
سخنگوی نیونیو میگوید که این کمپانی "این حق را برای خود محفوظ داشته است که افراد و محتوای مخالف خط مشی این اپلیکیشن را حذف و ممنوع کند."
او اضافه میکند که "امنیت همه افراد روی این اپلیکیشن اولویت اول ماست. کمپانی همه محتوای پست شده را به صورت داخلی و از طریق هوشمصنوعی مرور میکند تا محتوای نامناسب را شناسایی کند."
آندره پاتریک که تعدادی از سازندگان را در اپلیکیشن نیونیو دنبال میکند میگوید که این اپلیکیشن "باعث میشود که شما به آنها نزدیکتر شوید"
آندره پاتریک، کاربر ۳۴ ساله ساکن تورنتو، از دنبالکنندگان نیونیو است. او میگوید که در همان ابتدا به این اپلیکیشن پیوسته تا بتواند با سازنده ویدیوی مورد علاقهاش ارتباط برقرار کند. او میگوید: "نیونیو یک راه جدید جذاب برای نزدیکتر شدن به یک نفر است و وجوه متفاوتی از افراد را نشان میدهد که همیشه آنها را نمیبینید."
آیا نیونیو میتواند پدیده بزرگ بعدی در شبکههای اجتماعی باشد؟ آیا هزاران یا حتی میلیونها نفر از ما در مورد اینکه رماننویس یا موسیقیدان مورد علاقهمان برای شام چه غذایی بخورد رای خواهیم داد؟ این تصمیم به عهده شما خواهد بود.