bato-adv
bato-adv
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فرارو

آینده بازار خودرو در دولت جدید؛ آیا قیمت‌ها کاهش خواهد یافت؟

آینده بازار خودرو در دولت جدید؛ آیا قیمت‌ها کاهش خواهد یافت؟

زاوه گفت: اگر واردات خودرو‌های بالای ۲۵۰۰ سی‌سی و یا بالای ارزش ۴۰ هزار دلار آزاد شود، آن زمان یک کاهش قیمت قابل توجه در بازار شاهد خواهیم بود، به طوریکه قیمت خودرو‌های وارداتی در چنین صورتی بین ۴۰ تا ۷۰ درصد و همچنین خودرو‌های داخلی ۲۰ تا ۳۵ درصد با کاهش روبرو خواهد شد، بنابراین این موضوع می‌تواند از اهمیت بسزایی برخوردار باشد.

تاریخ انتشار: ۱۶:۲۳ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
فرارو- طی سه سال اخیر علاوه بر افزایش قیمت دلار که در صعودی بودن نرخ خودرو بسیار تاثیرگذار بوده، ممنوعیت واردات نیز مزید بر علت شده تا در سایه کمبود عرضه، قیمت‌ها سر به فلک بکشد، در این روز‌ها با توجه اینکه زمزمه احیای برجام به گوش می‌رسد و از سوی دیگر تکلیف انتخابات نیز مشخص شده، برخی از کارشناسان معتقدند، با آزادسازی احتمالی واردات خودرو در دولت ابراهیم رئیسی، قیمت خودرو‌های وارداتی و داخلی با تعدیل قابل توجهی روبرو خواهد شد.

به گزارش فرارو، مهدی دادفر دببر انجمن واردکنندگان خودرو با تاکید بر اینکه واردات خودرو‌های خارجی در دولت آینده آزاد خواهد شد، به فرارو گفت: به احتمال زیاد بعد از تشکیل دولت جدید امکان واردات خودرو فراهم خواهد شد، این امر به دو دلیل صورت خواهد گرفت، اول اینکه دولت آتی به دنبال افزایش رضایت عمومی و جلب آن خواهد بود که در این راستا آزادسازی واردات خودرو می‌تواند یک گام بسیار مهم باشد، کند و همین موضوع موجب می‌شود که ممنوعیت واردات برطرف شود.

وی افزود: دوم هم اینکه برای ساماندهی بازار خودرو نیز باید واردات آزاد شود چراکه صنعت خودروی ایران در حال حاضر انحصاری بوده و هیچگونه رقابتی در آن شکل نمی‌گیرد، در چنین فضایی است که ما شاهد افزایش سرسام‌آور قیمت خودرو طی سه سال اخیر بودیم که هیچگاه این روند رخ نداده بود، به تازگی نیز شورای رقابت به صورت قطعی قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا را به صورت متوسط ۱۰ درصد گران‌تر کرده است.

آینده بازار خودرو در دولت ابراهیم رئیسی؛ آیا قیمت‌ها کاهش خواهد یافت؟آینده بازار خودرو در دولت جدید
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه با انتخاب رئیس جمهور منتخب به نظر می‌رسد که اوضاع اقتصادی کشور می‌تواند رو به بهبود حرکت کند، اظهارداشت: به هر دلیلی طی سالیان گذشته موضوع پیوستن به fatf به تصویب نرسیده وطی شش ماه اخیر نیز برجام نتوانست، احیا شود، اما به نظر می‌رسد با توجه به این که اصول‌گرایان ریاست جمهوری را نیز در دست گرفتند، به اعتقاد بنده این دو موضوع نیز می‌تواند مورد حل و فصل قرار بگیرد و در نهایت تعیین تکلیف شوند، به نوعی هم fatf به تصویب خواهد رسید و هم ایران با آمریکا و سایر کشور‌های برجامی به توافق دست پیدا خواهد کرد.

وی افزود: در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که واردات خودرو آزاد خواهد شد، این درحالی است که آقای رئیسی و تیم اقتصادی اش موضع منفی در این باره اتخاذ نکرده‌اند، بنابراین به احتمال زیاد با عادی شدن شرایط، واردات خودرو آزاد خواهد شد، از سویی این موضوع می‌تواند بر روی بازار خودرو تاثیر بسزایی بگذارد.

زاوه گفت: اگر واردات خودرو‌های بالای ۲۵۰۰ سی‌سی و یا بالای ارزش ۴۰ هزار دلار آزاد شود، آن زمان یک کاهش قیمت قابل توجه در بازار شاهد خواهیم بود، به طوری که قیمت خودرو‌های وارداتی در چنین صورتی بین ۴۰ تا ۷۰ درصد و همچنین خودرو‌های داخلی ۲۰ تا ۳۵ درصد با کاهش روبرو خواهد شد، بنابراین این موضوع می‌تواند از اهمیت بسزایی برخوردار باشد.

این فعال بازار خودرو یادآور شد: آزاددسازی واردات خودرو بر روی قیمت خودرو‌های ساخت داخل نیز تاثیر فراوانی دارد وبه نوعی باعث افزایش تنوع در بازار خودرو شده که در نهایت باعث ایجاد رقابت می‌شود، موضوعی که صنعت خودرو ایران سالهاست از آن رنج می‌برند، در چنین شرایطی هر چه رقابت در بازار بیشتر باشد، قیمت‌ها نیز می‌تواند با کاهش همراه شود.
 
وی همچنین در مورد سیاست‌هایی که دولت آینده در حوزه خودرو اتخاذ خواهد کرد، گفت: درحال حاضر به دلیل کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان، بازار خودرو در رکود است و از سویی به دلیل افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها این موضوع نیز در کاهش تقاضا بسیار اثرگذار بوده، این در حالی است که در برنامه‌های اقتصادی دولت جدید هدف گذاری تولید ۲ میلیون دستگاه خودرو در سال پیش بینی شده که این موضوع می‌تواند تبعات زیادی را به دنبال داشته باشد.

زاوه اضافه کرد: در حال حاضر که میزان تولید خودرو زیر یک میلیون دستگاه در سال است، با چنین آمار تولیدی، بازار در رکود عمیقی قرار دارد، این درحالی است که اگر بخواهد تولید دو برابر شود به طور جدی ممکن است خودرو‌ها روی دست خودروسازان بماند، زیرا که تقاضایی برای آن وجود ندارد مگر این که دولت بخواهد تقاضا را تحریک کند که این موضوع نیز در شرایط فعلی قابل انجام نیست، زیرا که دولت منابعی در اختیار ندارد که بخواهد آن را در قالب وام و تسهیلات به مردم اعطا کند، بنابراین افزایش تولید می‌تواند به رکود بیشتر بازار منجر شود.

این تحلیلگر بازار خودرو همچنین درمورد فرجام قیمت‌گذاری خودرو در دولت ابراهیم‌رئیسی، خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش تدریجی قیمت خودرو‌های ساخت داخل توسط شورای رقابت و کم شدن فاصله قیمتی بین قیمت کارخانه و قیمت بازار آزاد، به نظر می‌رسد در صورتی که شرایط کاهش قیمت خودرو فراهم شود، طبق متغیر‌هایی که در بالا به آن اشاره شد، قیمت کارخانه و بازار آزاد به مرور‌ زمان یکی خواهد شد و دیگر قیمت‌گذاری خودرو‌های ساخت داخل توسط شورای رقابت از حیز انتفاع ساقط خواهد شد و دیگر انجام نخواهد گرفت.
علی
Viet Nam
۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
اگر بخواهیم کیفیت خودرو داخلی با بازارهای جهانی رقابت کند و قیمت آن بشکند تا هم همگان صاحب خودرو با کیفیت شوند و هم همگان به قیمت مناسب بخرند و هم کاسبان انحصار و هم دلال ها و بازار سیاه از بین برود تنها راهش اینکه خودرو خارجی آزاد بشه تا رقابت ایجاد بشه و ایران خودرو خودش را یکه تاز میدان ندونه و مردم انتخاب های متنوعی داشته باشند دلیل نداره پراید که ارابه مرگ از 3میلیون برسه به 130 میلیون
سام
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
فرقی نمی کند چه کسی رئیس جمهور باشد، فقط شکل اتفاق های بد فرق خواهد کرد
انتشار یافته: ۲
bato-adv
bato-adv
bato-adv