کسانی که طرفدار طراحی لکسوس هستند، با دیدن انواع تجهیزات کمکی و پیشرفته استاندارد این خودرو در کنار گزینههای مختلف قوای محرکه، لذت خواهند برد. مدل پایه و دیفرانسیل عقب لکسوس IS از پیشرانهی ۴ سیلندر توبوشارژ استفاده میکند و مدلهای V۶ با سیستم دو دیفرانسیل در دسترس هستند.
لکسوس IS ۲۰۱۹ چه تغییراتی نسبت به گذشته کرده است. در این مقاله مصرف سوخت فضای داخلی، سیستم اطلاعات و سرگرمی، صندوق عقب، موتور، گیربکس و عملکرد فنی سری IS لکسوس مدل ۲۰۱۹ برای علاقمندان به این برند بررسی شده است.
به گزارش خبرآنلاین، به لطف تنوع بالا در موتور و سیستمهای تعلیق انتخابی، لکسوس IS مدل ۲۰۱۹ میتواند خودرویی راحت با سواری نرم یا خودرویی اسپرت باشد. طراحی این خودرو نشان گر سرعت بالای آن است؛ درواقع این طراحی خیلی بیشتر از سرعت واقعی لکسوس IS جذاب بوده، اما در هنگام حرکت، شاسی بی نظیر لکسوس مهر تاییدی بر رانندگی لوکس و اسپرت این خودرو خواهد بود.
کسانی که طرفدار طراحی لکسوس هستند، با دیدن انواع تجهیزات کمکی و پیشرفته استاندارد این خودرو در کنار گزینههای مختلف قوای محرکه، لذت خواهند برد. مدل پایه و دیفرانسیل عقب لکسوس IS از پیشرانهی ۴ سیلندر توبوشارژ استفاده میکند و مدلهای V۶ با سیستم دو دیفرانسیل در دسترس هستند.
پکیج آپشن F Sport شامل تغییراتی کوچک در طراحی بدنه و افزایش عملکرد فنی میشود. لکسوس IS میتواند سریعتر و با سیستم اطلاعات و سرگرمی بهتری تولید شود، اما طراحی جذاب و سواری لذت بخشَش، این خودرو را گزینهای قابل انتخاب در کلاس سدانهای لوکس میکند.
سری IS لکسوس در مدل تولیدی سال ۲۰۱۹ تغییرات زیادی نکرده است. مدل IS۳۰۰ دیفراسیل عقب، از تنظیمات جدید ECU بهره میبرد و متخصصان لکسوس ادعا میکنند که ECU جدید، حساسیت و پاسخگویی توربوشارژر و دریچه گاز را بهبود داده و به تعویض دنده سریعتر در گیربکس اتوماتیک کمک کرده است.
تمام تیپهای لکسوس IS مدل ۲۰۱۹ درمقایسه با سالهای گذشته با آپشنهای بیشتری عرضه میشوند؛ چراغهای جلو با روشنایی سه گانه و ریموت Lexus Enform از آپشنهای جدید مدل ۲۰۱۹ شمرده میشوند. با سیستم Lexus Enform، قابلیت سازگاری خودرو با السکای آمازون و ساعتهای هوشمند پرفروش بازار فراهم شده است. تغییر دیگر هم رنگ جدید نقرهای متالیک بوده که جایگزین رنگ Liquid Platium محسوب میشود.
لکسوس IS به لطف طراحی جذابش، در کلاس سدانهای لوکس جلب توجه میکند؛ اما گاهی اوقات برای مطرح شدن بیشتر، باید مشخصات فنی قابل توجه تری هم داشت. مدل IS۳۵۰ دقیقا این ویژگی را دارد؛ لکسوس IS۳۵۰ مدل ۲۰۱۹ به پیشرانه ۳۱۱ اسب بخاری V۶ مجهز بوده که از مدل تمام چرخ محرک IS۳۰۰ قدرتمندتر است (IS۳۰۰ تمام چرخ محرک از موتور V۶ تا ۲۶۰ اسب بخار قدرت میگیرد).
آپشن تیپ F Sport در تمام مدلهای لکسوس IS وجود دارد؛ در این نسخه، علاوه بر تغییر اندک طراحی بدنه، امکاناتی مثل گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، پنل دیجیتال پشت فرمان، دمپرهای انطباقی (تنها در مدل IS۳۵۰) و تنظیمات اسپرت سیستم تعلیق هم وجود دارد.
چند نوع قوای محرکه در مدلهای ۲۰۱۹ لکسوس IS وجود دارد که ترکیب مشخص موتور و گیربکس هستند و نمیتوان بین یک گیربکس با موتور خاص انتخاب سفارشی داشت. موتورها شامل ۴ سیلندر توربوشارژ و دو نمونه V۶ با گیربکسهای ۶ یا ۸ سرعته اتوماتیک هستند.
متاسفانه حتی قدرتمندترین مدل V۶ لکسوس IS هم در مقایسه با خودروهای رقیب با قدرت کمتر که به گیربکس دستی هم مجهز هستند، سرعت کمتری دارد. با این حال مدل دیفرانسیل عقب IS۳۵۰ که حتی از ضعیفترین خودروی رقیبش هم قدرت کمتری دارد، از نسخه ۴ سیلندر سری IS سرزندهتر است. این مدل حدود نیم ثانیه از تیپ ۴ سیلندر شتاب گیری سریع تری دارد؛ گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک با پدالهای تعویض دنده پشت فرمان هم به رانندگی اسپرت کمک کرده است.
آپشن تیپ F Sport برخلاف نگرانی ها، هندلینگ خودرو را بدون ایجاد نقطه ضعف بهتر میکند. F Sport در تمام مدلهای IS عرضه میشود و تنظیمات اسپرت سیستم تعلیق به همراه رینگهای ۱۸ اینچی را دراختیار خریدار میگذارد. F Sport در مدل IS۳۵۰ دمپرهای انطباقی و حالتهای رانندگی Sport S و Sport S + هم به خودرو اضافه میکند.
علاوه بر شاسی مقاوم که به خوبی بین رانندگی اسپرت و آرام تعادل برقرار میکند، فرمان دقیق را باید ویژگی برجستهی دیگر لکسوس IS جدید دانست. ترکیب این دو ویژگی و عملکرد عالی باعث میشود که حتی رانندگی با مدل ۴ سیلندر که قدرت کمتری دارد هم لذت بخش باشد.
ترمزگیری در مدل ۴ سیلندر قابل قبول است؛ البته در تستهای متوالی ترمزگیری، هر دو مدل ۴ سیلندر و IS۳۵۰ با مشکل ضعیف شدن ترمز مواجه شدند. پس از چندبار ترمزگیری شدید در تست وب سایت CarandDriver، پدال ترمز حالت نرم تری پیدا کرد.
براساس ارقام موجود در گزارش EPA آمریکا و آزمایش وب سایت CarandDriver، به نظر میرسد که در لکسوس IS طراحی زیبا از مصرف سوخت پایین، اولویت مهم تری دارد. مصرف سوخت لکسوس IS در مقایسه با خودروهای رقیب بیشتر بوده و در تست میدانی هم عملکرد درخشانی نداشته است. مدل آزمایش شده لکسوس IS۳۵۰ حدود ۲ مایل بر گالن مصرف سوخت کمتری از اعداد اعلام شدهی EPA داشت؛ اما در مقابل مصرف سوخت مدل ۴ سیلندر حدود ۱ مایل بر گالن بیشتر از ارقام EPA بود.
فضای جادار و روکشهای باکیفیت صندلی ها، بخش جلویی فضای داخلی لکسوس IS را مثل کابین خلبانی کرده است. متریالهای نرم و باکیفیت، تزئینات آلومینیومی و مونتاژ عالی پنلها و قطعات نشان دهندهی کیفیت ساخت بالای لکسوس هستند. با اینکه کیفیت ساخت متریال بالا بوده و آپشن پنل دیجیتال پشت فرمان هم عالی است، اما طراحی داشبورد قدیمی به نظر میرسد و فضای پای سرنشینان عقب هم در خودروهای رقیب بیشتر است.
سیستم اطلاعات و سرگرمی استاندارد لکسوس شامل نمایشگر مرکزی ۷ اینچی و سیستم صوتی با ۱۰ بلندگو است. کنترل این سیستم با دکمه چرخان مرکزی انجام میشود و نمونهی لمسی آن در مدلهای گرانتر از تیپ پایه یا گزینههای آپشن قرار دارد. با انتخاب پکیج آپشن، نمایشگر مرکزی ۱۰.۳ اینچی، راهیاب ماهوارهای و سیستم صوتی Mark Levinson با ۱۵ بلندگو و ۸۳۵ وات توان روی خودرو نصب میشود.
نمایشگر بزرگتر وضوح تصویر بالاتری دارد و طرحهای گرافیکی آن هم مدرنتر است؛ با اینکه حساسیت لمسی این نمایشگر تقریبا مناسب است، اما اپل کارپلی و اندروید اتو در آن وجود نداشته و صفحه لمسی کنسول مرکزی هم عملکرد خوبی ندارد.
لکسوس IS صندوق عقب بزرگی ندارد و صندلیهای ردیف دوم هم کاملا خوابانده نمیشوند، بنابراین این خودرو برای بارگیری چندان مناسب نیست. با وجود صندوق عقب کوچک، اما در لکسوس IS مثل خودروهای رقیب میتوان پنج چمدان مسافرتی قرار داد. صندلیهای عقب را میتوان با دستگیرهای که در صندوق قرار دارد کمی خواباند؛ اما حتی وقتی که صندلیها هم خوابانده شده باشند، فضای لازم برای بارگیری به اندازه چهار چمدان مسافرتی از بی ام و ۳۳۰i و آئودی A۴ کمتر است. علاوه بر این، راننده و سرنشین جلو هم فضای لازم برای قراردادن لوازم کوچک دراختیار ندارند.