یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: اصلاح طلبان فعلا چارهای جز سکوت ندارند و به نفعشان است که سکوت کنند، اما آنها از چندی دیگر و همین که از فعالیتهای دولت بگذرد زبان به انتقاد خواهند گشود. تصور میکنم دولت آقای رییسی هم از این انتقادات استقبال کند منتهی نه هر انتقادی.
«چه دولت رئیسی باشد و چه هر دولت دیگری باید برای رفع تحریمها اقدام و مذاکره کند» این گزارهای است که ناصر ایمانی از چهرههای سیاسی اصولگرا بر آن تاکیددارد. او بر این باور است که دولت رییسی یقینا در راستای رفع تحریمها گام بر میدارد و این کار را خواهد کرد.
به گزارش خبرآنلاین، او معتقد است که دولت حتما باید مذاکره را انجام دهد و حتما این کار را خواهد کرد البته طبق مدل و شیوه خودش نه به شیوه دولت قبل، در نتیجه با سازوکارها، تیم خودش و برنامه هایش پیش میرود.
ایمانی سفر استانی ابراهیم رئیسی به خوزستان را مثبت ارزیابی کرده و میگوید بیشترین فایده این سفرها صرف نظر از عواید اجرایی اش، این است که اگر مردم حس کنند دولت از آنها فاصله نگرفته و در درون مردم است و از نزدیک حرفهای مردم را میشنود آثار روحی بسیار مفیدی برای مردم دارد.
ایمانی، اما به اظهارات رهبری در این باره اشاره و تاکید دارد مشکلی که این سفرهای استانی دارد این است که اگر مردم پس از مدتی احساس کنند که اینها خالی از اقدامات اجرایی است عکس العمل نشان میدهند.
مشروح مصاحبه با ناصر ایمانی از چهرههای سیاسی اصولگرا را میخوانید؛
آقای ایمانی! کابینه دولت سیزدهم از مجلس رأی اعتماد گرفته و کارشان را رسما شروع کردهاند از نگاه شما اولویت اصلی دولت آقای رییسی چیست؟ اقتصاد، سیاست خارجی و سیاست داخلی و ..
یکی از موضوعاتی که همه چیز را تحت الشعاع قرار داده مسئله بیماری کرونا است. آقای رییسی هم به درستی چند بار مطرح کردند که اولویت اصلی اش، مسئله کرونا است، چون خسارتهای اقتصادی و اجتماعی آن بسیار زیاد است. خسارتهای انسانی که در رأس قرار دارد که روزانه بین ۶۰۰، ۷۰۰ نفر از مردم از دست میروند و به نوعی ما از نظر تعداد فوتیها در دنیا، در رتبه اول دوم هستیم.
این مسئله مهم است و اینکه آقای رییسی درست گفتند که مقابله با کرونا اولویت اصلی دولت باشد تا این وضعیت را به سرانجامی برساند و کشور از این حالت نیم بسته خارج شود هر کاری که دولت میخواهد در زمینه اقتصادی انجام دهد مسئله کرونا مزاحم آن است و باید حل شود. علاوه بر آن، خسارتهای انسانیاش در رأس مسائل است.
مسئله دوم، اینکه تردیدی نیست که پرداختن به مسائل اقتصادی باید اولویت اول دولت آقای رئیسی باشد بخشی از مشکلات اقتصادی مربوط به مسئله تورم بسیار زیاد و سطح زندگی بخش قابل توجهی از مردم و فقر مطلق بخش قابل توجهی از مردم است. همچنین بخش دیگر مربوط به تولید در کشور است که تولید کشور در شرایط مناسبی قرار ندارد وقتی هم تولید صورت نگیرد در واقع چرخ اقتصاد و اشتغال و بهبود وضعیت معیشتی مردم معطل است؛ بنابراین در مجموع اولویت اول باید مسئله اقتصاد در کشور باشد البته واقعیت این است که اقتصاد یک مفهوم تنازعی نیست که فقط بگوییم اقتصاد یک عرصه جداگانه از سیاست خارجی و سیاست داخلی است بلکه اینها در هم تنیده است منتهی شأن فاکتورهای اقتصادی بالاتر است.
اگر سیاست خارجی موفق و فعالی باشد میتواند بخشی از مشکلات اقتصادی را حل کند به طور روشن اگر ما روابط مان با برخی قدرتهای دیگر جهان که طی ۸ سال گذشته کاملا به فراموشی سپرده شده، فعال شود میتوانیم از آنها برای پیشبرد اهداف اقتصادی مان کمک بگیریم اگر روابطمان با کشورهای منطقه یک روابط تنظیم شده و گستردهای باشد میتوانیم از آنها برای صادرات کشور استفاده کنیم تا ارزآوری مان افزایش یابد که در نهایت به حل شدن مشکلات اقتصادی کمک میکند؛ بنابراین میخواهم بگویم همه اینها به نوعی در هم تنیده هستند، اما واقعیت این است که اولویت دولت عمدتا باید توجه به مسائل اقتصادی باشد.
با توجه به وضعیت کرونایی، سفر استانی ابراهیم رییسی به خوزستان را چگونه میبینید؟ آیا نتایجی دارد؟ با توجه به اینکه برخی این اقدام را نمایشی تلقی کردند.
مسلما حرکتهایی از این قبیل توسط مسئولان یعنی حضور در میان مردم و سفر به استانها میتواند به تعبیری شوآف تلقی شود بنابراین ما برای اینکه جلوی این شوآف را بگیریم مثل آقای دکتر روحانی که یک سال و نیم پایانی دولتشان از کاخ سعدآباد تکان نخوردند آقای رییسی هم برای اینکه شوآف نشود دو سالی در پاستور تکان نخورند تا شوآف تلقی نشود. این گونه نمیشود.
این سفرها، سفرهای بسیار مفیدی است بیشترین فایده این سفرها صرف نظر از عواید اجرایی اش، این است که اگر مردم حس کنند دولت از آنها فاصله نگرفته و در درون مردم است و از نزدیک حرفهای مردم را میشنود آثار روحی بسیار مفیدی برای مردم دارد.
در واقع اگر مردم حس کنند مسئولان در برج عاجی نشستند و اصلا آنها را نمیبینند نسبت به آنها حساسیت نشان میدهند، اما اگر ببینند در کوچکترین شهرها هم مسئولان مرتبط میروند و با مردم حرف میزنند و به مشکلات رسیدگی میکنند ولواینکه آثار اجرایی این دیدارها هم کمتر از حدانتظار باشد نه در حد صفر، آثار روانی بسیار خوبی برای مردم دارد.
البته همانطور که رهبری در دیدار با هیئت دولت فرمودند مشکلی که این سفرهای استانی دارد این است که اگر مردم پس از مدتی احساس کنند که اینها خالی از اقدامات اجرایی است عکس العمل نشان میدهند یعنی مسوولان محترم باید توجه کنند که هر سفری هم بار مثبت دارد و هم میتواند بار منفی داشته باشد اگر مسوولان به استانها میروند و وعدههایی را که میدهند عمل نکنند بلافاصله خود را به صورت منفی نشان میدهد و نتیجه اش بدتر از میشود که اساسا نروند. این نکته را هم باید در نظر داشت.
در ارتباط با اقتصاد و حل مشکلات اقتصادی و همچنین در حوزه سیاست خارجی برای رفع تحریم و حل مسئله افای تی اف و آزادسازی ارزهای بلوکه شده، از نگاه شما چه راهی پیش روی دولت رییسی است؟
در مورد مسئله برجام، به هر حال چند سالی است که ظلم بزرگی به کشور ما میشود و مردم هم در شدیدترین تحریمهای بین المللی به سر میبرند در حالی که هیچ دلیل منطقی، حقوقی و بین المللی برای این تحریمها وجود ندارد بنابراین هر دولتی از جمله دولت آقای رییسی در ایران روی کار بیاید موظف بود به شدت این مسئله را پیگیری کند که این ظلم بزرگی که علیه مردم ایران میشود را رفع کند یعنی تحریمها را برطرف کند؛ بنابراین دولت آقای رییسی هم یقینا در راستای رفع تحریمها گام بر میدارد و این کار را خواهد کرد.
این کار ابتدا با مذاکرات آغاز میشود، اما ممکن است در حد مذاکرات محدود نماند به هر حال اگر طرف مقابل بخواهد مذاکرات را ادامه دار و زمانبر کنند ممکن است ایران مجبور شود اقدامات دیگری غیر از مذاکرات انجام دهد، اما فعلا مذاکرات مطرح است و دولت باید انجام دهد و حتما این کار را خواهد کرد البته طبق مدل و شیوه خودش نه به شیوه دولت قبل، با سازوکارها و تیم خودش و برنامه هایش پیش میرود.
مطلب دیگر اینکه FATF اساسا هیچ گونه نقشی در تحریمهای ایران مطلقا ندارد این افای تی اف یک اهرم سیاسی بود که در دولت آقای روحانی با اهداف خاصی مطرح شد الان اساسا مشکل تحریمها مشکل افای تی اف نیست این حرف بدین معنا نیست که اگر ارتباطات بانکی ما مانند همه کشورهای جهان ارتباطی عادی با دنیا شود ما احتیاج نداریم درباره افای تی اف تصمیم بگیریم.
این گونه نیست، اما زمانش در حال حاضر نیست وقتی که بانکهای ما، ارتباطی با بانکهای جهان ندارند سخن گفتن از افای تی اف، مضحک است و معنایی ندارد؛ بنابراین تحریمها باید کاملا رفع شود تحریمهای بانکی مان کاملا رفع شود آن زمان ممکن است بحث FATF مطرح شود که آن هم در زمان خودش باید رسیدگی شود. در حال حاضر افای تی اف وجود خارجی در سیاست خارجی و مسئله برجام ندارد و فقط اهرم سیاسی بود که در گذشته مطرح میشد.
دیپلماسی کشور در دولت جدید را چطور ارزیابی و پیش بینی میکنید، مثلا حضور آقای امیرعبداللهیان در اجلاس بغداد میتواند استارت حضور پررنگتر در منطقه باشد؟
ما به هر حال باید در این نشست شرکت میکردیم و نمیتوانستیم شرکت نکنیم ما بزرگترین و مهمترین همسایه عراق هستیم نمیشود که اجلاسی در عراق برای مسئله عراق تشکیل شود، اما ایران در آن شرکت نکند حتی به دلیل برخی ملاحظات، شخص آقای رییسی هم در این نشست شرکت نکردند، اما به طور طبیعی آنقدر این موضوع عراق برای ما اهمیت دارد که البته ما باید در بالاترین سطح شرکت میکردیم که به دلیل برخی ملاحظاتی که قابل پیش بینی بود آقای رییسی شرکت نکردند و آقای امیرعبداللهیان شرکت کردند.
چه ملاحظاتی؟
به عنوان مثال ملاحظات برخی شرکت کنندگان در اجلاس و یا تعابیری از شرکت آقای رییس جمهور که ممکن بود رخ دهد به هر حال در این اجلاس، اردن و عربستان و برخی از کشورهایی که رابطه چندان فعالی با ایران ندارند حضور داشتند و ممکن بود حاشیه سازی شود شاید به این دلایل آقای رییسی شرکت نکردند و در سطح وزرات خارجه شرکت کردیم.
آقای ایمانی! در این دوره، پیش بینی تان از رابطه دو قوه مقننه و مجریه چیست؟ بعضیها پیش بینی میکنند ماه عسل دولت و مجلس، کوتاه و این یکدستی حاکمیت ممکن است به سمت یک سری اختلافات پیش برود.
درباره روابط دولت و مجلس باید گفت با همفکریهایی که در دولت و مجلس از این جهت که ایدههای سیاسی شان یکسان است امیدواریم که روابط دولت و مجلس روابط خوبی باشد. چند فاکتور وجود دارد که جای امیدواری است یک رابطه به دور از تنش و توأم با اعتماد متقابل، بین مجلس و دولت ادامه پیدا کند.
نخست، مسئله هماهنگیهای فکری و اصول فکری دو قوه است که یکسان است. فاکتور مهم دیگر، شخص آقای رییسی است آقای رییسی چهرهای است که مورد قبول اکثریت قاطع نمایندگان مجلس است و همینطور سایر نیروهای سیاسی که در جامعه هستند؛ بنابراین شخص آقای رییسی باعث یک استحکامی در روابط دو قوه خواهد شد.
فاکتور سوم، شرایط کشور است، شرایط کشور که نمایندگان مجلس به آن واقف هستند به گونهای نیست که روابط دو قوه مان نسبتا تنش آلود باشد چرا که در این شرایط سخت، کشور نمیتواند به اهدافش دست پیدا کند. در نتیجه پیش بینی میکنم ما یک روابط نسبتا خوب، قابل قبول و هماهنگی را بین دولت و مجلس داشته باشیم.
در ارتباط با روابط دولت و احزاب و تشکلهای سیاسی، وضعیت در چند سال آینده را چطور تحلیل میکنید؟
قاعدتا اصلاح طلبان فعلا چارهای جز سکوت ندارند و به نفعشان است که سکوت کنند، اما آنها از چندی دیگر و همین که از فعالیتهای دولت بگذرد زبان به انتقاد خواهند گشود. تصور میکنم دولت آقای رییسی هم از این انتقادات استقبال کند منتهی نه هر انتقادی.
آن انتقاداتی که مبنای درستی داشته باشد و قاعدتا خیرخواهانه باشد؛ بنابراین از روحیاتی که از آقای رییسی و دولت میشناسم تصور میکنم چالشی برخورد نخواهند کرد بلکه استقبال میکنند و آنچه درست است را انجام خواهند داد.