bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۵۰۳۴۷
امیر طاهرخانی در گفتگو با «فرارو»

انتخاب شهردار توسط مردم ثبات مدیریتی ایجاد می‌کند

تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۳۱ خرداد ۱۳۸۹


فرارو-
یک نماینده مجلس بر این باور است که انتخاب مستقیم شهردارها توسط مردم می‌تواند باعث ایجاد ثبات مدیریتی علی الخصوص در شهرهای بزرگ شود.

امیرطاهرخانی در گفت‌وگو با خبرنگار «فرارو» با اشاره به طرح مصوب مجلس که موجب آن شهرداری‌ها با آرای مستقیم شهروندان انتخاب می‌شوند، گفت: «به نظر می‌رسد که طرح جدید بتواند ثبات مدیریتی را در شهرهای بزرگ ایجاد کند و به شهردارها هم این توانایی دهد که بتوانند با اطمینان بیشتری به امورات شهری توجه کنند.»

وی درباره مزایای این طرح نسبت به طرح‌ها دیگر اظهار کرد: «بر اساس این طرح کسانی که می‌خواهند پست شهرداری به دست بیاورند باید خود را در معرض آرای مردم قرار دهند و شرایط لازم را هم داشته باشند. از طرف دیگر اجرای این طرح موجب می‌شود که مردم بتوانند بهتر از گذشته در مدیریت شهری مشارکت کنند. بنابراین انجام چنین طرح‌هایی در اعمال سلیقه مردم در مدیریت شهری موثر است.»

نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی افزود: «هم طرحی که به موجب آن شهردارها توسط شوراهای شهر و روستا انتخاب می‌شوند و هم طرح جدیدی که شهردارها با آرای مستقیم شهروندان سرکار می‌آیند، یک سری محاسن و یک سری معایبی دارد.»

طاهرخانی در پاسخ به این سوال که آیا این طرح باعث کمرنگ شدن نفش شوراهای شهر نمی‌شود، گفت: «انتخاب شهرداران توسط شهروندها مسئولیت شوراها را نفی نمی‌کند و اعضای شورا همانند گذشته می‌توانند از اختیارات خودشان مثل سوال، استیضاح و ارائه برنامه استفاده کنند.»

وی ادامه داد: «شوراها وظایف مختلفی دارند که یکی از آنها انتخاب شهردار است. در نتیجه ارائه برنامه و نظارت بر کار شهرداری از آنها سلب نمی‌شود. فلذا هیچ مشکلی در این رابطه به وجود نمی‌آید.»

عضو فراکسیون اقلیت مجلس در این باره که آیا انتخاب شهردارها توسط مردم باعث سیاسی شدن این نهاد غیر سیاسی نمی‌شود، تاکید کرد: «همه دستگاه‌های اجرایی به ناچار سیاسی هستند و شهرداری‌ها و شوراها هم از این قاعده مستثنی نیستند. چنانچه ما می‌بینیم شوراها که باید یک نهاد غیر سیاسی باشند، کار سیاسی هم می‌کنند. اگرچه باید گفت که برای خدمت بیشتر نهاد شهرداری‌ها بهتر است که از کارها سیاسی دور بمانند.»

وی در خاتمه با بیان اینکه اگر طرح‌ها دیگری به مجلس تقدیم شود که کاملتر و جامع‌تر باشد، بهتر است، گفت: «طرح مختلفی را برای بهبود مسایل شهری می‌شود ارائه داد. ولی باید پذیرفت که هیچ طرحی نمی‌تواند جامع باشد و قطعا یک سری ایراداتی به آن وارد است.»

برچسب ها: طاهرخانی
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین