عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره عملکرد یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز، گفت: بعضی ساختارها در مجلس باید اصلاح شوند؛ تاکنون اغلب اینطور بوده که مجالس ما براساس خاستگاهی که داشتهاند بیشتر به دنبال مسائل روزمره و مردمپسند هستند.
رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: ملاقات مفصلی با رئیس مجلس شورای اسلامی داشتم و مسیر حرکت را درباره موضوعاتی همچون بودجه و برنامه هفتم بررسی کردیم.
محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در گفتگو با مهر، در پاسخ به این سؤال که پیشنهاد یا مشورتی درباره طرحها و لوایحی که در مجلس بررسی میشود به نمایندگان یا شخص «محمدباقر قالیباف» دادهاید؟ گفت: بله، ما مشورتهای یک طرفه را میدهیم. در حال حاضر پنج نفر از نمایندگان مؤثر مجلس، عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین هستند.
وی افزود: محمدرضا پور ابراهیمی، جبار کوچکینژاد، محمدمهدی زاهدی و محمدجواد عسکری که در مجلس حضور دارند، از اعضای شورای مرکزی جامعه مهندسین هستند و ما حتماً در مسائل مختلف با آنها صحبت میکنیم، ارتباط داریم و پیشنهادات خود را با آنها در میان میگذرایم.
با قالیباف درباره بودجه و برنامه هفتم رایزنی کردم
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین اظهار کرد: البته ارتباطات مستقیم هم با نمایندگان داریم؛ بنده دو سه روز قبل ملاقات مفصلی با رئیس مجلس شورای اسلامی داشتم، صحبت و مسیر حرکت را درباره موضوعاتی مثل بودجه عمومی و برنامه هفتم تحلیل و بررسی کردیم.
باهنر با اشاره به اینکه با نمایندگان مجلس همفکری میکنیم، اظهار کرد: البته این گفتگوها، یک طرفه هستند. ممکن است ما ۱۰ پیشنهاد به مجلس بدهیم و یکی دو تا از پیشنهاداتمان مورد استقبال و توجه قرار گیرد.
وی افزود: وظیفه خود میدانیم آنچه در جهت پیشبرد به ذهنمان میرسد را به گوش مسئولان برسانیم و پیشنهادات خود را مطرح کنیم و مورد بحث و مذاکره قرار دهیم.
ساختارها در مجلس باید اصلاح شوند
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره عملکرد یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز، گفت: بعضی ساختارها در مجلس باید اصلاح شوند؛ تاکنون اغلب اینطور بوده که مجالس ما براساس خاستگاهی که داشتهاند بیشتر به دنبال مسائل روزمره و مردمپسند هستند.
باهنر بیان کرد: اگر مذاکرات مجلس را گوش بدهیم، شاهد هستیم که پشت تریبون مسئولان را ناکارآمد جلوه میدهند و از سوءاستفادهها با آب و تاب حرف میزنند تا اینطور بگویند خیلی به فکر مردم هستیم، اما از ایجاد اصلاحات ساختاری عقب ماندهاند.
وی با اشاره به اینکه امید داریم مجلس بتواند با همراهی دولت اهداف کشور را محقق کند، تصریح کرد: یکی از امیدهای ما این است که دولت و مجلس کنار هم بتوانند مثلاً در زمینه بودجه ۱۴۰۱، کارشناسی عمل کنند و آن را خردمندانه ببندند.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه مقصود این نیست که همه مشکلات بودجه حل شود، تأکید کرد: بودجه دولت به شدت نامتعادل است و هزینهها برای دولت بیش از درآمدها است؛ در این زمینه میتوانند برای کنترل هزینهها تلاش کنند یا درآمدهای دولت را افزایش بدهند.
باهنر درباره راههای افزایش درآمدهای دولت گفت: بعضی فکر میکنند یک راهکار این است که دولت داراییهای ثابت خود را بفروشد، یکی از معاونین وزرا میگفت ما به جای اینکه سال آینده حقوقها را افزایش بدهیم، سال آینده به جای حقوق زمین بدهیم!
وی تصریح کرد: اینکه داراییها به فعالیتهایی پربازده تبدیل شوند خوب است، اما چنین راهکارهایی که در آن داراییهای دولت خرج شوند تبعات دارد. فردا میگویند دولت پول نداشته و اتوبانهای خود را فروخته است. اینها راهکار مناسبی نیست، از این رو باید به راهحلهای عملیاتی دست پیدا کنیم.
کسی را نمیشود وادار به افشای رأی کرد
نایب رئیس اسبق مجلس همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مجلس یازدهم با شعار «شفافیت آرا» روی کار آمد، آیا در مدت باقیمانده این موضوع محقق خواهد شد؟ تصریح کرد: من روی موضوع «شفافیت آرا» یک بحث فنی دارم. در دنیا و در دموکراسی این حرف پذیرفته شده است که آرا افراد مخفی باشد. اگر انتخابات را در نظر بگیریم، میگویند هرکس که میخواهد رأی بدهد، میتواند مخفیانه این کار را بکند و هیچکس حق ندارد دیگری را وادار کند که رأی خود را علنی کند.
باهنر ادامه داد: البته این جزو حقوق هر فرد است و اگر خودش بخواهد میتواند رای خود را افشا کند، اما هیچ مقامی نمیتواند کسی را وادار کند که رأی خود را علنی و افشا کند.
وی تأکید کرد: این موضوع فلسفهای دارد؛ فلسفه آن این است که انسان وقتی مخفیانه رأی میدهد واقعاً رأی دلش را میدهد، اما در شرایط عکس ممکن است علنی بودن رأی ایجاد چالش کند، بنابراین از نگرانی قضاوت سایرین ممکن است رأی واقعی خود را ندهد.
نایب رئیس اسبق مجلس خاطرنشان کرد: نماینده مجلس میخواهد به یک لایحه رأی موافق یا مخالف بدهد. طبیعتاً هر لایحه موافقان و مخالفانی دارد که هرکدام از آنها ممکن است دیگر نمایندگان را تحت فشار بگذارند که رأی خود را افشا کند، در چنین شرایطی نماینده علیرغم اینکه ممکن است با موضوعی مخالفت داشته باشد، اما برای ملاحظات افراد دیگری که رأی او را خواهند فهمید، رأی موافق به طرح یا لایحه میدهد و بر عکس آن هم وجود دارد.