ایران پس از دو سال دوری از نمایشگاههای خارجی، درحالی قرار است حضور در نمایشگاه اسپانیا را تجربه کند که یکی از بخشهای پرطرفدار، یعنی اجرای زنده موسیقی را به خاطر کرونا حذف کرده و برخلاف آنچه تشریح شده است برنامههای متفاوتی برای "حضور قدرتمند" در این رویداد جهانی در مقایسه با گذشته ندارد.
ایران پس از دو سال دوری از نمایشگاههای خارجی، درحالی قرار است حضور در نمایشگاه اسپانیا را تجربه کند که یکی از بخشهای پرطرفدار، یعنی اجرای زنده موسیقی را به خاطر کرونا حذف کرده و برخلاف آنچه تشریح شده است برنامههای متفاوتی برای "حضور قدرتمند" در این رویداد جهانی در مقایسه با گذشته ندارد.
به گزارش ایسنا، یک ماه مانده تا برگزاری نمایشگاه بینالمللی گردشگری فیتور اسپانیا، نشست هماندیشی برپایی غرفه ایران با حضور نمایندگان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به عنوان مجری غرفه ایران در فیتور، برگزار شده تا طبق موضوع اعلام شده برای این نشست، «راهکارهای حضور قدرتمند ایران» در این رویداد جهانی بررسی شود.
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیشتر مجری دیگری را برای فیتور اسپانیا معرفی کرده بود، اما چندی پیش، این مسؤولیت را به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی که چندین دوره سابقه برگزاری این نمایشگاه را داشته است، واگذار کرد.
هادی سجادیراد ـ مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ـ در این نشست که با حضور شرکتکنندگان نمایشگاه فیتور ۲۰۲۲ برگزار شد، با بیان اینکه غرفه ایران در بخش اروپایی نمایشگاه واقع شده و ابعاد آن هفت و نیم در ۱۶ متر است، با مرور کاستیهای دورههای پیشین، به بررسی راهکارهایی که برای معرفی ظرفیتهای بیشمار و متنوع ایران میتوان اجرا کرد، پرداخت.
بنا بر گزارش روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، دیجیتال محور بودن تبلیغات، آمادهسازی ویدئوهای سه بعدی، برگزاری نشستهای ایرانشناسی، ارائه بستههای سرمایهگذاری در حوزه صنعت گردشگری، بهرهگیری از ظرفیتهای رسانهای ایران در اسپانیا، استفاده از نمایشگرهای دیواری نمایشگاه و ایجاد جذابیتهای بصری از موضوعات مورد توافق و تأکید حاضران بود.
اشاره به این برنامهها به عنوان راهکاری برای «حضور قدرتمند ایران» در نمایشگاه اسپانیا، آنهم پس از حدود دو سال دوری از چنین مجامعی، درحالی است که کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در دورههای پیشین، برنامههای مشابهی را اجرا کرده و یا در دستور داشت و اینک، با وجود کوچک شدن سهم ایران از بازار جهانی سفر، تغییری در محتوا و برنامهها برای حضور قدرتمندتر مشاهده نمیشود. ضمن اینکه در این نشست تاکید شده «در این دوره از نمایشگاه فیتور به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا موسیقی زنده توسط هنرمندان کشورمان اجرا نخواهد شد.»
ایران زمستان ۲۰۲۰ پیش از همهگیری کرونا، زمانی که درگیر بحرانهای سیاسی و اقتصادی سال ۹۸ بود و گردشگران خارجی در تردید سفر به ایران به سر میبردند، در این نمایشگاه حضور پیدا کرد و با اجرای گروه رقصهای آیینی خطه خراسان بزرگ، چهره شاد ایران را به نمایش گذاشت. هرچند که شرکتکنندگان آن سال هم از خلوتی غرفه ایران سخن میگفتند، اما آن اجرا در چند روز برپایی فیتور، پرطرفدراترین و جذابترین بخش غرفه ایران به حساب آمد. آن سال هم به رغم ایرادهای وارد شده به کیفیت محتوای برنامههای غرفه ایران، در شرایطی که امنیت کشور خدشهدار شده بود، تغییری در وضعیت داده نشد.
سوای محتوای قابل تأمل نمایشگاه پیش رو، وسعت غرفه ایران در نمایشگاه ۲۰۲۲ فیتور به نسبت دورههای پیشین کوچکتر شده است که رییس جامعه تورگردانان ایران به ایسنا گفت: حدود ۱۷ شرکتکننده در این فضا از نمایشگاه فیتور حضور خواهند داشت که حدود ۱۲ شرکتکننده از تورگردانها و باقی از جمع هتلداران و فروشندگان صنایع دستی خواهند بود.
بسیاری از آژانسداران به ایسنا گفتهاند که با توجه به رکود دوساله صنعت گردشگری، توقف سفرها و از دست رفتن منابع مالی و درآمدی، توان حضور در این نمایشگاه را ندارند و از حمایتی هم بهرهمند نشدهاند. طبق اعلام کانون جهانگردی و اتومبیلرانی قیمت اجاره یک متر فضای نمایشگاه ۴۵۰ یورو بدون محاسبه هزینه غرفه است که حداقل متراژ قابل واگذاری شش متر تعیین شده و هزینه ارسال هر کیلو بار نیز چهار دلار اعلام شده که کل این هزینهها بدون درنظر گرفتن هزینه سفر، بلیت و اقامت است.
نمایشگاه فیتور اسپانیا طبق آخرین اعلام قرار است از ۱۹ تا ۲۳ ژانویه سال ۲۰۲۲ برابر با ۲۹ دی تا ۳ بهمن ۱۴۰۰ در مادرید اسپانیا برگزار شود. فیتور یکی از مهمترین نمایشگاه گردشگری در بازار کشورهای لاتینزبان است که جمهوری دومینیکن، کشوری اسپانیایی در دریای کارائیب، شریک این دور نمایشگاه به شمار میآید.
در دورههای پیشین این نمایشگاه، بیش از ۱۰ هزار کمپانی گردشگری از جمله آژانسهای مسافرتی، شرکتهای توریسم محلی، سازمانهای رسمی، تورگردانها، شرکتهای حمل و نقل، هتلها و اقامتگاهها، شرکتهای خدماتی و مراکز آموزشی حضور داشتند و نزدیک به ۸۵۰۰ روزنامهنگار و بلاگر این نمایشگاه را پوشش دادند.