bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۵۲۳۴۶۳
امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فرارو تشریح کرد

دو شرط مهم حذف قرعه‌کشی در پیش فروش خودرو

دو شرط مهم حذف قرعه‌کشی در پیش فروش خودرو

کاکایی با اشاره به اینکه براساس هدفگذاری اعلام شده تولید خودرو باید تا پایان سال به یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه برسد، گفت: این درحالیست که بر اساس هدفگذاری وزیر صمت این میزان باید در سال آینده به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برسد، هرچند که تاکنون برنامه‌ریزی تولید تاکنون در سالجاری محقق نشده است، بنابراین باید وزارت صمت و دولت تصمیماتی اتخاذ کنند، که با تحقق این دو شرط، این امکان وجود داشته باشد تا حذف قرعه‌کشی حذف شود.

تاریخ انتشار: ۱۵:۱۳ - ۰۵ دی ۱۴۰۰
فرارو- وزیر صمت از افزایش ۵۰۰ هزار دستگاهی تولید خودرو در سال آینده خبر داد و گفت: متناسب با تقاضا عرضه خواهیم کرد و با این فرایند، قرعه کشی خودرو در سال ۱۴۰۱ حذف می‌شود. سیدرضا فاطمی امین افزود: تقاضای خودرو در کشور یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است و آنچه امسال تولید خواهد شد یک میلیون دستگاه است که ۵۰۰ هزار دستگاه کمبود عرضه خواهیم داشت که این کمبود در سال آینده جبران خواهد شد.

به گزارش فرارو، وی افزود: طبق برنامه، افزایش تولید خودرو پیش بینی شده و متناسب با تقاضا عرضه خواهیم کرد و با این فرایند، قرعه کشی خودرو در سال ۱۴۰۱ حذف می‌شود. این درحالیست با توجه به شرایط موجود در بازار خودرو، برخی از کارشناسان بازار‌های مالی اعتقاد دارند که قرعه‌کشی خودرو‌های صفر و سود‌های ۱۰۰ میلیون تومانی برای دلالان از مشکلات اصلی بازار خودرو در چند ماه گذشته است.

دو شرط مهم حذف قرعه‌کشی در پیش فروش خودروالزامات حذف قرعه‌کشی خودرو
امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه تحقق وعده وزیر صمت برای حذف قرعه‌کشی خودرو در گرو دو پیش‌شرط است، گفت: در وهله اول باید قیمت‌گذاری دستوری خودرو حذف شود، چرا که اگر قرار باشد همچنان این گپ قیمتی بین نرخ کارخانه و نرخ بازار آزاد برقرار باشد، عملا تقاضا برای خرید خودرو بالا خواهد رفت و قرعه‌کشی نیز نمی‌تواند حذف شود؛ بنابراین باید قیمت‌گذاری دستوری کنار گذاشته شود تا قیمت کارخانه به قیمت بازار آزاد نزدیک شود و قیمت خودرو بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا و منطق بازار تعیین شود.

وی افزود: در وهله دوم نیز باید میزان تولید خودرو افزایش پیدا کند، تا به تمامی نیاز‌های موجود در بازار پاسخ داده شود، زیرا در حال حاضر با توجه به وضعیت اقتصادی، خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده، هرچند که از نظر منطق اقتصادی خودرو باید کالای مصرفی قلمداد شود، اما با توجه به افزایش تورم فعلا این نگاه جاری نیست، بنابراین باید با افزایش میزان تولید خودرو محقق شود، تا بازار با تلاطم روبرو نشود.

کاکایی با اشاره به اینکه براساس هدفگذاری اعلام شده تولید خودرو باید تا پایان سال به یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه برسد، گفت: این درحالیست که بر اساس هدفگذاری وزیر صمت این میزان باید در سال آینده به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برسد، هرچند که تاکنون برنامه‌ریزی تولید تاکنون در سالجاری محقق نشده است، بنابراین باید وزارت صمت و دولت تصمیماتی اتخاذ کنند، که با تحقق این دو شرط، این امکان وجود داشته باشد تاقرعه‌کشی حذف شود.

این استاد دانشگاه همچنین در ادامه در مورد وضعیت بازار خودرو تا پایان سال تصریح کرد: این روز‌ها بازار خودرو به هیچ عنوان حال و روز خوشی ندارد، زیرا دوباره قیمت‌ها علیرغم ثبات قیمت دلار و عدم تغییر در وضعیت برجام، بالا رفته است، در این رابطه باید به این نکته اشاره کرد که سرمایه‌گذاران خودرو به دلیل نا اطمینانی و عدم اعتماد به وضعیت آینده سیاسی و اقتصادی، شروع به خرید کرده‌اند و همین موضوع باعث افزایش قیمت خودرو شده است.

وی اضافه کرد: سرمایه گذاران بسیار هوشمند هستند و به نوعی آینده را معامله می‌کنند، بنابراین اقداماتی که آن‌ها انجام می‌دهند از اهمیت بسزایی برخوردار است، بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت خودرو تا پایان سال افزایشی خواهد بود و امکان کاهش قیمت خودرو وجود نخواهد داشت، به طور کلی این روز‌ها بازار خودرو بسیار آشفته است و این موضوع نگران کننده است، این در حالی است که حال صنایع کشور به طور کلی خوب نیست و این مختص به خودرو نمی‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در حال حاضر کشور با بحران آبی حادی روبرو است و صنایعی همچون فولاد و سیمان با چالش‌های اساسی روبرو هستند و طبعا خودرو نیز به عنوان جزیی از صنایع کشور با وضعیت آشفته‌ای مواجه شده، در چنین شرایطی باید امیدوار بود که دولت سیزدهم برنامه‌های مدونی را برای بهبود شرایط در پیش بگیرد، در این زمینه بر اساس اعلام فاطمی امین وزیر صمت، در هفته جاری سند جامع تحول صنعت خودرو رونمایی خواهد شد که باید دید این سند آیا می‌تواند صنعت خودرو را از وضعیت نابه سامانی که در حال حاضر گرفتار آن است خارج کند.