در بسیاری از آثار بهرام بیضایی، غریبهای بی استقبال وارد فضا میشود و در پایان هم بی بدرقه فضا را ترک میکند، در حالی که بهای سنگینی برای پرسش گری و جستجوی حقیقت پرداخته است. اما این آگاهی بخشی و مبارزه با نادانی هیچ گاه ناشیانه در آثار او دیده نشد و در بسیاری از کارهای او به شکلی درخشان به اجرا در آمد.
فرارو- بهرام بیضایی امروز ۵ دی ۸۳ ساله شد. او هنوز هم نمایشنامه مینویسد. اگر کرونا اجازه بدهد، تئاتر روی صحنه میبرد. داستان و فیلمنامه نوشتن اش هنوز ترک نشده و گاهی هم به پژوهش در این حوزهها میپردازد. اما ۱۳ سال است که دیگر فیلم نمیسازد و بیشتر تئاتر و نمایشنامه نویسی را دنبال میکند.
به گزارش فرارو، او نوشتن را بیش از هر کار دیگری دوست دارد و اندک زمانی که دست از نوشتن بر میدارد، سراغ تئاتر میرود. گواه آن هم تعداد نمایشنامهها و فیلمنامههایی است که نوشته و انگشت شماری از آنها اجرا و ساخته شده است. بهرام بیضایی ۱۴ فیلم تولید شده دارد و در آن سو ۴۶ فیلمنامه نوشته که هیچ کدام شان تاکنون ساخته نشده است. در حوزه نمایشنامه نویسی هم وضعیت به همین شکل است.
او احتمالا جز معدود چهرههای شاخص سینما و تئاتر است که تمام آثارش را خودش نوشته است.
بیضایی چهرهای است که بیشتر سینما دوستان و اهالی تئاتر به خاطر تلاش ۵۰ ساله برای بلوغ این دو حوزه او را تحسین میکنند. او کماکان مهمترین چهره تئاتر ایران است، چرا که در تغییر بنیادین تئاتر و همچنین سینمای ایران نقش چشمگیری داشته است.
در بسیاری از آثار بهرام بیضایی، غریبهای بی استقبال وارد فضا میشود و در پایان هم بی بدرقه فضا را ترک میکند، در حالی که بهای سنگینی برای پرسشگری و جستجوی حقیقت پرداخته است. اما این آگاهی بخشی و مبارزه با نادانی هیچ گاه ناشیانه در آثار او دیده نشد و در بسیاری از کارهای او به شکلی درخشان به اجرا در آمد.
همین توجه و آگاهی بهرام بیضایی به هدف و آثارش بود که هنرش را ارزشمند کرد. برای همین است که هنوز باشو، غریبه کوچک و دیگر آثارش هنوز دیده میشوند و تحسین منتقدین و مخاطبان را به دنبال دارد.
اگر سری به سیر فیلمسازی و نمایشنامه نویسی و تئاترهای اجرا شده او بزنید، میبینید که او برای مردم هر دورهای و با هر عقیده و فکری فیلم ساخته و تئاتر روی صحنه برده است. اما در عین حال استقلال اش را حفظ کرده است.