هادیانفر گفت: در تصادفات غالباً با یک آهنپاره مواجهیم و تأکید ما بر ایمنی خودرو است از خودروسازان میخواهیم که خودروی ایمن تولید کنند و دست مردم دهند، چرا در بهبهان باید سه پراید و یک سمند آتش بگیرد، این خودروها تی. ان. تی نداشتند که منفجر شوند.
رئیس پلیس راهور گفت: آقای سازمان استاندارد چند بار در خط رفتی و تست تصادف را شاهد بودی؟ چرا فرافکنی میکنید؟ اگر بخواهیم کروکی ۱۱ ساله را تحلیل کنیم و بگوییم چند کیسه هوا باز شده که خیلی به ضرر خودروسازها خواهد شد.
به گزارش تسنیم، سردار سید کمال هادیانفر صبح امروز در نشست خبری با بیان اینکه واژگونی در ۲۷ درصد تصادفات روی میدهد، اظهار کرد: نزدیک ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها به وقوع میپیوندد.
رئیس پلیس راهور با اشاره به ثبت بیشترین جانباختگان تصادفات امسال در شهریور ماه، افزود: در ۹ ماه سال جاری در مجموع ۱۵۰۲ نفر معادل ۱۷ درصد جانباختگان سوانح رانندگی در سه هزار و ۹۰۰ نقطه حادثهخیز جان خود را از دست دادند لذا در بحث رفع نقاط حادثهخیز، وزارت راه و شهرداریها باید اقدام جدی انجام دهند.
وی بیان کرد: بیش از ۸۰ درصد ناوگان عمومی در کشور فرسوده است همچنین بیش از ۸۰ درصد راههای اصلی، فرعی و روستایی ما دوطرفه است یعنی موانع جداشونده ندارند. در ۱۰ ماه سال جاری هشت درصد افزایش برخورد با تخلفات را داشتیم.
هادیانفر متذکر شد: در بحث دیون معوقه دولتی و وصول جرائم در ۱۰ ماه سال ۹۹، ۷۱ درصد جرائم و در ۱۰ ماه سال جاری، ۷۸ درصد وصول شد. تقریباً یک میلیون و ۳۷۰ هزار خودرو جرائم بالای یک میلیون تومان دارند که برای مالکان آنها سه مرحله پیامک زده شده و برابر قانون باید این خودروها توقیف شوند، اما به همکاران توصیه کردیم که خودروها تا سقف سه میلیون جریمه اگر همراه با خانواده بودند، توقیف نشوند.
وی خاطرنشان کرد: ما برای دارندگان وسلیهنقلیه متخلف دو مرحله پیامک ارسال میکنیم، پیامک نخست مربوط به بررسی آن تخلف بوده و شناسه قبض و پرداخت ندارد، اما پیامک دوم حاوی شناسه قبض و پرداخت است یعنی پیامک دوم زمانی ارسال میشود که آن تخلف محرز شود.
این مقام انتظامی یادآور شد: ما توصیه میکنیم هموطنان برای پرداخت جرائم رانندگی از بانکها، خودپردازها، راهور ۱۲۰ و دفاتر پلیس +۱۰ استفاده کرده و از اپلیکیشنهایی همچون قبضینو استفاده نکنند، زیرا اینگونه اپلیکیشنها از رسوب پول استفاده میکنند و وقتی فرد به طور مثال برای نقل و انتقال اقدام میکند متوجه میشود که با وجود پرداخت جرائم رانندگی توسط این اپلیکیشنها همچنان رقم جریمه باقیمانده است.
هادیانفر تصریح کرد: امسال نسبت به سال گذشته افزایش ۵.۳ درصد نوشماره داریم همچنین سه میلیون و ۱۸۴ هزار نقل و انتقال و فقط ۱۹ هزار اسقاط صورت گرفته است.
رئیس پلیس راهور عنوان کرد: در زمستان برخی از هموطنان با وجود انسداد راه سعی میکنند از مسیر فرعی به سفر بروند که خواهش میکنم رعایت کنند، اکنون شرایط جوی برای سفر پایدار نیست و مانند تابستان نیست.
وی گفت: کارت قبلی خودرو دارای یک چیپ بود که اطلاعات در آن نگهداری میشد و به نوعی دیگر بهروز نیست لذا انشاءالله بارکد سهبعدی را در کارت خودرو لحاظ خواهیم کرد.
این مقام انتظامی درباره آمار تصادفات ۹ ماه سال جاری، گفت: امسال ۲۰۵ هزار فقره تصادف داشتیم که ۱۰ هزار و ۹۱۲ فقره فوتی و ۱۹۴ هزار و ۹۶۵ فقره جرحی بود.
هادیانفر افزود: پلیس به ازای هر ۳۷ میلیون وسیله نقلیه نمیتواند یک مراقب بگذارد، در وهله نخست راننده، مسئول حفظ جان راننده و سرنشینان است، دوم بحث ایمنی وسلیه نقلیه مطرح میشود یعنی در صورت بیمبالاتی راننده پلیس در تمام دنیا ناظر قانون است، همه باید به تکالیف قانونی عمل کنند و اگر عمل نکردند پلیس باید با ابزار موجود اعمال قانون کنند. تعیین سهم دستگاهها مربوط به کروکی است که توسط کارشناسان ما تعیین میشود.
وی با اشاره به حادثه تصادف زنجیرهای در بهبهان، گفت: در آن حادثه مِه به صورت ناگهانی حادث شد، ما تابع آنچه هستیم که سازمان هواشناسی به ما اعلام میکند، ما کارشناس هواشناسی نیستیم و متناسب با آنچه توسط هواشناسی اعلام میکند اقدام به انسداد جاده میکنیم.
این مقام انتظامی در پاسخ به این سؤال که آیا پلیس در تصادفات سهم قصوری برای خود متصور است، گفت: اگر زمانی حادثهای روی دهد که پلیس قصور کرده باشد هم پلیس هم راهور و هم سازمان قضائی برخورد خواهد کرد، به طور مثال در تصادف بهبهان سه گروه اعزام شد، گروه نخست برای بررسی اقدامات پلیس راه استان به آنجا اعزام شدند و خداروشکر هیچ قصوری نداشتند و رئیس پلیس راه استان، از چهار صبح در آنجا مستقر بود.
وی با بیان اینکه پلیس مسئول تصادف نیست و مسئول رسیدگی به تصادفات را برعهده دارد، متذکر شد: اگر تصادف روی داد، پلیس فرمانده رسیدگی به آن تصادف است، قانونگذار نیز به منظور سهم تقصیر در تصادفات به پلیس اجازه داده که ما این کار را انجام میدهیم.
هادیانفر متذکر شد: در تصادفات غالباً با یک آهنپاره مواجهیم و تأکید ما بر ایمنی خودرو است از خودروسازان میخواهیم که خودروی ایمن تولید کنند و دست مردم دهند، چرا در بهبهان باید سه پراید و یک سمند آتش بگیرد، این خودروها تی. ان. تی نداشتند که منفجر شوند، گمان میکنم خودروسازها مزاح کرده و میگویند مردم با زاویه مناسب تصادف کنند، خواهش میکنم خودروسازها فرافکنی نکنند، باید اشتباهشان را قبول کرده و قول بدهند خودروی ایمن تولید کنند. آقای سازمان استاندارد چند بار در خط رفتی و تست تصادف را شاهد بودی؟ چرا فرافکنی میکنید؟ اگر بخواهیم کروکی ۱۱ ساله را تحلیل کنیم و بگوییم چند کیسه هوا باز شده که خیلی به ضرر خودروسازها خواهد شد. اصلا کیسه هوا راننده تابع هوای سوئیچ نیست، چرا بیخود فرافکنی میکنید.
این مقام انتظامی گفت: ابلاغ کردم هر جا در تصادفات ایربگ باز نشد، خودروساز به مقام قضائی معرفی کنند تا مردم خسارت بگیرند.