bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۵۳۶۱۶۰

کیسه هوا می‌خواهید شدیدتر تصادف کنید!

کیسه هوا می‌خواهید شدیدتر تصادف کنید!

وزارت صمت می‌گوید سرعت و شدت برخورد خودرو‌ها در تصادف ۵۹ خودرو در بهبهان به حدی نبوده که کیسه‌های هوا عمل کند، اما ...

تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۰۸ اسفند ۱۴۰۰

رانندگان ۵۹ خودروی تصادف رامهرمز-بهبهان باید با سرعت و شدت بیشتری به‌هم می‌کوبیدند تا شاید کیسه هوای خودروهایشان عمل کند و به جای ۵ کشته و ۴۱ مجروح، خسارت جانی و مالی کمتری روی دستشان بماند.

به گزارش خراسان، این را می‌توان خروجی گزارش دفتر صنایع خودرو وزارت صمت درباره تصادف فاجعه‌بار بیستم دی‌ماه امسال دانست که مانند بسیاری دیگر از اتفاقات، نوک پیکان تقصیر را از سمت خودروسازان به سمت رانندگان، جاده و آب و هوا و... چرخانده است.

تولید ارابه‌های مرگ

البته بعد از این سانحه تلخ، پلیس راهور قاطع‌تر از همیشه وارد ماجرا شده و قول داده مقصران حادثه را پای میز محاکمه بکشاند. سردار هادیانفر، فرمانده پلیس راهور کشور، با انتقاد شدید از خودروسازان گفته: «در حادثه بهبهان که بسیار دلخراش

بود، ایربگ هیچ خودرویی باز نشد. چرا ارابه مرگ تولید می‌کنیم؟ چرا استاندارد‌ها کنترل نمی‌شود؟ چرا وزارت صمت کنترل نمی‌کند؟ حتماً باید خودروساز‌ها در این حادثه به مراجع قضایی معرفی شوند».

حمایت وزارت صمت از خودروسازان

بعد از ورود جدی پلیس برای دفاع از حقوق مردم در مقابل خودروسازان، لابی‌هایی هم برای حمایت از سازندگان خودرو شکل گرفت و حالا هم «سهیل معمارباشی» مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت گفته: «در تصادف اخیر، شتاب منفی و شرایط لازم برای بازشدن کیسه هوای خودروها، به‌جز یک مورد خودروی سمند سورن، در سایر خودرو‌ها ایجاد نشده و در نتیجه ایربگ‌ها باز نشدند». معمارباشی با این اظهارنظر هم دفاع خود از خودروسازان را کامل کرده و گفته: «هر سال بیش از سه‌هزار مورد تعویض ایربگ خودرو‌ها در مراکز خدمات پس از فروش خودروسازان به ثبت می‌رسد و این یعنی سیستم ایربگ خودرو‌های تولید داخل مشکلی ندارد، اما این انتظار که تحت هر شرایطی باید کیسه‌های هوا باز شوند، منطقی نیست».

پاسخ قاطع پلیس: توجیه و فرافکنی نکنید

این موضع‌گیری چندان دور از انتظار نبود و قبل از این هم تکرار شده بود؛ نمونه‌اش، اظهارنظر‌های یک‌ماه قبل معاون کیفیت ایران‌خودرو بود که موضعی مشابه همین گزارش وزارت صمت داشت و البته پلیس راهور پاسخ‌های دقیق و قاطعی به آن داد:

در صحبت‌های معاون کیفیت ایران خودرو آمده «بازشدن ایربگ، تابع شرایط تعریف‌شده برای واحد کنترل‌کننده الکترونیکی کیسه هوا، شامل سرعت و زاویه تصادف و جنس مانع در لحظه حادثه است». اولا ایشان توضیح دهند سرعت خودرو‌ها در این تصادف چقدر بوده؟ ثانیا، زاویه تصادف و نوع برخورد را چگونه تعیین می‌کنند و از کجا و با کدام فرمول به این نتیجه رسیده‌اند؟

معاون کیفیت ایران خودرو بیان کرده‌اند «به طور قطع بازنشدن ایربگ‌ها مورد تایید و مطابق با استاندارد است»، در حالی‌که باید از ایشان پرسید، این تاییدیه بر اساس کدام استاندارد و کدام تست تصادف بوده؟ ایشان باید تست تصادفی که برای این خودرو‌ها صورت گرفته و مدارک آن را به سازمان ملی استاندارد ارائه کنند تا مالکان خودرو هم بدانند که سوار ارابه مرگ نشده‌اند.

پلیس راهور این نکته را هم گفته است که «سازندگان این قبیل وسایل نقلیه بی‌کیفیت باید به مطالبات به‌حق مردم احترام گذاشته و به جای توجیه و فرافکنی و عدم قبول مسئولیت، درجهت رضایت مشتریان خود و جلوگیری از این‌گونه حوادث گام بردارند».
پاسخ‌های جالب مردم به گزارش وزارت صمت.

اما نگاهی به واکنش‌های مردم درباره دفاعیه وزارت صمت از خودروسازان و نظرات آن‌ها درباره کیسه هوای خودرو‌ها هم خودش گویای حقیقتی است انکارناپذیر:

- مدیر کل دفتر صنایع خودرو گفته بازشدن کیسه هوا نیاز به شتاب منفی خاصی دارد! پس لطفا درست درمان تصادف کنین، بلکه کیسه هوا باز شه!
- اصلا خودتون رو ناراحت نکنین، ما از اولش هم می‌دونستیم مشکل از خودروساز‌ها نیست.
افشاگری رئیس سابق پلیس راهور تهران علیه خودروسازان.
اما در کنار این خبرها، بشنوید از افشاگری‌های اخیر سرهنگ «سیدهادی هاشمی» رئیس سابق پلیس راهور تهران بزرگ که در گفتگو با همشهری آنلاین حسابی از خجالت خودروسازان درآمده است:
- کیفیت پایین خودرو‌های داخلی و گزارش‌هایی که از نقص فنی خودرو‌ها داده می‌شود، به ماجرای پشت پرده خودروسازان مربوط می‌شود. معلوم نیست پشت پرده چه خبر است و چه مافیایی وجود دارد. مثلا قطعه‌ساز خودش عضو هیئت‌مدیره خودروسازی است، مگر از این فاجعه بالاتر داریم؟
- عامل اصلی استاندارد نبودن خودرو‌ها و این‌که مردم ما را به کام مرگ می‌کشند، این است که در دولت اراده‌ای برای ایمن‌سازی خودرو‌ها وجود ندارد.
- در کشور ما این همه دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و نظارتی وجود دارد. چطور می‌شود یک نفر نتواند به خودروساز بگوید بالای چشمت ابرو است؟

ردپای کیسه هوا و ترمز خودروها در گزارش پلیس

رئیس پلیس راه خوزستان هم دراین‌باره توضیحاتی به خراسان می‌دهد و می‌گوید: گزارش پلیس درباره تصادف زنجیره‌ای محور رامهرمز-بهبهان تکمیل و به قوه قضاییه ارائه شده است. سرهنگ «رضا دولتشاهی» می‌افزاید: «در کنار عوامل خطای انسانی مانند «عدم توجه به جلو»، «تخطی از سرعت مطمئنه» و «عدم رعایت فاصله طولی» که در اکثر تصادفات وجود دارد و در تصادف زنجیره‌ای اخیر نیز موثر بوده، پلیس دو موضوع «کیسه‌های هوا» و «ترمزهای ای. بی. اس» خودروها را هم به عنوان عوامل ثانویه و تشدیدکننده تشخیص داده و گزارش خود را ارائه کرده است؛ هرچند که تصمیم‌گیری و کارشناسی نهایی برعهده مقام قضایی است».

از سرهنگ دولتشاهی درباره اظهارنظر مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت هم می‌پرسم و او پاسخ می‌دهد: «پلیس کاری به گزارش وزارت صمت ندارد و به وظیفه قانونی خود عمل می‌کند، اما این‌که برخی معتقدند در یک سانحه تصادف حتما باید خودروها له و لورده بشود تا کیسه‌های هوا عمل کند، بحث دیگری است که باید در جای خود بررسی شود».

bato-adv
bato-adv
bato-adv