در مورد ارتقا و توسعه پژو ۲۰۶ تیپ ۳ می شود گفت که قدری بزرگ نمایی صورت گرفته است. در واقع تغییرات این خودرو نسبت به مدل ۲۰ سال قبل آنچنان قابل توجه نیست که حتی به چشم بیاید. مثلا همین سقف شیشهای را از ۲۰۶ تیپ ۳ بردارید، چه اتفاقی میافتد؟ دوباره به دو دهه قبل بر میگردیم.
فرارو- در طول دو دهه تولید پژو ۲۰۶ هاچبک در ایران، شش تیپ وارد جادههای کشور شده است، اما اکنون از این شش تیپ تنها تیپ ۲ تولید میشود. البته تا همین چند وقت پیش هم تیپ ۵ تولید میشد که از دور خارج شد. اما حالا قرار است از گور برگشته دیگری به جمع بازماندگان بازگردد، یعنی ۲۰۶ تیپ ۳.
به گزارش فرارو، ۲۰۶ هاچبک ۲۴ سال قبل، از سوی شرکت خودروسازی پژو در فرانسه وارد بازار خودرو شد. حدود چهارسال بعد هم پای این اتومبیل به ایران باز شد. در این میان تیپ ۳ نیز در همان سال های نخستین کارش را در جادهها آغاز کرد و در نهایت ابتدای سال ۱۳۹۱ از دور خارج شد. حالا شرکت ایران خودرو با افزودن سقف شیشهای و برخی امکانات قرار است این هاچبک را دوباره روانه بازار کند.
مسئولان ایران خودرو در مورد زمان عرضه و تحویل این هاچ بک فیس لیفت گفته اند که محصول ۲۰۶ تیپ ۳ با سقف شیشهای، آماده تولید و عرضه به بازار است، اما زمانی که مجوزهای لازم اخذ شود، این خودرو را به مشتریان شان تحویل میدهند.
در حال حاضر آبی پوشان جاده مخصوص در مورد قیمت نهایی پژو ۲۰۶ تیپ ۳ سقف شیشهای صحبتی به میان نیاورده اند، اما با توجه به قیمت ۲۳۳ میلیون تومانی ۲۰۷ سقف شیشهای دندهای در کارخانه و قیمت ۳۶۲ میلیون تومانی آن در بازار، احتمالا فیس لیفت جدید ۲۰۶ تیپ ۳ نیز در همین بازه قیمتی و شاید اندکی کمتر به دست مشتریان ایران خودرو و متقاضیان در بازار برسد. البته احتمال قیمت کمتر به خاطر تفاوت در پیشرانه و فرم طراحی و امکانات ۲۰۶ تیپ ۳ سقف شیشهای نسب به ۲۰۷ است.
براساس آنچه مسئولان ایران خودرو میگویند، محصولات جدید این شرکت در زمینههای فنی و امکانات، نسبت به نسخههای پیشین ارتقا یافتهاند. اما بررسیها نشان میدهد که نسخه تازه پژو ۲۰۶ تیپ ۳ در بخش طراحی تغییر آنچنانی ندارد و تنها در بخش امکانات، سقف شیشهای اضافه شده است.
علاوه بر این، تعدادی آپشن به بخش امکانات رفاهی افزوده شده است، تا این محصول با نسخه پایه تغییر اندکی داشته باشد. از جمله این آپشنها میتوان به سیستم اتوماتک تهویه هوا، آیینههای جانبی برقی و شیشه بالابرهای برقی درهای عقب اشاره کرد.
در بخش فنی نیز چیز خاصی تغییر نکرده است. در واقع پژو ۲۰۶ تیپ ۳ سقف شیشهای به همان پیشرانه ۱.۴ لیتری TU۳ مجهز است که در نسخه پایه آن موجود است و در حال حاضر تیپ ۲ نیز از آن بهره میبرد. این پیشرانه توانایی تولید قدرتی برابر با ۷۵ اسب بخار با ۱۱۸ نیوتن متر گشتاور را دارد.
البته امکانات قدیمی همچون کولر اتوماتیک، ۲ کیسه هوای راننده و سرنشین، سیستم صوتی با قابلیت پشتیبانی از سی دی و سیستم ترمز ضد قفل ABS (ترمزهای عقب همچنان کاسه ای) در نسخه جدید پژو ۲۰۶ تیپ ۳ وجود دارد.
در مورد ارتقا و توسعه پژو ۲۰۶ تیپ ۳ می شود گفت که قدری بزرگ نمایی صورت گرفته است. در واقع تغییرات این خودرو نسبت به مدل ۲۰ سال قبل آنچنان قابل توجه نیست که حتی به چشم بیاید. مثلا همین سقف شیشهای را از ۲۰۶ تیپ ۳ بردارید، چه اتفاقی میافتد؟ دوباره به دو دهه قبل بر میگردیم.
در واقع این مسئله نشان میدهد که ایران خودرو دل از مدلهای پرطرفدار قدیمی خود نمیکند و همچنان اصرار بر تولید دوباره آنها با عناوین متفاوت دارد. این در حالی است که شرکت فرانسوی سازنده این خودرو، بیش از یک دهه است که تولید آن را متوقف کرده و ۲۰۸ را جایگزین ۲۰۶ کرده است.
تصویری از پژو ۲۰۸ جایگزین ۲۰۶
۲۰۸ خودرویی اقتصادی است که تا همین دو سال پیش هم در اروپا به فروش میرسید و حالا کمپانی فرانسوی در نظر دارد با ایجاد تغییراتی اساسی در بخش فنی و طراحی، این هاچ بک را تمام الکتریکی کند.