در قاب سینما آثار زنانهای از جنگ روایت شده اند که لنز دوربین، قامت بانوان و عملکرد قهرمانانه آنان را پوشش داده است.
تنوع موضوعی سینمای دفاع مقدس و ورود کارگردانان تازه نفس به این چرخه، زمینه ساز تصویرگری سوژههای مغفول مانده از هشت سال جنگ تحمیلی است.
به گزارش ایرنا، یکی از حوزههای حقیقی که همچنان به آن پرداخته میشود، بحث کنش مندی زنان در دوران دفاع مقدس است.
فارغ از نگاه مردانه به جنگ که سبب شده تا قهرمانان اصلی این ژانر در انحصار مردان باشد، آثار زنانهای از جنگ روایت شده اند که لنز دوربین، قامت بانوان و عملکرد قهرمانانه آنان را پوشش داده است.
عاطفه رضوی شاخصترین پرستار ژانر دفاع مقدس کشور است. او در فیلم سفر به چزابه رسول ملاقلی پور، در قامت پرستاری ظاهر میشود که در راه انجام رسالتش، باید رزمنده قطع نخاع شده را به دنبال خود بکشاند.
در این سیر و سلوک، او میباست در عین تعجیل در کارش، بر ترس تنهایی و حضور در منطقه جنگی مین گذاری شده غلبه کرده تا در شمایل یکی از نخستین زنان قهرمان در آثار دفاع مقدس کشور مطرح شود.
بهترین نقش آفرینی آزیتا حاجیان در روبان قرمز ابراهیم حاتمی کیا رقم خورده است. او در این فیلم، نقش دختر جنگ زدهای را دارد که خانوادهاش را از دست داده و به خانه مخروبه پدرش برمیگردد.
تعارض او میان قدرت ذاتی و استیصال لحظهای برای بقا و فرار از شرایط کنونی، یک زن قدرتمند در سینمای دفاع مقدس ایران خلق کرده است.
قاضیانی در فیلم پرویز شیخ طادی نقش پرستاری را بازی میکند که به همراه همسرش در بیمارستانی صحرایی مشغول به فعالیت است و این خدمت رسانی را تا سال پایانی جنگ ادامه میدهد.
اما بعد از قطعنامه، بیمارستان صحرایی، مورد حمله ناگهانی قرار گرفته و اوضاع دشواری را برای این زوج رقم میزند. در لحظاتی از فیلم، همسر زن (حمید فرخ نژاد) از نعمت بینایی محروم شده و کنش مندی قاضیانی به عنوان قهرمان داستان، بیشتر میشود.
محمدحسین مهدویان در دومین فصل ماجرای نیمروز، شمایلی جدید از زن قهرمان در میدان نبرد را به تصویر میکشد. طباطبایی در این فیلم، در قامت یک زن مستقل، ابعاد مختلفی از وجوه زندگی خود را سامان میدهد.
ابتدا با پنهان کاری از تمایلات خود به منافقین، در تقابل با همسرش که مامور امنیتی است، در اندازههای یک زن خانه دار ظاهر میشود.
در کمپ اشرف، پرستار میشود و در نهایت، برای دیدن دخترش در تهران، لحظه شماری میکند. طباطبایی در هر سه محور، با جزمیتی مثال زدنی ظاهر شده و قهرمان اصیل فیلم است.
نیکی کریمی در جدیدترین ساخته منیر قیدی، در نقشی متفاوت، در شمایل قهرمان این فیلم ظاهر میشود. خانم معلم مدرسه در روزهای سقوط خرمشهر، از خانواده اش میگذرد و پس از مخالفت نیروهای محلی برای حضور در خط مقدم، تصمیم میگیرد با همراهی چند خانم دیگر، با تامین ادوات نظامی، به مقابله با نیروهای بعثی بپردازد.
کریمی در این فیلم، با قرار گرفتن در موقعیتهای خطرناک و اصرار در اجرایی کردن تصمیمهای آرمان گرایانه خود، بی پروا به دل خطر زده و در مسیر روحیه کمال خواهانه خود گام بر میدارد.
این نقش آفرینی، جدیدترین حضور زنان قدرتمند در ساحت دفاع مقدس است که به متفاوتترین نقش کریمی در کارنامه شلوغش تبدیل شده است.
فارغ از این پنج نقش آفرینی، بازیگران دیگری نیز بوده اند که در بستر مرتبط با دفاع مقدس، در قامت قهرمان ظاهر شده اند.
از جمله این نقش آفرینیها میتوان به فاطمه معتمدآریا در گیلانه، گلشیفته فراهانی در میم مثل مادر، باران کوثری در روز سوم، مریلا زارعی در شیار ۱۴۳ و گلچهره سجادیه در هیوا اشاره کرد.