گزارشی درباره خرید خودرو کارکرده، هزینهها، تجربهها و رویابافیهای یک خریدار!
فرارو- قیمت خودرو در سالهای گذشته رشد چشمگیری داشته و برخی از خریداران راهی بازار مدلهای کارکرده شدهاند. مثل نویسنده این مطلب که حدود یک سال پیش سرخورده از قیمتهای شگفتانگیز با بودجه ۶۴ میلیونی سراغ خرید امویام ۱۱۰ رفت. از آن زمان تا امروز قیمت خودرو کارکرده تقریبا همپای بازارهای خرد داخلی رشد داشته است اما اگر بهجای خرید خودرو دستدوم سراغ سرمایهگذاری در بازار ارز دیجیتال رفته بودیم، ارزش سرمایه اولیه میتوانسته رشد ۱۶۰ درصدی داشته باشد و کفاف خرید خودروهایی مثل تیبا، ساینا و کوییک را بدهد.
خرید خودرو کارکرده تصمیمی بود که دیماه ۱۳۹۹ گرفتم. آن زمان چیزی حدود ۶۰ میلیون تومان پول داشتم. رقمی که کفاف خرید هیچ خودرو صفرکیلومتری را نمیداد. چون قیمت پراید بهعنوان ارزانترین مدل کمی بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان بود. هیچ راهی نداشتم جز رفتن سراغ بازار خودروهای دستدوم. هر روز سایتهایی مثل دیوار و همراه مکانیک و را زیر و رو میکردم. متوجه شدم با بودجه ۶۰ میلیون تومانی امکان خرید پراید دستدوم مدل ۹۰ با کارکرد بیشتر از ۱۵۰ هزار کیلومتر را دارم. توی ذوقم خورد و تا حدود زیادی از خرید خودرو پشیمان شدم. تا اینکه یک روز بهصورت اتفاقی چشمم به امویام ۱۱۰ همکارم افتاد. بدون سر و صدا سراغ مدلهای مختلف این یکی در سایت دیوار رفتم. متوجه شدم با همان بودجه محدود امکان خرید مدلهای سهسیلندر چنین خودرویی را دارم. بعد یک ماه جستوجو کردن با این آگهی روبرو شدم؛ امویام ۱۱۰ مدل ۹۰، کارکرد ۵۲ هزار کیلومتر و رقم توافقی. از عکسهای آگهی مشخص بود مدل تمیزی است. همان موقع با مالک خودرو قرار گذاشتم. بعد دیدن خودرو همه چیز باب میلم بود بهجز رقم ۶۴ میلیون تومانی. فروشنده حتی هزارتومان هم تخفیف نداد و نهایتا با قرض گرفتن چهار میلیون تومان دیگر، فردای همان روز به مرکز تعویض پلاک و دفترخانه رفتیم.
دیوار، همراه مکانیک، باما و بسیاری از سایتهای فعال در عرصه خودرو قابلتی بهعنوان تعیین قیمت مدلهای کارکرده دارند. بهطوری که با وارد کردن نام برند، مدل، وضعیت بدنه، میزان کارکرده و سایر اطلاعات بازه تقریبی قیمت خودرو مورد نظر شما را تعیین میکنند. به عنوان مثال امویام ۱۱۰ سه سیلندر، با وضعیت بدنه سالم، کارکرد ۵۲ هزار کیلومتر و رنگ سفید درحال حاضر چیزی بین ۷۲ تا ۷۸ میلیون تومان ارزش دارد و رقم کارشناسی شده آن دقیقا ۷۵ میلیون تومان است. بهاین ترتیب از بهمن ۹۹ تا فروردین امسال چیزی حدود ۱۱ میلیون تومان معادل ۱۷ درصد به ارزش آن اضافه شده است. با همان ۶۴ میلیون تومان بهمن ۹۹ الان چه خودرویی فروخته میشود؟ امویام ۱۱۰ سه سیلندر مدل ۸۵ با کارکرد ۱۸۰ هزارکیلومتر و بدنه دوررنگ، ۶۴ میلیون تومان آگهی شده است. یک نفر پراید دوررنگ مدل ۸۷ را با کارکرد ۳۵۰ هزارکیلومتر را ۶۴ میلیون تومان آگهی کرده است. در یک آگهی دیگر پژو ۲۰۶ تصادفی مدل ۸۲ را با قیمت ۶۴ میلیون تومان میفروشند. قیمت پژو روآ مدل ۸۸ با کارکرد ۳۷۰ هزارکیلومتر، شاسیهای ضربه خورده و بدنه دوررنگ هم ۶۴ میلیون تومان نوشته شده است.
قیمت دلار، نرخ سکه و شاخص بورس تهران از بهمن ۹۹ تا فروردین امسال بالا آمده است. قیمت دلار آزاد در این مدت از حدود ۲۳ هزار تومان به ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده و تقریبا ۲۰ درصد رشد داشته است. طلافروشیهای در اولین روزهای بهمن ۹۹ سکه امامی را ۱۰ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان میفروختند و الان آن را ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان میخرند. یعنی رشد قیمت سکه امامی تقریبا ۲۵ درصد محسوب میشود. شاخص بورس تهران افزایش ۲۸۰ هزار واحدی که معادل ۲۳ درصد محسوب میشود را تجربه کرده و تا ارتفاع یک میلیون و ۴۶۳ هزار واحد بالا آمده است. بهزبان ساده وضعیت بازارهای خرد داخلی تقریبا مشابه هم بودهاند. بهطوری که سرمایهگذاری در این بازارها از بهمن ۹۹ تا فروردین امسال بازدهی ۲۰ تا ۲۵ درصدی داشته است. اگر بودجه ۶۴ میلیون تومانی بهمن ۹۹ را وارد این بازارها کرده بودم، الان سرمایه من چیزی بین ۱۳ تا ۱۶ میلیون تومان افزایش پیدا کرده بود. تقریبا به همین اندازه به ارزش امویام ۱۱۰ خریداری شده در بهمن ۹۹ اضافه شده واست. وضعیت در بازار ارز دیجیتال تاحدود زیادی متفاوت است. اتریوم بهعنوان دومین ارز دیجیتال مشهور جهان با سهم تقریبا ۲۰ درصدی از بازار، در این مدت رشد قیمت ۱۶۰ درصدی داشته است. اگر با ۶۴ میلیون تومان دارای بهمن ۹۹ اتریوم خریده بودم، الان سرمایه من با حساب اصل پول به ۱۶۶ میلیون تومان رسیده بود. الان ۱۶۶ میلیون تومان کفاف خرید خودروهای کمکارکرد مدل ۹۹ مثل تیبا، ساینا و کوییک را میدهد.
بیمه شخص ثالث، هزینه سرویسهای دورهای و دیگر مخارج امویام ۱۱۰ در یک سال گذشته دقیقا هفت میلیون تومان خرج تراشیده است. در موعد خرید بیمه شخص ثالث حدود دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان پرداخت کردم. در یکی از تصادفهایی که مقصر بودم، تقریبا یک میلیون تومان بابت تعویض سپر دست به جیب شدم و باقی هزینهها برای تعویض قطعات بوده است. مثلا تعویض واتر پمپ بهتنهایی نزدیک به یکونیم میلیون تومان هزینه داشته است. یا هزینه تعویض تیمهتایم که چیزی حدود ۳۰۰ هزار تومان تمام شد. سرویسدورهای مثل تعویض فیلترها و روغن کمی بیشتر از ۴۰۰ هزار تومان و تعویض شلنگ ورودی به پمپ بنزین هم نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان دیگر هزینه داشت. ناگفته نماند که هزینهها و مخارج امویام ۱۱۰ نسبت به خودروهای ارزانقیمت داخلی مثل پراید و تیبا بیشتر است.