bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۵۴۴۷۱۰
دو شرط ایران خودرو برای حذف قرعه‌کشی

آیا قرعه‌کشی خودرو حذف خواهد شد؟

آیا قرعه‌کشی خودرو حذف خواهد شد؟

بر اساس اعلام شرکت ایران خودرو در خرداد ماه، این شرکت ماهانه ۶۰ هزار دستگاه تولید خواهد کرد، که چنین موضوع محقق نمی‌شود چرا که این میزان قطعات مورد نیاز برای تولید، ۷۵۰ هزار دستگاه در سال در دسترس نیست، بخصوص در قطعات الکترونیک ما با کمبود روبرو هستیم، این موضوع نیز به عنوان دلیل دوم مطرح است، طبیعتاً خودروسازان با توجه به اینکه نمی‌توانند هزینه‌های مورد نیاز را تامین کنند به نظر می‌رسد این قول افزایش تولید نیز به یک شعار بی ثمر در پایان سال تبدیل خواهد شد

تاریخ انتشار: ۰۰:۲۲ - ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
فرارو- به گفته بابک رحمانی سخنگوی ایران‌خودرو، به دو شرط افزایش عرضه ۷۵۰ هزار دستگاه در سال و حذف قیمت دستوری یا همان اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه، قرعه کشی ایران خودرو حذف می‌شود.

به گزارش فرارو، سخنگوی ایران خودرو افزود: نیاز بازار خودرو سالانه ۱ میلیون ۲۰۰ تا ۱ میلیون ۵۰۰ هزار دستگاه است که ایران خودرویی‌ها برای تولید ۷۵۰ هزار دستگاه شامل ۲۵ هزار خودرو سنگین و ۷۲۵ هزار دستگاه سواری برنامه ریزی کردند، ولی افزایش عرضه، یک دلیل حذف قرعه کشی است که مسلما به تدریج در نیمه دوم سال اتفاق می‌افتد.

این در حالی است که علی جدی نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: قرعه‌کشی خودرو یک نوع لاتاری است که هرکسی برنده می‌شود یک پول اضافه‌ای از تفاوت قیمت کارخانه تا بازار به دست می‌آورد که در مشروع بودن آن هم شک و شبهه وجود دارد.

جدی درباره گرانی دوباره قیمت خودرو در بازار و ادامه وضعیت فروش آن به صورت قرعه‌کشی گفت: تا زمانی که عرضه و تقاضای خودرو در کشور به تعادل نرسد و تولید افزایش پیدا نکند، نه قرعه‌کشی حذف و نه قیمت حاشیه بازار کم می‌شود، در واقع هیچ‌کدام از این مسائل حل نمی‌شود.

آیا قرعه‌کشی خودرو حرف خواهد شد؟شرط و شروط خودروسازان عملی نیست
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه تعیین شرط و شروط برای حذف قرعه کشی خودرو از سوی شرکت‌های خودروساز قابل قبول نیست، اظهار داشت: صحبت‌های سخنگوی ایران خودرو در این باره به نظر نمی‌رسد قابلیت تحقق داشته باشد، در مورد شرط اول مبنی بر افزایش تولید این شرکت به ۷۵۰ هزار دستگاه در سالجاری، به دو دلیل عمده چنین موضوعی میسر نیست.

وی افزود: در وهله اول برای تامین مالی این افزایش تولید خودروسازان باید برای تامین قطعات حداقل از شش ماه قبل سفارش‌گذاری انجام دهند، با توجه به اینکه خودروسازان اعلام کردند در خرداد ماه افزایش تولید را محقق خواهند کرد، بنابراین برای این مسئله باید از ابتدای دی ماه ۱۴۰۰ به ماه سفارش‌گذاری اقدام می‌کردند، که با توجه به وضعیت مالی بغرنج خودروسازان به هیچ عنوان چنین موضوع امکان پذیر نیست.

زاوه گفت: بر اساس اعلام شرکت ایران خودرو در خرداد ماه، این شرکت ماهانه ۶۰ هزار دستگاه تولید خواهد کرد، که به اعتقاد بنده چنین موضوع محقق نمی‌شود چرا که این میزان قطعات مورد نیاز برای تولید، ۷۵۰ هزار دستگاه در سال در دسترس نیست، بخصوص در قطعات الکترونیک ما با کمبود روبرو هستیم، این موضوع نیز به عنوان دلیل دوم مطرح است، طبیعتاً خودروسازان با توجه به اینکه نمی‌توانند هزینه‌های مورد نیاز را تامین کنند به نظر می‌رسد این قول افزایش تولید نیز به یک شعار بی ثمر در پایان سال تبدیل خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: درحالی که در سال گذشته ۶۷۰ تا ۶۸۰ هزار دستگاه خودروی تجاری در کشور تولید شده که قابلیت شماره‌گذاری داشته، معلوم نیست با چه استدلالی دولت و وزارت صمت، به خودروسازان دستور داده‌اند که این میزان تولید را دو برابر کنند، در این زمینه ایران خودرو به تنهایی اعلام کرد تا پایان سال ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید می‌کند و سایپا نیز به مقدار کمتر، که در نهایت میزان تولید به دو برابر سال گذشته برسد که با توجه به شرایط موجود چنین چیزی امکان پذیر نیست. این درحالیست که به زحمت میزان تولید خودرو در کشور از مرز یک میلیون دستگاه می‌تواند عبور کند.

وی همچنین در مورد شرط دیگر برای حذف قرعه‌کشی خودرو، یعنی کنار گذاشتن قیمت‌گذاری دستوری بیان داشت: با توجه به تفکری که در حال حاضر در دولت و وزارت صمت حاکم است، بعید است که آقایان زیر بار چنین مسئله‌ای بروند، در این زمینه تابش معاون وزیر صمت و رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان دستور داده که قیمت‌ها کاهش پیدا کند، طبیعتا با توجه به چنین تفکری به هیچ عنوان نباید امید داشت که وضعیت صنعت و بازار خودرو سروسامان بگیرد، زیرا با اقتصاد دستوری و بگیر و ببند، خودرو ارزان نخواهد شد.

زاوه با اشاره به اینکه در حال حاضر قرعه‌کشی خودرو تبدیل به یک لاتاری شده است، ادامه داد: با توجه به میزان تولیدی که در کشور وجود دارد، دو برابر تولید تقاضا برای خرید وجود دارد که بیشتر این تقاضا‌ها سرمایه‌ای محسوب می‌شود، نه نیاز واقعی، در چنین شرایطی نیز مشتریان واقعی شانس کمی برای برنده شدن در قرعه‌کشی دارند، بنابراین اگر آن‌ها بخواهند خودرو بخرند، باید به بازار آزاد مراجعه کنند و محصولات را به چندین برابر قیمت کارخانه از حاشیه بازار تهیه کنند.