bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۵۴۷۸۲۹
سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فرارو بررسی کرد

پس‌لرزه‌های تغییر شیوه فروش خودرو

پس‌لرزه‌های تغییر شیوه فروش خودرو

سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تغییر شیوه قرعه‌کشی خودرو توسط وزارت صمت، اظهار داشت:به اعتقاد بنده این موضوع نشان‌دهنده عدم اعتماد وزارت صنعت و مجموعه دولت به شرکت‌های خودروسازی است که مدیرانش را خود وزیر صنعت منصوب می‌کند، از سویی تغییر شیوه قرعه‌کشی نیز به هیچ عنوان مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه ممکن است مشکلات بیشتری را برای شرکت‌های جاده مخصوص ایجاد کند.

تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
فرارو- سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرده است: همه خودروساز‌ها از ۱۸ اردیبهشت هرگونه عرضه خودرو را صرفا از طریق سامانه متمرکز قرعه‌کشی انجام دهند تا ضمن ایجاد شفافیت، امکان عرضه عادلانه‌تر برای همه خودرو‌های تولیدی فراهم شود.

به گزارش فرارو، وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخشنامه‌ای خطاب به سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده است: تا زمان ایجاد توازن در عرضه و تقاضای خودرو، تمهیدات لازم برای قرعه‌کشی متمرکز خودرو توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان حداکثر تا تاریخ ۲۵ اردیبهشت‌ماه فراهم شود.

این درحالیست که در اوایل دی‌ماه سال گذشته، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه‌های طراحی‌شده، اعلام کرد که در سال ۱۴۰۱ عرضه خودرو متناسب با تقاضا خواهد شد و بدین‌ترتیب دیگر قرعه‌کشی خودرو حذف خواهد شد.

پس از آن در اسفندماه سال گذشته فاطمی‌امین بار دیگر اعلام کرد: از اواسط سال ۱۴۰۱ به‌تدریج قرعه‌کشی حذف می‌شود. البته اینطور نیست که از ابتدای سال ۱۴۰۱ قرعه‌کشی نداشته باشیم، چراکه هنوز تولید در حال رشد است و با تقاضا فاصله دارد. اما زمانی که خودرو به اندازه کافی و متناسب با تقاضا باشد، دیگر انگیزه سوداگری موضوعیت ندارد.

تغییر شیوه قرعه‌کشی خودرو؛ آینده خرید خودرو چه خواهد شد؟تغییر نحوه قرعه‌کشی خودرو چیزی را تغییر نخواهد داد
سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فرارو با اشاره به تغییر شیوه قرعه‌کشی خودرو توسط وزارت صمت، اظهار داشت: به اعتقاد بنده این موضوع نشان‌دهنده عدم اعتماد وزارت صنعت و مجموعه دولت به شرکت‌های خودروسازی است که مدیرانش را خودِ وزیر صنعت منصوب می‌کند، از سویی تغییر شیوه قرعه‌کشی نیز به هیچ عنوان مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه ممکن است مشکلات بیشتری را برای شرکت‌های جاده مخصوص ایجاد کند.

وی گفت: اگر قرار باشد مبالغ قرعه کشی نیز به حساب دولت یا خرانه واریز شود و از خزانه پول‌ها به خودروسازان پرداخت شود، این موضوع برای خودروسازان مشکل ایجاد می‌کند، زیرا آن‌ها با کمبود نقدینگی مواجه شده و ممکن است، دولت در چنین وضعیتی به شرکت‌ها بدهکار شود، مانند مسئله‌ای که در حال حاضر تامین اجتماعی با دولت دارد و دولت بدهی‌های این صندوق را پرداخت نمی‌کند.

مدنی افزود: در حال حاضر در هر قرعه کشی که توسط خودروسازان انجام می‌شود، حدود ۶ میلیون درخواست برای ۵۰ هزار خودرو در سایت ثبت می‌شود، قدر مسلم بسیاری از این درخواست‌ها به عنوان نیاز واقعی نبوده و تنها برای سرمایه‌گذاری در بازار خودرو صورت گرفته است. به نوعی تقاضا‌های کاذب باعث می‌شود که کسانی که نیاز واقعی به خودرو دارند، نتوانند خودروی مورد نظر را خریداری کنند.

این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: به بیان دیگر از هر ده نفری که برای پیش فروش خودرو در قرعه کشی ثبت‌نام می‌کند، تنها یک نفر نیاز واقعی دارد، چنین تقاضایی باعث می‌شود، متقاضیان حقیقی مجبور شوند، در بازار آزاد حضور پیدا کنند، که این موضوع نیز باعث شده قیمت خودرو سر به فلک بکشد، بنابراین تا زمانی که این وضعیت ادامه دارد، مشکل بازار خودرو حل نخواهد شد. دولت باید به دنبال راهکاری باشد که تقاضای سوداگرانه در بازار خودرو را از بین برود، و این موضوع با شیوه فعلی قرعه‌کشی خودرو به هیچ عنوان محقق نخواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو افزایش تولید را شرط حذف قرعه‌کشی می‌دانند، بیان داشت: این موضوع تنها در صورتی محقق می‌شود که خودروسازان مورد حمایت قرار گیرند. در حال حاضر با توجه به اینکه آن‌ها با زیان انباشته بسیار زیادی روبرو هستند، نمی‌توانند به یکباره تولید خود را دو برابر کنند، در این زمینه دولت باید خودروسازان را به نوعی دریابد و به آن‌ها کمک کند.

مدنی ادامه داد: درحال حاضر بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد وضعی که خودروسازان در آن گرفتار شده اند تقصیر دولت است، زیرا مدیریت توسط دولت تعیین می‌شود، قیمت‌گذاری و نحوه فروش خودرو نیز به وسیله دولت مدیریت می‌شود، در چنین شرایطی دولت باید به وضعیت خودروسازان رسیدگی کند، در غیر این صورت بازار خودرو سامان نخواهد یافت.

این مدیر اسبق خودروسازی با تاکید بر اینکه قرعه‌کشی خودرو شبیه لاتاری است، تصریح کرد: قیمت‌گذاری خودرو باید آزاد شده و قیمت در حاشیه بازار تعیین شود، در این صورت بسیاری از تقاضا‌های کاذب از بازار خودرو خارج خواهد شد و پس از مدتی با متعادل شدن بازار و تامین عرضه توسط خودروسازان می‌توان قیمت خودرو را متعادل کرد و بسیاری از مردم دیگر خودرو را به قیمت‌هایی که امروز در بازار خریداری می‌کنند را نخواهند خرید.
mahda
United Arab Emirates
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
با این همه زیان انباشته چرا سهامش در بورس بالاست و خرید و فروش میشه جل الخالق .من که دارم شاخ درمیاریم شما چه طور؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
بر این مافیا و حامیان رانت و انحضار لعنت
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
دولت ارز نداره ، دست کرده تو جیب مردم ، شما داری چی میگی؟ یا بیسواد هستید یا محافظه کار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
فعلا هیچ کس به این ها اعتماد نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
مشکل خودرو ناکارآمدی نیرویی انسانیشه که مثل واکسن که باید به هر قیمتی خودکفا بشن می‌خوان اینکار رو بکنند در حالی که خانه از پای بست ویران است.
وقتی وضع آموزش و دانشگاه و تکنولوژی صد سال عقبه چه انتظاریه خودرو روز تولید بشه.؟!!!
این فرغون سازها فقط برای آقازاده ها و خانواده اقوام وزرا و روسا و نماینده های مجلس نون دونی خوبی شده که با صد برابر استاندارد جهانی نیروی مفت خور با حقوق مردم گروگان گرفته شده ایران داشته باشند بعد جنس بنجل از چین وارد کنند و اینجا سرهم کنند تا مردم در یه تصادف ساده جان به جان آفرین تسلیم کنند!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
همین عالیجنابان بودند در خودروسازی مدیریت کردند و این شرکت ها را به کمک دوستانشان به خاک سیاه نشاندند حالا نسخه افزایش قیمت را تجویز می نمایند . واقعا" عجب
انتشار یافته: ۱۱
وحید
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
طبق گفته ایشون از هر 10 نفر 1 نفر نیاز حقیقی داره و 6 میلیون نفر برای 50 هزار خودرو ثبت نام می کنن . یعنی نیاز حقیقی برای 600 هزار نفر وجود داره و با ظرفیت 50 هزار خودرو بازم همین بساطه. تا ظرفیت متناسب با نیاز نباشه همین آشه و همین کاسه
....
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
شما ارزش پول ملی رو تقویت کنید و دلار تو بازار آزاد رو بیارید تو رنج ۱۵ هزار تومن اونوقت ببینید چطوری قیمت ها ریزش خواهند کرد، هر چی تورم و مشکل هست از کاهش ارزش پول ملی هستش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
مشکل ما با عرضه در سایت خودروساز یا سایت متمرکز نیست! مشکل مردم اینه که 90 درصد تولیدات از در پشت کارخونه میرن بیرون!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
هر وقت صحبت از خودرو و خودروسازان شد از زیان انباشته هم صحبت می‌شود خوب تا کی شرکت های زیان ده را می‌خواهید پشتیبانی کنید جمع کنید این کارخانه های ضرر ده را
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
ابتدا به تمام کسانی که هیچ خودرویی ندارند از طریق سامانه جدید از هر نوع خودرویی که علاقه دارند یک دستگاه خودرو به قیمت مصوب داده شود پس از این مرحله نوبت به همه مردم می رسد. این شد یک نوع عدالت.
bato-adv
bato-adv
bato-adv