bato-adv
bato-adv
افزایش ٣٠ میلیونی قیمت خودرو در کارخانه ظرف شش‌ ماه

قیمت خودرو در کارخانه چقدر افزایش پیدا کرد؟

قیمت خودرو در کارخانه چقدر افزایش پیدا کرد؟

قیمت سورن پلاس و دنا در کارخانه ظرف شش ماه گذشته ۳۰ میلیون افزایش پیدا کرده است

تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱

فرارو- سامانه یکپارچه فروش خودرو از سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت رسما آغاز به کار کرد و متقاضیان خرید محصولات داخلی و مونتاژی می‌توانند با مراجعه و ثبت‌نام، منتظر مرحله قرعه‌کشی باشند. قیمت‌های درج شده در سامانه فروش خودرو که مربوط به کارخانه است، نسبت به شش ماه قبل تغییر محسوسی دارد. آبان پارسال ایرانخودرو و سایپا موفق به دریافت مجوز افزایش ۱۸ درصدی قیمت محصولات شدند، اما ارزش این خودرو‌ها بدون سروصدا در این مدت رشد داشته است. طوری که محصولاتی مثل سورن پلاس و دنا پلاس نزدیک ۳۰ میلیون تومان گران شدند.

افزایش قیمت خودرو در کارخانه

به گزارش فرارو، سامانه یکپارچه فروش خودرو زیرنظر سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولید کننده آغاز به‌کار کرد و در آن محصولات داخلی و مونتاژی به قیمت کارخانه فروخته می‌شوند. آخرین باری که افزایش قیمت خودرو در کارخانه‌ها سروصدا به‌پا کرد به آبان پارسال برمی‌گردد. آن زمان ایرانخودرو و سایپا موفق به دریافت مجوز افزایش قیمت ۱۸ درصدی شدند، اما در شش ماه اخیر قیمت خودرو در کارخانه ثابت نبوده است. این افزایش قیمت برای برخی از خودرو‌ها مثل سورن پلاس و دنا پلاس به ۳۰ میلیون تومان می‌رسد. قیمت سورن پلاس در کارخانه با رشد ۳۲ میلیون تومانی از ۲۱۱ به ۲۴۳ میلیون تومان فروخته می‌شود.

قیمت دنا پلاس در سامانه یکپارچه فروش خودرو درحالی ۲۴۳ میلیون تومان قیمت دارد که شش ماه قبل آن را در کارخانه با رقم ۱۹۸ میلیون تومان می‌فروختند. قیمت رانا پلاس نیز ۲۸ میلیون تومان در این مدت بالا آمده و از ۱۸۶ میلیون تومان به ۲۱۴ میلیون تومان رسیده است. پژو ۲۰۶ تیپ دو و پژو ۲۰۷ به‌ترتیب ۲۰ و ۱۷ میلیون تومان گران شدند.

بین محصولات سایپا کوییک دنده‌ای با رشد قیمت ۲۳ میلیون تومانی بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده است. کوییک دنده‌ای در سامانه یکپارچه فروش خودرو با قیمت ۱۶۸ میلیون تومان به‌چشم می‌خورد، اما خریداران این خودرو شش ماه پیش در کارخانه ۱۴۵ میلیون تومان می‌پرداختند. قیمت تیبا دو یا همان تیبا هاچ‌بک از ۱۰۸ به ۱۲۷ میلیون تومان رسیده و این محصول ۱۹ میلیون تومان گران شده و تیبا صندوقدار درحالی با رقم ۱۱۹ میلیون تومان در سامانه فروش یکپارچه خودرو عرضه شده که شش ماه قبل برای خرید این خودرو در کارخانه باید ۱۰۳ میلیون تومان پرداخت می‌شد.

قیمت خودرو در کارخانه چقدر افزایش پیدا کرد؟

خودرو

قیمت آبان ۱۴۰۰

قیمت اردیبهشت ۱۴۰۱

تغییر

تیبا صندوقدار

۱۰۳ میلیون تومان

۱۱۹ میلیون تومان

۱۶ میلیون تومان افزایش

تیبا دو

۱۰۸ میلیون تومان

۱۲۷ میلیون تومان

۱۹ میلیون تومان افزایش

ساینا دنده‌ای

۱۰۶ میلیون تومان

۱۲۴ میلیون تومان

۱۸ میلیون تومان افزایش

کوییک دنده‌ای

۱۴۵ میلیون تومان

۱۶۸ میلیون تومان

۲۳ میلیون تومان افزایش

پژو 206 تیپ دو

۱۳۰ میلیون تومان

۱۵۰ میلیون تومان

۲۰ میلیون تومان افزایش

رانا پلاس

۱۸۶ میلیون تومان

۲۱۴ میلیون تومان

۲۸ میلیون تومان افزایش

پژو پارس TU5

۱۵۰ میلیون تومان

۱۷۶ میلیون تومان

۲۶ میلیون تومان افزایش

سورن پلاس

۲۱۱ میلیون تومان

۲۴۳ میلیون تومان

۳۲ میلیون تومان افزایش

دنا پلاس

۱۹۸ میلیون تومان

۲۲۸ میلیون تومان

۳۰ میلیون تومان افزایش

پژو 207 سقف شیشه‌ای

۲۱۹ میلیون تومان

۲۳۶ میلیون تومان

۱۷ میلیون تومان افزایش

اختلاف قیمت خودرو بین کارخانه و بازار

قیمت خودرو در بازار نسبت به کارخانه می‌تواند دو برابر بیشتر باشد. به‌عنوان مثال قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو در بازار آزاد روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت درحالی ۳۱۵ میلیون تومان بود که ارزش این خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو ۱۵۰ میلیون تومان قید شده است. یعنی بیشتر از دوبرابر. قیمت دنا پلاس آزاد ۴۴۸ میلیون تومان است و در کارخانه ۲۲۸ میلیون تومان بابت فروش آن دریافت می‌کنند.

پژو پارس TU۵ و سورن پلاس به‌ترتیب ۱۳۷ و ۱۳۶ میلیون تومان بین بازار و کارخانه اختلاف قیمت دارند. قیمت پژو پارس TU۵ در سامانه یکپارچه فروش خودرو ۱۷۶ میلیون تومان است و بابت خرید این محصول در بازار آزاد باید ۳۱۳ میلیون تومان هزینه کرد.

قیمت سورن پلاس در بازار آزاد ۳۷۹ میلیون تومان است و در کارخانه ۲۴۳ میلیون تومان. بین محصولات سایپا بیشترین اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه به ساینا دنده‌ای تعلق دارد. قیمت ساینا دنده‌ای در بازار ۲۲۱ میلیون تومان است و در کارخانه برای این خودرو ۱۲۴ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

تیبا دو و تیبا صندوقدار به‌ترتیب ۸۰ و ۷۸ میلیون تومان اختلاف قیمت دارند. تیبا دو با قیمت ۲۰۷ میلیون تومان در بازار و ۱۲۷ میلیون تومان در کارخانه فروخته می‌شود. خریداران تیبا صندوقدار در بازار ۱۹۷ میلیون تومان می‌پردازند و این محصول در کارخانه ۱۱۹ میلیون تومان فروخته می‌شود. همچنین اختلاف قیمت کوییک دنده‌ای در بازار و کارخانه به حدود ۵۰ میلیون تومان رسیده است. این محصول در بازار آزاد ۲۲۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و در کارخانه ۱۶۸ میلیون تومان برای فروش آن دریافت می‌کنند.

فاصله قیمت خودرو بین بازار و کارخانه

خودرو

قیمت کارخانه

قیمت بازار آزاد

اختلاف

تیبا صندوقدار

۱۱۹ میلیون تومان

۱۹۷ میلیون تومان

۷۸ میلیون تومان

تیبا دو

۱۲۷ میلیون تومان

۲۰۷ میلیون تومان

۸۰ میلیون تومان

ساینا دنده‌ای

۱۲۴ میلیون تومان

۲۲۱ میلیون تومان

۹۷ میلیون تومان

کوییک دنده‌ای

۱۶۸ میلیون تومان

۲۲۱ میلیون تومان

۵۳ میلیون تومان

پژو 206 تیپ دو

۱۵۰ میلیون تومان

۳۱۵ میلیون تومان

۱۶۵ میلیون تومان

رانا پلاس

۲۱۴ میلیون تومان

۳۰۲ میلیون تومان

۸۸ میلیون تومان

پژو پارس TU5

۱۷۶ میلیون تومان

۳۱۳ میلیون تومان

۱۳۷ میلیون تومان

سورن پلاس

۲۴۳ میلیون تومان

۳۷۹ میلیون تومان

۱۳۶ میلیون تومان

دنا پلاس

۲۲۸ میلیون تومان

۴۴۸ میلیون تومان

۲۲۰ میلیون تومان

پژو 207 سقف شیشه‌ای

۲۳۶ میلیون تومان

۴۱۰ میلیون تومان

۱۷۴ میلیون تومان

برچسب ها: قیمت خودرو
علي
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
به به گل و بلبل - دقيقا ملت مي تونن هر ماشيني خواستن براي قبرشان بخرن نه براي حيات زندگي
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
وقتی فرغون سازها رقیب خارجی ندارن اوضاع جنگلی میشه ............
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
دقت کنید بهترین شاسی دنیا ۲۹ هزار دلاره که با دلار ۱۰۰۰ تومانی سال ۸۹ میشد ۲۹ میلیون و اون موقع قیمت سمند آشغال ۱۴ میلیون بود .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
برا این افزایش قیمت مثل اجاره بها یه جلسه بذارین! خوب این درسته فرق داره به ضررتونه!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
حیف پول نیست ...............؟؟؟
انتشار یافته: ۶
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
اینم از کاهش قیمت خودرو که از وعده های انتخاباتی بود!؟
bato-adv
bato-adv
bato-adv