در حال حاضر تصور عمومی بر این است که زامیاد برخلاف گذشته میخواهد از قوای محرکه فودی F۱۶ برای وانت دو کابین جدید خود استفاده کند. اما در واقع چنین نیست و کارون با همان پیشرانه نیسان آبی عرضه میشود؛ بنابراین این وانت نیز یک موتور ۲.۴ لیتری دارد که تنها ۹۴ اسب بخار قدرت و گشتاور ۱۸۷ نیوتن متری دارد. قدرت نیز همچون گذشته از طریق یک گیربکس پنج سرعته دستی به چرخهای عقب منتقل میشود.
فرارو- سال گذشته بود که شرکت زامیاد تولید آزمایشی وانت دو کابین جدید خود را تحت نام P۲i آغاز کرد. حالا این وانت با یک تغییر نام قرار است با عنوان کارون وارد بازار شود. وانتی که در واقع تنها کابین جدید دریافت کرده و با دیگر امکانات فنی و رفاهی نیسان آبی به دست مشتریان میرسد.
به گزارش فرارو، البته این اولین بار نیست که زامیاد از دست به هر تلاشی میزند تا نیسان آبی را حفظ کند. اما این تلاشها در نهایت منجر به شکست میشود و محصولات تازه مورد پسند مشتریان قرار نمیگیرند.
پیش از این زامیاد، پادرا را در سال ۱۳۹۵ به بازار فرستاد. وانتی که کابین اش را از نسخه چینی فودی لایون گرفته بود، اما شاسی و قوای محرکه تغییری نکرده و بدون تغییر از نیسان آبی به پادرا منتقل شد.
دو سال بعد هم پادرا پلاس به میدان آمد که باز هم کابین یکی از محصولات شرکت فودی را داشت و دیگر مشخصات اش از نیسان آبی گرفته شده بود.
حالا هم برای سومین بار زامیاد، کابین را از فودی F۱۶ گرفته است و قصد دارد که از همان شاسی و قوای محرکه نیسان آبی استفاده کند.
نسخه آزمایشی وانت دو کابین زامیاد کارون
پیشتر در مورد پادرا پلاس اشاره کردیم که تنها کابین این خودرو متعلق به شرکت فودی است. اما این شرکت زامیاد اجزای بیشتری را برای وانت دو کابین کارون از فودی F۱۶ گرفته است. در واقع کل اتاق مربوط به محصول فودی است، اما شاسی همچنان در انحصار نیسان آبی است. همان شاسی که در پادرا پلاس هم وجود داشت.
با این وجود کارون نسبت به پادرا پلاس تغییرات دیگری همچون اتاق بار، دو در اضافه، چراغها و سپر جدید را اضافه کرده است. در واقع زامیاد احتمال داده که با اتاق کامل و جدید و شاسی نیسان میتواند شکستهای پیشین خود را جبران کند.
علاوه بر این گاردهای اتاق بار و پله رکاب وانت دوکابین کارون نیز تغییر کرده اند.
لاستیکها نیز دست نخورده باقی مانده است و زامیاد از همان لاستیکهای نیسان آبی برای وانت جدید خود استفاده کرده است. اما با این وجود به هم پیوستگی بخش جلو و اتاق بار نسبت به پادرا پلاس بیشتر شده است.
اما در فضای داخل کابین، تغییر چندانی رخ نداده و این تغییرات اندک نسبت به پادرا پلاس محسوس نیست. مثلا دریچههای هوا عمودی شده است و نوارهای نقرهای برای جذابتر شدن داشبورد به کار رفته است.
با این حال کارون نسبت به نیسان آبی مدرنتر است و از امکانات بیشتری برخوردار است. اما در مجموع به نظر میرسد که وانت جدید زامیاد نسبت به هم ردههای خود در دیگر کمپانیها حرفی برای گفتن ندارد.
در حال حاضر تصور عمومی بر این است که زامیاد برخلاف گذشته میخواهد از قوای محرکه فودی F۱۶ برای وانت دو کابین جدید خود استفاده کند. اما در واقع چنین نیست و کارون با همان پیشرانه نیسان آبی عرضه میشود؛ بنابراین این وانت نیز یک موتور ۲.۴ لیتری دارد که تنها ۹۴ اسب بخار قدرت و گشتاور ۱۸۷ نیوتن متری دارد. قدرت نیز همچون گذشته از طریق یک گیربکس پنج سرعته دستی به چرخهای عقب منتقل میشود.
اما نقطه ضعف بزرگ کارون بالا بودن مصرف سوخت است. علت هم مشخص است؛ اتاق جدید نسبت به اتقاق نیسان آبی سنگینتر است و نسبت به پادرا پلاس ۱۸۰ کیلوگرم اضافه وزن دارد. در چنین شرایطی وانت جدید یک لیتر بیشتر از پادرا پلاس مصرف میکند و در هر صد کیلومتر این میزان به شکل ترکیبی به ۱۱.۹ لیتر میرسد.
در مورد تجهیزات نیز، کارون درست همان امکاناتی را دارد که نمونه پیشین آن داشت؛ بنابراین باید در وانت جدید نیز انتظار همان آپشنها یعنی آینههای برقیریال پنجرههای برقی در چهاردر، فرمان هیدرولیک، سیستم تهیه مطبوع با کنترل دستی، ریموت کنترل، تنظیم صندلی راننده در چهار جهت، USB و... را داشته باشیم.
زامیاد هنوز قیت نهایی و احتمالی کارون را اعلام نکرده است. اما با توجه به قیمت ۳۰۰ میلیون تومان پادرا پلاس به نظر میرسد که وانت جدید با توجه تغییر اتاق یک افزایش صد میلیون تومانی را تجربه کند و با قیمت ۴۰۰ میلیون تومان عرضه شود.
در بازار نیز کارون رقبای زیادی ندارد و تقریبا فضای خالی از رقیب در محدوده قیمتی ۴۰۰ میلیون تومان است. اما با این وجود کاپرا پیکاپ دو کابین گروه بهمن یک رقیب برای وانت تازه زامیاد است. کاپرا هم اکنون در کارخانه ۵۷۰ میلیون تومان فروخته میشود، اما در بازار قیمتی در محدوده ۶۸۰ میلیون تومان دارد.