ایران خودرو به واسطه قراردادش با شرکت پژو - سیتروئن، امتیاز استفاده از پلتفرم PF۱ را دارد. پلتفرمی که آبی پوشان جاده مخصوص ابتدا نام اش را به IKP۱ تغییر دادند و از آن برای تولید تارا استفاده کردند. حالا ایران خودرو گفته که K۱۲۵ را هم روی همین پلتفرم توسعه میدهد؛ بنابراین انتظار داریم که K۱۲۵ همان اصول پایهای پژو ۲۰۰۸ را داشته باشد. اما از نظر طراحی رندرهایی وجود دارد که نشان میدهد بخش بزرگ ویژگیهای ظاهری محصول جدید شبیه به پژو ۲۰۰۸ است، ولی نسخه نهایی حتما تفاوتهایی با رندرهای کنونی خواهد داشت.
فرارو- مدیران ایران خودرو خبر داده اند که دو محصول K۱۲۵ و کراس لوک TF۲۱ به زودی به سبد محصولات این شرکت اضافه میشوند. بر این اساس K۱۲۵ یک کراس اوور در کلاس C خواهد بود و کراس لوک TF۲۱ در کلاس سگمنت B توسعه مییابد.
به گزارش فرارو، طبق گفته معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات ایران خودرو قرار است که نمونه اولیه K۱۲۵ به صورت پروتوتایپ تا اواخر امسال آماده شود. انبوه سازی و عرضه این محصول نیز احتمالا از اوایل سال آینده شروع خواهد شد.
عرضه کراس لوک TF۲۱ نیز ۱۸ ماه زمان نیاز دارد و طبق گفته رضایی منش از اواخر سال ۱۴۰۲ این محصول نیز به بازار عرضه میشود.
البته ایران خودرو برنامه دارد که با افزایش تیراژ کراس لوک TF۲۱ در سالهای آینده برخی از محصولات ۲۰۶ را از مدار خارج کند، چرا که توانایی پاس کردن برخی استانداردها از جمله عابر پیاده را ندارند.
اما تنها نکتهای که ایران خودرو توضیحی در باره آنها نداده، قیمت این دو محصول جدید است. ولی به نظر میرسد که K۱۲۵ قیمتی در محدوده پژو ۲۰۰۸ داشته باشد. بدین ترتیب باید انتظار قیمت یک میلیارد و ۳۵۰ تا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون را داشت. کراس لوک TF۲۱ نیز احتمالا قیمتی بالاتر از سایپا اطلس و کوییک خواهد داشت.
ایران خودرو به واسطه قراردادش با شرکت پژو - سیتروئن، امتیاز استفاده از پلتفرم PF۱ را دارد. پلتفرمی که آبی پوشان جاده مخصوص ابتدا نام اش را به IKP۱ تغییر دادند و از آن برای تولید تارا استفاده کردند. حالا ایران خودرو گفته که K۱۲۵ را هم روی همین پلتفرم توسعه میدهد؛ بنابراین انتظار داریم که K۱۲۵ همان اصول پایهای پژو ۲۰۰۸ را داشته باشد. اما از نظر طراحی رندرهایی وجود دارد که نشان میدهد بخش بزرگ ویژگیهای ظاهری محصول جدید شبیه به پژو ۲۰۰۸ است، ولی نسخه نهایی حتما تفاوتهایی با رندرهای کنونی خواهد داشت.
در مورد پیشرانه این کراس اوور هم مدیران ایران خودرو ماههای گذشته گفته بودند که K۱۲۵ به موتور TC۷ پلاس ۱۶۴۶ سی سی تجهیز مجهز خواهد بود. این پیشرانه قادر به تولید قدرتی معادل ۱۷۰ اسب بخار با گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر است.
جعبه دنده نیز از نوع ۶ سرعته اتوماتیک ساخت شرکت DAE است و قدرت را به چرخهای جلو K۱۲۵ منتقل میکند. مصرف سوخت این کراس اوور سایز کوچک نیز به شکل ترکیبی حدود ۷ لیتر است.
از نظر امکانات نیز به نظر میرسد که K۱۲۵ از آپشنهایی نظیر کروز کنترل، سنسور نور و باران، سنسو پارک عقب با دوربین، صندلی برقی جلو، آینه تاشو برقی، تهویه مطبوع الکتریکی، سیستم کنترل پایداری و... برخوردار باشد.
ایران خودرو برای توسعه کراس لوک TF۲۱ از پلتفرم CMF-A کمپانی رنو استفاده کرده است و این خودرو را در کلاس ابعادی B میسازد؛ بنابراین باید منتظر محصولی کوچکتر از K۱۲۵ باشیم. اگر میخواهید تصوری از اندازه این خودرو داشته باشید میتوانید کراس لوک TF۲۱ را بین رنو کوئید و پژو ۲۰۰۸ ببینید. به عبارت دیگر محصول جدید آبی پوشان جاده مخصوص قدری از رنو کوئید بزرگتر و قدری از پژو ۲۰۰۸ کوچکتر است.
اگر نگاهی به رندرهای اولیه کراس لوک TF۲۱ بیندازید، در نگاه اول متوجه خواهید شد که طراحان ایران خودرو برای محصول جدید از هیوندای i۱۰، میتسوبیشی میراژ، رنو کیجر و رنو کوئید الگو گرفته اند. مسئولان ایران خودرو اطمینان خاطر داده اند که طراحی محصول جدید کلاس B تمام استانداردهای ۸۵ گانه را پاس میکند.
در مورد پیشرانه این محصول نیز ایران خودروییها میگویند که یک پیشرانه از خانواده TU همچون موتور به کار گرفته شده در تارا روی کراس لوک TF۲۱ نصب شود، اما در مرحله بعد قرار است که این خودرو به یک موتور یک لیتری سه سیلندر با کد ۳ F۰N مجهز شود. موتوری که ۷۲ اسب بخار قدرت و با گشتاور ۹۸ نیوتن متر تولید میکند. این پیشرانه باعث میشود تا کراس لوک TF۲۱ مصرف سوخت کمتری داشته باشد و در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۵ لیتر بنزین بسوزاند.
امکانات این خودرو نیز احتمالا همانند تارا خواهد بود و در نتیجه TF۲۱ نیز از سیستم کنترل پایداری، نشانگر زمان تعویض دنده یا GSI، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی و... بهره خواهد برد.