برخی از گروههای رانندگان از جمله رانندگان مرد ممکن است در معرض خطر بیشتری برای تصادف در هوای بارانی قرار داشته باشند. این موردی است که شواهد حاصل از پژوهش به ما میگویند.
فرارو- رانندگی در باران میتواند سخت باشد. دیدن در آن شرایط برای راننده سختتر میشود توقف ناگهانی دشوار است و باران میتواند باعث از دست رفتن کنترل خودرو هنگام ترمز کردن شود. باران پس از یک دوره خشکی میتواند باعث ایجاد چربی و روغن در جادهها و لغزنده شدن آن شود.
به گزارش فرارو به نقل از کانورسیشن، موارد حواس پرتی روزمره مانند جیغ زدن بچهها در صندلی عقب را بیافزایید و جای تعجب نیست که خطر تصادف در هنگام بارندگی افزایش مییابد. در شرایط بارانی اکثر رانندگان تمایل به کاهش سرعت، رانندگی با احتیاط و کاهش سبقت را دارند.
با این وجود، برخی از گروههای رانندگان از جمله رانندگان مرد ممکن است در معرض خطر بیشتری برای تصادف در هوای بارانی قرار داشته باشند. این موردی است که شواهد حاصل از پژوهش به ما میگویند.
دست کم گرفتن ریسک، شما را در معرض خطر قرار میدهد. به طور کلی، این تحقیق نشان میدهد که اکثر مردم هنگام بارندگی با ایمنی بیشتری رانندگی میکنند. با این حال، برخی خطر را دست کم میگیرند که همان موضوع میتواند خطر را افزایش دهد.
بیشتر مطالعات صورت گرفته در مورد رفتار رانندگی شامل بررسی، شبیه سازی رانندگی یا نظارت بر رانندگان در جادهها برای مدت معینی توسط پژوهشگران است. تحقیقات بسیار محدودی در مورد رفتار راننده در باران وجود دارد. بنابراین، گاهی اوقات یک تصویر ترکیبی ظاهر میشود بسته به اینکه به کدام مطالعه نگاه میکنید یا آن که آن پژوهش چگونه انجام شده است.
پژوهشی صورت گرفته بر روی رانندگان در ایران نشان داد که رانندگان میانسال نسبت به رانندگان جوان با احتمال کم تری در هوای بارانی با احتیاط رانندگی میکنند. ممکن است تجربه رانندگی بیشتر باعث شود رانندگان میانسال هوای بارانی را در مقایسه با رانندگان جوان کم خطر قلمداد کنند. در مقاله منتشر شده پیرامون نتایج حاصل از همان پژوهش نشان داده شد که رانندگان زن به طور قابل ملاحظهای محتاطتر از رانندگان مرد هستند. احتمال رانندگی با سرعت بالا هنگام بارندگی توسط رانندگان زن کمتر است و آنان در مقایسه با مردان کمتر مرتکب تخلفات رانندگی میشوند. این پژوهش هم چنین نشان داد که وقتی صحبت از رانندگی در باران به میان میآید افراد متاهل کمتر از افراد مجرد با سرعت بالا رانندگی میکنند و کمتر مرتکب تخلفات رانندگی میشوند. زنان کمتر در هنگام رانندگی در هوای بارانی رفتارهای تهاجمی مانند بوق زدن را از خود بروز میدهند.
با این وجود، بسته به مطالعهای که به آن نگاه میکنید ممکن است یافتههای متفاوتی در مورد رانندگان جوان در شرایط بارندگی دریافت کنید.
مطالعه دیگری که این بار در ایالات متحده انجام شده نشان داد که رانندگان میانسال یا مسن (در مقایسه با رانندگان جوان) در هنگام بارندگی کمتر از سرعت مجاز رانندگی میکنند. یافتههای این مطالعه نشان میدهد که افراد جوان بیشتر با سرعت بالا رانندگی میکنند که احتمال و شدت تصادف را افزایش میدهد. باران دید آنان را دشوارتر ساخته و همین موضوع خطر تصادف را افزایش میدهد. برخی از پژوهشگران خطاهای مربوط به استفاده نادرست از برف پاک کنها یا ریزش شیشه جلو در هنگام باران را گزارش میکنند.
درک رفتار راننده در شرایط بارانی مهم است بنابراین، مقامهای مسئول میتوانند اقدامات مناسب را برای کاهش خطر در نظر گیرند.
این موارد میتواند شامل محدودیت سرعت رانندگی در هنگام بارندگی یا علائمی باشد که به افراد هشدار میدهد که باران چگونه ممکن است رفتار رانندگی آنان را تغییر دهد. ما هم چنین به آموزش برای همه رانندگان نیاز داریم به ویژه به گروههایی از رانندگان که ممکن است در معرض خطر نسبی بالاتری باشند مانند رانندگان مرد جوان تا همگان خطرات رانندگی در آب و هوای بد را درک کنند.
فناوری نیز میتواند در این میان کمک کننده باشد. سازندگان خودرو میتوانند فناوری پشتیبانی از راننده مانند سیستم کروز کنترل تطبیقی را ارتقا دهند که سرعت خودرو را تنظیم میکند تا فاصله ایمن از خودروی جلویی حفظ شود. در پایان، همه رانندگان باید هنگام رانندگی در باران به اصول اولیه پایبند باشند.
سرعت خود را کاهش دهید، چراغهای جلو را روشن کنید و بین خود و خودروی جلویی فاصله سه تا پنج ثانیهای داشته باشید. مطمئن شوید که به تدریج (و نه ناگهانی) شتاب گرفته و ترمز میکنید و تمام تمرکز خود را روی رانندگی قرار دهید.