bato-adv
bato-adv
صندلی هواپیما با هدفون نصب شده در پشتی سر

صندلی‌های آینده کلاس پروازی اکونومی

صندلی‌های آینده کلاس پروازی اکونومی

ایده پشت یوفونی (Euphony) ارائه گزینه‌های بیش‌تری به مسافران است. مسافران هم چنین می‌توانند دستگاه‌های شخصی را از طریق بلوتوث به سیستم متصل کنند و بلندگو‌های پشتی سر در زمانی که صندلی کاملا خمیده و همچنین عمودی است کار می‌کنند.

تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۰۲ تير ۱۴۰۱

فرارو- صندلی «یوفونی» Euphony که نام آن به معنای صدای دلپذیر است نیاز به هدست شخصی را برطرف می‌کند. در عوض، بلندگو‌ها در تکیه گاه سر هر صندلی نصب می‌شوند و با سطوح صدای مکمل هستند تا مسافران بتوانند از سرگرمی‌های انتخابی خود در هنگام پرواز بدون شنیدن صدای درون کابین یا صدای مسافران از سفر لذت ببرند.

به گزارش فرارو به نقل از سی ان ان، با فراگیر شدن هدفون‌های بی‌سیم هدفون‌های استاندارد خطوط هوایی با کابل‌های درهم به طور فزاینده‌ای قدیمی به نظر می‌رسند. مطمئنا اکنون می‌توانید هدفون‌های شخصی را به برخی از سیستم‌های سرگرمی در حین پرواز متصل کنید، اما آیا باتری‌های شما در طول یک پرواز طولانی دوام می‌آورند و آیا حاضر هستید هدفون گران قیمت خود را در هواپیما جا بگذارید و فراموش کنید که آن را با خود ببرید؟

برای حل این مشکل Enter Euphony یک صندلی مفهومی جدید هواپیما می‌باشد که توسط شرکت طراحی داخلی هواپیمای فرانسوی Safran Seats با همکاری شرکت فناوری صوتی Devialet تولید شده است.

صندلی «یوفونی» Euphony که نام آن به معنای صدای دلپذیر است نیاز به هدست شخصی را برطرف می‌کند. در عوض، بلندگو‌ها در تکیه گاه سر هر صندلی نصب می‌شوند با سطوح صدای مکمل تا مسافران بتوانند از سرگرمی‌های انتخابی خود در حین پرواز بدون شنیدن صدای داخل کابین یا صدای سایر مسافران لذت ببرند.

صندلی هواپیما

شرکت Safran این صندلی مفهومی را در ماه جاری در نمایشگاه هوایی داخلی (AIX) در هامبورگ آلمان به نمایش گذاشت. این صندلی مفهومی نسل بعدی سرگرمی‌های داخل پرواز محسوب می‌شود.

در نگاه نخست، نمونه اولیه صندلی مفهومی یوفونی ارائه شده در نمایشگاه هامبورگ شبیه به یک صندلی معمولی هواپیمای کلاس اکونومی یا تجاری است و این گونه به نظر می‌رسد که Safran تنها تنظیمات زیبایی شناختی جزئی‌ای را در طراحی پشتی سر صندلی انجام داده است. با این وجود، تفاوت به محض روشن شدن سرگرمی داخل پرواز آشکار می‌شود. صدا از پشتی سر شروع به پخش شدن می‌کند و صدا‌های از پیش ضبط شده موتور هواپیما را که پیش‌تر در کابین بازتاب پیدا می‌کردند از بین می‌برد. به نوعی می‌توان گفت که «یوفونی» شبیه تجربه تماشای فیلم روی مبل‌تان است.

صندلی هواپیما

مسافرانی که به دنبال حذف کامل نویز یا صدا‌های مزاحم و سر و صدا حین پرواز یا حفظ حریم خصوصی هستند ممکن است هم چنان بخواهند از هدست شخصی خود استفاده کنند. با این وجود، «پائول ویلز» معمار ارشد شرکت Safran و تیم‌اش می‌گویند ایده پشت یوفونی (Euphony) ارائه گزینه‌های بیش‌تری به مسافران است. مسافران هم چنین می‌توانند دستگاه‌های شخصی را از طریق بلوتوث به سیستم متصل کنند و بلندگو‌های پشتی سر در زمانی که صندلی کاملا خمیده و همچنین عمودی است کار می‌کنند. هر گونه اطلاعیه از سوی کاپیتان یا خدمه کابین سرگرمی‌های داخل پرواز را متوقف می‌کند همان طور که پیش‌تر در پرواز‌ها معمول است.

ویلز می‌گوید هنگامی که Safran برای اولین بار با قرار دادن بلندگو‌ها در پشتی سر صندلی پیش از آن که شرکت Devialet وارد عرصه شود مورد آزمایش قرار داد کیفیت صدا «افتضاح» بود.

او می‌گوید: «در آن مرحله واضح بود که ما طراحان صندلی خوبی هستیم، اما طراح صدا نیستیم. بنابراین، باید شرکت را پیدا می‌کردیم که در زمینه صدا تخصص داشته باشد». «فرانک لبوچارد» مدیرعامل شرکت Devialet می‌گوید که این پروژه یک چالش «هیجان انگیز» برای کارشناسان صدا در گروه او بود.

لبوچارد به «سی ان ان» می‌گوید: «یک هواپیما احتمالا پیچیده‌ترین محیط صوتی است که می‌توانید تصور کنید هم از نظر فرکانس یعنی فرکانس‌های پایین و فرکانس‌های بالا و هم از نظر حجم صدا».

مشکل در مسدود کردن همزمان صدا‌های فرکانس پایین و بالای هواپیما در هر لحظه چیزی است که تیم را بر آن داشت تا «یوفونی» را بدون فناوری حذف سر و صدا و صدای مزاحم یا نویز توسعه دهند طراحان می‌خواستند از مسدود کردن یک فرکانس و افزایش ناخواسته فرکانس دیگر جلوگیری کنند. با این وجود، Safran و Devialet می‌گویند که نسخه فعلی «یوفونی» در زمان واقعی تنظیم می‌شود تا صدای کابین را پنهان کند و در آینده به دنبال بهبود بیش‌تر ترکیب صدا هستند. چالش دیگر تضمین بهترین کیفیت صدای ممکن با کمترین وزن بود. خطوط هوایی همیشه سعی می‌کنند از بار اضافی غیر ضروری هم برای کاهش ردپای کربن و هم جلوگیری از هزینه‌های اضافی اجتناب ورزند.

محصول نهایی هم چنان یک کیلوگرم اضافی به هر صندلی از قبل موجود اضافه می‌کند و تا حدی این کار بدان خاطر است که «یوفونی» دست کم در حال حاضر پیشنهادی برای بخش فرست کلاس است. ویلز توضیح می‌دهد: «ممکن است «یوفونی» در حال حاضر برای کلاس اقتصادی یا اکونومی صرفا به دلیل وزن زیاد آن مناسب نباشد، اما در آینده نزدیک تیم ما فکر می‌کند که می‌توانند این صندلی مفهومی را برای کابین‌های ارزان‌تر نیز طراحی و تنظیم کند». ویلز می‌گوید: «تقاضای واضحی برای این موضوع وجود دارد».

شرکت Safran در حال حاضر یک شرکت هواپیمایی راه اندازی شریک دارد که هنوز معرفی نشده است و در اوایل سال ۲۰۲۳ میلادی این محصول را در کابین‌های کلاس اکونومی خود به نمایش می‌گذارد. پرواز‌های آزمایشی یوفونی در پایان سال جاری انجام می‌شود. ویلز می‌گوید هدف نهایی این است که پرواز را تا حد امکان «عادی» سازیم و تجربه آرامش در خانه خود را تکرار کنیم. ویلز می‌گوید: «شما باید حین حرکت آزاد باشید. این ایده بدان خاطر مطرح شد؛ که شما بنشینید تلویزیون را روشن کنید، یک فیلم را تماشا کنید یا بازی کنید. درست شبیه خانه است».

برچسب ها: هواپیما تکنولوژی
bato-adv
bato-adv
bato-adv