خرید کردن عاطفی میتواند باعث شود که فرد به سرعت بیش از بودجه خود خرج کند. هنگامی که با یک محرک احساسی مواجه میشوید، ممکن است مجموعهای از واکنشها را تجربه کنید که شما را به سمت خرید سوق میدهد. ممکن است شما با طیف وسیعی از احساسات تحریک به خرج کردن مواجه شوید.
مقاومت در برابر میل به خرج کردن بیش از حد در زمان برخورد یک محرک عاطفی در زمانهای عادی به اندازه کافی سخت است. اکنون افزودن یک بیماری همه گیر جهانی به این ترکیب، مقاومت در برابر هزینههای عاطفی را چالش برانگیزتر نیز کرده است.
به گزارش ایرنا، از آنجایی که در دوران همه گیری کرونا بیشتر افراد در خانه ماندند، بسیاری توانستهاند در هزینههای اختیاری بیشتر صرفهجویی کنند. اما این بیماری همه گیر استرس زا طولانی مدت میتواند منجر به عوارض عاطفی بالایی شود.
مهم است که مراقب محرکهای احساسی باشید که باعث میشود خریدهای عجولانه انجام دهید و برنامهای برای مدیریت مسئولانه این احساسات ایجاد کنید.
اگرچه اصطلاح خردهدرمانی ممکن است یک بازی سرگرمکننده با کلمات به نظر برسد، اما برای برخی افراد خرید خرده ریز میتواند به یک خروجی واقعا احساسی تبدیل شود.
خرید کردن عاطفی میتواند باعث شود که فرد به سرعت بیش از بودجه خود خرج کند. هنگامی که با یک محرک احساسی مواجه میشوید، ممکن است مجموعهای از واکنشها را تجربه کنید که شما را به سمت خرید سوق میدهد. ممکن است شما با طیف وسیعی از احساسات تحریک به خرج کردن مواجه شوید، در این گزارش چند مثال از این محرکها آورده شده است:
غمگینی: بعد از یک روز بد، تصمیم میگیرید به خرید بروید تا حال خود را بهتر کنید.
کسالت: یک صبح کسل کننده در دفتر کار شما را به خوردن تنقلات سوق میدهد تا بعدازظهر کمتر احساس ناامیدی و مرگ کنید.
ترس: یک بیماری همه گیر جهانی شروع میشود و شما بلافاصله اقلامی را در انباری ذخیره میکنید که برای مدتی به آنها نیاز ندارید.
حسادت: در حین خرید با دوستان، آنها درباره آخرین خریدهای خود به خود میبالند. این کار شما را به خرید مدل بهتری از کالایی که به آن نیاز ندارید سوق میدهد.
به چند نمونه از خرج کردنهای عاطفی در زندگی خود فکر کنید. من شخصاً در زمان خرج کردن عاطفی در هنگام خستگی یا گیج شدن مقصر هستم. با این حال باید متوجه بود که هرکسی محرکهای خاص خود را دارد که منجر به خرج کردن عاطفی میشود.
در این گزارش نحوه کنترل مخارج عاطفی آورده شده است. اگر میخواهید خرج کردن عاطفی خود را تحت کنترل داشته باشید، راهکارهای زیر میتواند به شما کمک کند.
بهترین نقطه برای شروع، شناسایی عوامل محرک است. به منظور شناسایی محرکهای شخصی خود، «ارین پاپورث»، مربی مالی و موسس برنامه مالی شخصی Nav.it، توصیه میکند خلق و خوی خود را برای شناسایی محرکها و احساساتی که باعث میشوند بدون در نظر گرفتن کل بودجه خود خرج کنید، ردیابی کنید.
پاپورث میگوید: با گذشت زمان، مردم شروع به شناسایی عادتها و گرایشهایی میکنند که با رفتار ناخواسته برابری میکنند. خودآگاهی اولین قدم برای هر تغییر رفتار است. با درک بهتر از زمانی که مستعد ولخرجی هستید، میتوانید علائم را قبل از تکمیل معامله تشخیص دهید.
خریدهای آنی ممکن است در یک لحظه اتفاق بیفتد. اگر قبل از ورود به فروشگاه قصد خرید آن را نداشتید، پس این یک خرید فوری است. این خریدهای عجیب و غریب میتوانند به سرعت اضافه شوند. برای جلوگیری از هدر رفتن هزینه خریدهای فوری، وقت بگذارید و به خرید خود فکر کنید.
«مارلن اشمیت»، مربی مدیریت پول در Insight Spending Planners میگوید: «یک راهکار عالی برای جلوگیری از هزینههای ناگهانی این است که قانونی داشته باشید که قبل از خرید هر چیزی که هزینه بیش از ۵۰ یا ۱۰۰ دلار است، باید حداقل ۲۴ ساعت صبر کنید. مزیت این انتظار قبل از خرید این است که هنگام تصمیم گیری برای ادامه خرید، ذهن روشنی خواهید داشت. وی میگوید: اغلب پس از این مدت تامل نظر خود را تغییر میدهید و متوجه میشوید که به هر حال به آن نیازی نداشته و یا آن را نمیخواهید.
ما توسط رسانههای مختلف تبلیغاتی از جمله رادیو، اینترنت، بیلبوردها و تلویزیون بمباران شده ایم. حتی صندوق ورودی ایمیل شما نیز احتمالاً مملو از خرده فروشانی است که آخرین فروش خود را تبلیغ میکنند. با رگبار مداوم تبلیغات، میتوان به راحتی در دام خرج کردن احساسی گرفتار شد.
شما میتوانید با به حداقل رساندن تعامل خود با تبلیغات در جایی که میتوانید از این وسوسه جلوگیری کنید. برای مثال، میتوانید اشتراک خردهفروشیهایی را که مرتباً به صندوق ورودیتان آگهی میفرستند لغو کنید.
با حذف برخی از تبلیغات از زندگی خود، برخی از وسوسههایی را که به عنوان یک خرج کننده احساسی با آن روبرو هستید را از بین میبرید.
وقتی سعی میکنید از خرج کردنهای عاطفی خودداری کنید، مشخص کنید که چه فعالیتهای دیگری این شکاف عاطفی را پر میکند. به عنوان مثال، ممکن است به جای خرید از یک مرکز خرید، برای پیاده روی رایگان در اطراف پارک با دوستان خود ملاقات کنید.
اگر تا به حال بودجه بندی برای خود نداشتید، وقت آن رسیده است که آن را بسازید. «نیشانک خانا»، مدیر ارشد بازاریابی Clarify Capital، سرویسی که برای کسب و کارهای کوچک تأمین مالی میکند، میگوید: بسیاری از افرادی که بیش از حد خرج میکنند، از بودجه برای تعیین پارامترهای عادات خود استفاده نمیکنند. وقتی آنچه را که خرج میکنید دنبال نمیکنید، یا اهدافی در ذهن دارید، کنترل وضعیت مالیتان ممکن است سخت باشد. با در نظر گرفتن بودجه، قبل از اینکه اجازه دهید احساسات شما را تحت سلطه خود درآورند، ایده بهتری در مورد آنچه که میتوانید هزینه کنید، خواهید داشت.
فراتر از تنظیم بودجه، اهداف مالی بر اساس ارزشهای خود ایجاد کنید. اهدافی که برای پول خود ایجاد میکنید میتواند از تامین مالی برای تعطیلات تا ساخت حسابهای بازنشستگی شما متغیر باشد. از آنجایی که احساسات خود را با اهداف پولی در آینده، گره میزنید، ممکن است زمان آسانتری برای توقف خرید عاطفی فوری داشته باشید.