عبدالرضا مصری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر سری به دفتر ازدواج و طلاق بزنید و یک کار پژوهشی کنید به بحث طلاقهای صوری میرسیدیم گفته شده است حدود ۳۰ درصد طلاقها صوری است. از کجا به این نتیجه رسیدند از اینجای که طبق گفته مسوولان دفاتر همان افرادی که طلاق میگیرند بلافاصله درخواست صیغه ۹۹ ساله میکند تا به زندگیشان ادامه دهند؛ طلاق میگیرند تا طلاقنامه ارائه کرده و زن حقوق پدر فوت شده را بگیرد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: گفته میشود حدود ۳۰ درصد طلاقها صوری است.
به گزارش ایسنا، عبدالرضا مصری در نخستین هم اندیشی اندیشکدههای حکمرانی و قانونگذاری استانها گفت: بخش قابل توجهی از نمایندگان مجلس از اعضای هیات علمی هستند و سایر نمایندگان از هم نخبگان و فرهیختگان بودند و ما در مجلس از توان و ظرفیت فکری خوبی برخوداریم که نحوه استفاده از این ظرفیت یک هنر است.
وی با بیان اینکه با درک صورت مسئله راحتر میتوان به راهکار رسید گفت: بیشترین مشکل ما در کشور نبود فهم مشترک از صورت مسئله است که اگر به یک فهم برسیم اختلاف نظری برای حل آن وجود ندارد.
نایب رئیس مجلس با اشاره به ظرفیتهای کشور گفت: ما یک درصد جمعیت دنیا را در اختیار داریم ۷ درصد ذخایر معدنی دنیا و وجود ۱۵ همسایه با ۶۰۰ میلیون نفر و همچنین وجود ۳۶ میلیون نفر جمعیت نفر در داخل کشورمان در ردههای سنی ۱۵ تا ۴۰ سال از ظرفیتهای کشورمان است. ما رتبه دوم دنیا از لحاظ جمعیت دانش آموختگان علوم و مهندسی را داریم که از این تعداد ۱۴ میلیون نفر دارای تحصیلات عالیه هستند. همچنین ایدئولوژی اعتقادی بینظیری داریم انتظار میرود که وجود چنین ظرفیتهای خروجی متناسبتری هم داشته باشد، اما از طرف دیگر ۵ میلیون نفر بیکار داریم آیا با این وضعیت وجود ۵ میلیون نفر بیکار قابل قبول است؟ طبیعتا هیچ کدام از شما چنین موضوعی را نمیپذیرید.
وی افزود: در کنار وجود این متغیرهای ثابت در کشورمان هیچ کشوری را در دنیا نمیتوان پیدا کرد که به اندازه ایران متغیر مزاحم داشته باشد به عبارت دقیقتر هیچ کشوری در دنیا به اندازه ما تحت تحریمهای ظالمانه قرار نگرفته است و این ما هستیم که با این وجود با سرعت قابل توجهی رو به پیشرفت حرکت میکنیم. اما در این بین در آن مواردی که با معیشت مردم سروکار دارد کم آوردهایم و به همین علت این همه علم خیلی به نظر نمیآید. در یک نمونه بارز در ۴۰ سال گذشته همچنان بحث بین مرغ و تخم مرغ باقی مانده است در یک دورهای به خاطر جوجه ریزی زیاد جوجه دفع میشوند و در دوره دیگر به خاطر کمبود تخم مرغ قیمتها بالا میرود.
وی افزود: اینکه چرا نمیتوانیم مشکلات جزئی را حل کنیم به این دلیل است که به فهم مشترک در صورت مسئله نرسیدهایم؛ برای توضیح بیشتر میتوان به قوانین برنامه توسعه رجوع کرد ما قوانین برنامه را براساس متغیرهای موجود مینویسم؛ مثلا قانون برنامه در بهترین شرایط فروش نفت تدوین میشود و بعد که با تحریم مواجهه میشویم قسمت عمده تصمیم گیریها در قانون برنامه لغو شده و قابل اجرا نیست.
این نماینده مجلس با بیان اینکه در زمان نوشتن قانون برنامه سه راه تعیین متغیرها براساس شرایط موجود، شرایط مطلوب و شرایط ایده آل وجود دارد گفت: ما براساس شرایط ایده آل و نه راههای ممکن قانون برنامه را مینویسیم در اینجاست که فعالان و پژوهشگران در مرکز پژوهشها و همچنین اندیشکدههای حکمرانی در استانها میتواند نمایندگان را مجاب کنند که به راههای ممکن در تدوین قانون برنامه توجه شود. وقتی براساس شرایط ایده آلی قانون نوشته میشود یکسری مطالبات به وجود میآید که در نهایت نمیتوان آن را برآورده کرد و تنها مردم را طلبکار میکنیم. در این وضعیت مردم احساس میکند که حقشان داده نشده است ایجاد چنین شرایطی به ما برمی گردد و باید بپذیریم آن را اصلاح کنیم.
مصری به عنوان نمونه به موضوع مصوبه همسان سازی حقوق بازنشستگان در قانون برنامه توسعه اشاره و اظهارکرد: ما در قانون برنامه موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان را تصویب کردیم، اما منابعی برای ان تعیین نشده است آن هم برای قانونی که تا سالهای سال جاری و ساری است.
وی قانون تامین اجتماعی کشورمان را بینظیر خواند و ادامه داد: طبق قانون تامین اجتماعی یک فردی که مثلا در صدا و سیما کار میکند میتواند با ۲۵ سال سابقه بازنشسته شود فرض کنید آن فرد با ۲۰ سال وارد صدا و سیما شده و در ۴۵ سالگی زمانی که تازه به علم و تجربه و دانش کافی رسیده باید بازنشسته شود و راه دیگری هم دارد حالا در این شرایط سن امید به زندگی ۸۰ سال است یعنی آن فرد بازنشسته حداقل تا ۴۵ سال دیگر زندگی میکند از همان فرد ۲۵ سال به میزان ۲۰ درصد حقوقش حق بیمه گرفته شده، اما باید تا ۵۰ سال بعد از بازنشستگی به او حقوق کامل داده شود. البته که فقط این ۵۰ سال نیست، چون طبق قانون بعد از فوت او زنش تا زمانی که زنده است میتواند حقوقش را بگیرد.
مصری ادامه داد: حالا فرض کنید که همان فرد یک دختری هم دارد که ازدواج نکرده و به او هم حقوق مادم العمر تا قبل ازدواج تعلق میگیرد اگر هم طلاق بگیرد باز هم حقوق او پرداخت میشود. این مثال را برای آن زدم که بدانید وقتی تصمیمی گرفته میشود باید فکری برای تامین منابع آن هم شود. مثلا اگر سری به دفتر ازدواج و طلاق بزنید و یک کار پژوهشی کنید به بحث طلاقهای صوری میرسیدیم گفته شده است حدود ۳۰ درصد طلاقها صوری است. از کجا به این نتیجه رسیدند از اینجای که طبق گفته مسوولان دفاتر همان افرادی که طلاق میگیرند بلافاصله درخواست صیغه ۹۹ ساله میکند تا به زندگیشان ادامه دهند؛ طلاق میگیرند تا طلاقنامه ارائه کرده و زن حقوق پدر فوت شده را بگیرد. این وضعیت باعث شده حداقل ۵۰ درصد بودجه کشور برای چنین هزینههای پرداخت شود؛ و همچنین صندوق تامین اجتماعی بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان استقراض بانکی داشته تا مستمری بازنشستگان را بدهند. اگر بلای که سر صندوقهای لشکری و کشوری آمد بر سر تامین اجتماعی بیاید باید کل منابع کشور را به این صندوق بدهیم.
وی خاطرنشان کرد: ما با این قانون راه طلاق صوری را بازکردیم همین وضعیت به شکل دیگری درباره سربازی وجود دارد مادر و پدر برای آنکه فرزندش به سربازی نرود طلاق صوری میگیرد پس نباید قوانین ما به گونهای باشد که باعث بی عدالتی شود.
مصری با بیان اینکه حلقههای فکری در استانها وجود داشته و نمایندگان مجلس درون این حلقهها بگیرد گفت: نماینده مجلس باید در باره تمامی مسائل کشور اعم از برجام، جمعیت و خانواده، بیمه کارگران ونظام سلامت تصمیم گیری کند فکر نکنید وقتی نماینده وارد مجلس میشود آمپولی به او میزنیم که از تمام علوم دنیا مطلع شود نماینده با یک رایش میتواند تکلیف کشور را روشن کند و قانونی تصویب کرده که همه از آن متاثر شویم. پس باید نمایندگان اطلاعات لازم داشته باشند که این پژوهشگران هستند که میتواند پیش نماینده رفته و آن را در جریان اطلاعات مختلف قرار دهد.
نماینده مردم کرمانشاه گفت: نباید تمامی تلاش ما تا زمانی باشد که یک نماینده رای میآورد و وارد مجلس میشد اتفاقا از زمانی که نماینده رای میآورد باید به او کمک کنیم وظیفه نماینده قانونگذاری و نظارت است، اما از یک نماینده توقع انجام کار بخشدار، فرماندار و استاندار دارند به طوری که عمدتا مراجعات ما مربوط به درخواست شغل و وام کمک بلاعوض میشود.
مصری با اشاره به موضوع شفافیت آرا گفت: میگویند که باید شفافیت آرا وجود داشته باشد که خیلی هم خوب است، اما این موضوع کجا تعریف شده است؟ در دنیا انتخابات براساس احزاب انجام میشود احزاب دارای برنامه و منشور هستند که آن را به هوادارانشان ارائه میدهند داوطلب انتخابات هم وقتی وارد عرصه رقابت میشود همه هزینه هایش برعهده آن حزب است آن فرد فقط وظیفه دارد که طرفداران حزب را مجاب کند که پای صندوق رای حضور پیدا کنند تا درصد رای حزب بالا رود. وقتی آن فرد وارد مجلس شد شفافیت وجود دارد که براساس موضع حزب رای داده یا خیر؛ حالا در ایران نماینده ما چه پشتوانهای دارد نماینده وقتی رای میآورد همه رقبا علیه اش میشوند و میخواهند ثابت کنند که او ناکارآمد است و عملکردش را زیر سوال ببرند. نماینده باید پاسخ همه چیز از علت گرفتگی چاه تا قطع شدن آب را بدهد.
وی افزود: بعد جوسازی میشود که باید شفافیت وجود داشته باشد فرض کنید شفافیت آرا وجود دارد و بعد نماینده میخواهد به موضوعی همچون میزان حقوق معلمان رای دهند در این وضعیت نماینده از یک طرف میدانید که منابع کافی برای حقوق ده میلیون تومانی وجود ندارد و از طرف دیگر به علت شفافیت آرا چارهای جزو رای دادن ندارد، چون میداند که بدنه رای دهنده به او در بین معلمان هستند پس مجبور به رای مثبت میشود.
وی در پایان مجددا با طرح این پرسش که نماینده چه پشتوانهای دارد گفت: در کشورهای دیگر منابع حزب برای نماینده هزینه میشود، اما در ایران منابع کشور برای نماینده هزینه میشود همین وضعیت باعث شده همواره در مجالس دو سوم نمایندههای موجود برای مجلس بعدی رای نمیآورند و آن همه تجربهای که یک نماینده در طول ۴ سال به دست آورده از بین میرود.