در مورد مشکلات زناشویی و ازدواج، ویلیام کوئیلر اورچاردسون، نقاش بریتانیایی (۱۹۱۰ ـ ۱۸۳۲)، تابلویی را ترسیم کرده که در آن یک مراسم ازدواج ناموفق را نشان میدهد. او در این اثر با نام «ازدواج مصلحتی»، به اختلاف سنی زیاد میان عروس و داماد اشاره کرده است. اورچاردسون، این اثر را در سال ۱۸۸۳ کشیده است.
یک نقاش بریتانیایی، با تمرکز بر اختلافات زناشویی، موضوع اختلاف سنی زیاد میان زوجین را دستمایه ترسیم چند تابلو نقاشی قرار داده است.
به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، در گذشته، وقتی که هنوز پای رادیو و تلویزیون به دنیای ما باز نشده بود، هنرهای تجسمی و به ویژه تابلوهای نقاشی، در کنار کتابها، تنها وسیله برای صحبت درباره مسائل اجتماعی از جمله فقر، ازدواج و ... بودند.
در مورد مشکلات زناشویی و ازدواج، ویلیام کوئیلر اورچاردسون، نقاش بریتانیایی (۱۹۱۰ ـ ۱۸۳۲)، تابلویی را ترسیم کرده که در آن یک مراسم ازدواج ناموفق را نشان میدهد. او در این اثر با نام «ازدواج مصلحتی»، به اختلاف سنی زیاد میان عروس و داماد اشاره کرده است. اورچاردسون، این اثر را در سال ۱۸۸۳ کشیده است.
این اثر مرد متمول و مسنی را همراه با دختری جوان، بر سر میز ناهارخوری نشان میدهد. خدمتکاری هم در تصویر اتاق غذاخوری که به سبک ویکتوریایی تزیین شده، دیده میشود که در حال کشیدن غذا برای مرد ثروتمند است. این تابلو در موزه هنر کلوین گرو در گلاسکو، نگهداری میشود.
در این نقاشی هیچ جلوهای از مهر و محبت میان زن و مرد دیده نمیشود. مردی ثروتمند و تنها در گوشهای از میز نشسته و زنی جوان با لباسهای ویکتوریایی گران قیمتی در مقابل او و با فاصلهای زیاد نشسته و حتی به او نگاه هم نمیکند. تنها چیزی که میتوان به وضوح در این نقاشی دید، خستگی و ملالت است.
اورچاردسون این مضمون را در دو تابلو دیگر ادامه داده است. در تابلو دوم مرد پیر را به تنهایی در اتاقش ترسیم کرده است. پیرمرد در اتاقی که به سبک ویکتوریایی چیده شده، تنها نشسته و خبری از همسر جوانش نیست! این تابلو نشان میدهد که ثروت پیرمرد نتوانسته مانع تنهاییاش باشد و او بعد از ازدواج با زن جوان، تنها و متفکر در اتاق نشسته است. تزیینات اتاق بار دیگر ثروت او را به رخ بیننده میکشد.
در تابلو سوم نقاش، بیننده را وارد حساسترین قسمت زندگی این زوج میکند. وقتی که اولین اختلافات نمایان شدهاند. این اثر (The First Cloud) نام دارد. مرد که با ثروتش زیبایی و جوانی را خریده، دست در جیب با نشانههایی از خشم به همسرش نگاه میکند و زن در حالی که پشت به بیننده دارد، در حال داخل شدن است. مرد با چشم زن را تعقیب میکند و زن بی اعتنا به مسیرش ادامه میدهد.
فاصله این زوج در تابلو سوم هم مانند تابلو اول، نمایانگر شکاف احساسی میان آن دو است. نقاش باز هم با ترسیم فضای خانه، ثروت مرد و درعین حال با استفاده از رنگهایی خاموش و نور کم محیط، بدبختی او را به بیننده یادآوری میکند. نام تابلو نشان از آغاز اختلافات و در برابر طوفان قرار داشتن این زندگی زناشویی دارد.