بیایید فرض را بر این بگیریم، که دولت در گام اول سقف نخست واردات خودرو یعنی ۱۰ هزار دلاری را اجرا کند. در این صورت خودروهای خارجی که بین ۵ تا ۱۰ هزار دلار قیمت داشته باشند، باید تعرفه ۱۰ تا ۲۰ درصدی را را بپردازند.
فرارو- جزئیات آییننامه واردات خودرو هنوز به شکل رسمی منتشر نشده است، اما برخی نمایندههای مجلس که در جریان مفاد آییننامه واردات خودرو هستند، گفته اند که واردات خودرو در دو سقف ۱۰ و ۲۰هزار دلار انجام میشود. اما تمرکز اصلی بر خودروهای ارزان و اقتصادی زیر ۱۰ هزار دلار است.
به گزارش فرارو، یک عضو کمیسیون صنایع و معادن روز گذشته گفته بود که براساس مفاد آیین نامه قرار است که برای خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار، تعرفه زیر ۲۰ درصد اعلام شود. برای خودروهای گران قیمت نیز تعرفه به ارقام بالاتری میرسد.
اما این نماینده مجلس نگفته که تعرفه خودروهای گران قیمتتر از ۱۰ هزار دلار تا سقف ۲۰ هزار دلار چقدر است. علاوه بر این تیراژ در نظر گرفته شده برای واردات خودرو هنوز مشخص نیست و در واقع یکی از ابهامات بزرگ این طرح به حساب میآید که با محدودیتهای ارزی هم رابطه مستقیم دارد.
صبح امروز نیز سخنگوی وزارت صمت با تایید اظهارات این نماینده مجلس گفته که رایزنی با کشورهای مختلف برای واردات انجام شده و هدفگذاری واردات هم برای کم درآمدها است.
طبق گفته امید قالیباف، دو سقف ۱۰ و ۲۰ هزار دلار تعیین شده است. او تاکید کرده که خودروهای بالای ۲۰ هزار دلار در لیست واردات قرار ندارند.
البته کارشناسان حوزه خودرو معتقدند که اگر توافقی در برجام حاصل شود، محدویت ارزی برای واردات خودرو نیز کاهش پیدا میکند. اما در غیر این صورت همچنان بانک مرکزی مهمترین مخالف اجرای این طرح خواهد بود. در واقع در سال ۹۷ مدیران ارشد بانک مرکزی مصوبه لغو واردات خودرو را گرفتند تا از خروج ارز از کشور جلوگیری کند. اما این اقدام منجر به عدم تعادل عرضه و تقاضای در بازار خودرو شد.
بیایید فرض را بر این بگیریم، که دولت در گام اول سقف نخست واردات خودرو یعنی ۱۰ هزار دلاری را اجرا کند. در این صورت خودروهای خارجی که بین ۵ تا ۱۰ هزار دلار قیمت داشته باشند، باید تعرفه ۱۰ تا ۲۰ درصدی را را بپردازند.
مثلا اگر یک خودرو ۸ هزار دلار قیمت داشته باشد، باید حدود ۱۵ درصد معادل قیمت اش را به عنوان تعرفه بپردازد، بدین ترتیب قیمت این خودرو پیش از ورود به بازار به ۹ هزار و ۲۰۰ دلار میرسد. با حساب دلار ۲۹ هزار و ۴۰۰ تومانی، وارد کردن این خودرو حدود ۲۷۰ میلیون تومان آب میخورد.
برای یک خودروی ۱۰ هزار دلاری نیز تعرفه ۲ هزار دلاری را باید در نظر گرفت که قیمت این خودرو را به حدود ۳۵۲ میلیون تومان میرساند.
سوزوکی سلریو با قیمت ۶ هزار و ۵۰۰ دلار
اولین گزینه اقتصادی مناسب برای وارد به بازار خودرو، سوزوکی سلریو است. یک هاچ بک جمع و جور شهری که نسخه پایه آن ۶ هزار و ۵۰۰ دلار قیمت دارد و نسخه دیگر آن هم تا ۸ هزار دلار فروخته میشود. این محصول ژاپنی یک موتور یک لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی دارد. پیشرانهای که قدرتی معادل ۶۶ اسب بخار با گشتاور ۸۹ نیوتن متر ارائه میکند.
هزینه وارد کردن نسخه پایه این خودرو با تعرفه ۱۵ درصدی، احتمالا حدود ۲۱۹ میلیون تومان خواهد بود. البته وارد کننده سود خود را هم در نظر میگیرد. پس میتوان انتظار داشت که سوزوکی سلریو با قیمتهای فراتر از ۲۱۹ میلیون تومان به بازار وارد شود، که ممکن است به ۴۰۰ میلیون تومان هم برسد.
نیسان مگنایت ۷ هزار و ۵۰۰ دلاری
پیشنهاد بعدی، نیسان مگنایت است، یک کراس اوور فوق کوچک که در حال حاضر در بازار هند با قیمت ۷ هزار و ۵۰۰ دلار فروخته میشود. اما اگر قرار باشد به ایران برسد با قدری هزینه حمل و نقل قیمت اش به حدود هشت هزار دلار هم خواهد رسید. نسخه پایه مگنایت پیشرانه یک لیتری سه سیلندری تنفس طبیعی دارد و توانایی تولید قدرتی معادل ۷۱ اسب بخار و گشتاور ۹۶ نیوتن متر را دارد.
رنو کایگر با قیمت ۷ هزار و ۵۰۰ دلار
رنو کایگر که براساس پلتفرم نیسان مگنایت توسعه یافته، پیشنهاد اقتصادی دیگر برای وارد شدن به جادههای ایران است. این کراس اوور فوق کوچک شهری که قدری بزرگتر از کوییک است، نسخه پایه آن ۷ هزار و ۵۰۰ دلار قیمت دارد و به موتور ک لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی مجهز است. این موتور قدرتی شبیه به نیسان مگنایت تولید میکند که در حد ۷۱ اسب بخار و گشتاور ۹۸ نیوتن متر است.