زاوه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا واردات خودروهای فرانسوی ممنوع شده است، گفت: به اعتقاد بنده دلیل این موضوع دیدار مکرون رئیس جمهور فرانسه باید برخی از مخالفان ایران بوده است، در واقع این تصمیم یک حرکت نمادین بوده که انجام شده، زیرا قبل از اعلام ممنوعیت، خودروهای فرانسوی در لیست واردات وجود داشته اند.
فرارو- بر اساس اعلام سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت واردات خودروهای فرانسوی به ایران از سوی وزارت صمت ممنوع شده است. دولت ایران، خودروسازان فرانسوی را به سبب رفتارهای گذشته آنها تحریم کرده و دیگر نمیگذارد تا آنها بتوانند با ابزار تحریم صنعت و بازار خودروی ایران را تحت فشار بگذارند.
به گزارش فرارو، امید قالیباف افزود: «بهدنبال رفتارهای غیرحرفهای فرانسویها در سالهای گذشته، دیگر اجازه ثبت سفارش و واردات محصولات رنو، پژو، سیتروئن و سایر خودروسازان فرانسوی داده نمیشود و تاکنون نیز وزارت صمت هیچ مجوزی برای ورود خودروهای فرانسوی صادر نکرده است. تمرکز وزارت صمت همانطور که پیشتر اعلام شده است، صرفاً بر روی واردات خودروهای ژاپنی، کرهای، چینی و اروپایی غیر فرانسوی است.»
وی افزود: «با توجه به اینکه خودروسازان فرانسوی، در ایران، با دو خودروساز بزرگ قرارداد و مشارکت در تولید داشتند و با اعمال تحریمها، ترک همکاری کردند، ما نیز اکنون اجازه واردات خودرو از این کشور را تا زمانی که خسارات گذشته را جبران نکنند، نخواهیم داد.»
فربد زاوه کارشناس بازار خودرو در گفتگو با فرارو اظهارداشت: «در ابتدا اعلام شد فرآیند واردات از شهریور ماه آغاز خواهد شد، اما تاکنون از این مسئله خبری نشده. باید به این نکته توجه کرد که پروسه قانونی واردات خودرو یک فرایند پیچیده است که به نوعی زمانبر خواهد بود.»
وی افزود: «اخذ مجوزهای محیط زیست، تست خودرو و مجوزهای مربوطه به استاندارد نیز مدت زمان زیادی به طول خواهد انجامید. با این شرایط واردات حداقل در کوتاه مدت صورت نخواهد گرفت. این درحالیست که با اعداد و ارقامی که در مورد واردات نیز ذکر میشود، بعید است که این اقدام تاثیری بر روی بازار خودرو داشته باشد.»
زاوه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا واردات خودروهای فرانسوی ممنوع شده است، گفت: «به اعتقاد بنده دلیل این موضوع دیدار مکرون رئیس جمهور فرانسه باید برخی از مخالفان ایران بوده است، در واقع این تصمیم یک حرکت نمادین بوده که انجام شده، زیرا قبل از اعلام ممنوعیت، خودروهای فرانسوی در لیست واردات وجود داشتهاند.»
این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: «ازسوی دیگر زمانی که بحث تولید خودروی اقتصادی توسط خودروسازان و وزارت صمت نیز مطرح بود، هرچند آنها اسم خودرو را اعلام نکرده بودند، اما رنو کوئید محصولی بود که دو شرکت ایران خودرو و سایپا قرار بود تولید مشترک آن را شروع کنند. حالا به نظر میرسد با اعلام ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی، تولید رنو کوئید نیز به طور کلی منتفی شده است.»
معلوم نیست آقایان در وزارت صمت دنبال چه هستند!
مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با فرارو در واکنش به ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی اظهار داشت: «این مسئله که قرار باشد خودروهای رنو و پژو به کشور وارد نشود، نشان میدهد که وزارت صمت سیاستی در قبال بازار و صنعت خودرو ندارد و به نوعی کار را به حال خود رها کرده و معلوم نیست آقایان به دنبال چه هستند و همچنین اثر چنین تصمیماتی را که میگیرند، بر روی بازار به عنوان نمیسنجند.»
وی افزود: «از همان اول نیز انجمن واردکنندگان معتقد بود واردات انجام نمیشود، کما اینکه تاکنون خبری از این موضوع نشده، به اعتقاد بنده به نظر میرسد با توجه به موانعی که وجود دارد واردات اصلاً در دستور کار دولت نیست.
بحثی نظیر تامین ارز واردات خودرو خود مسئله بسیار مهمی است که به نوعی گره کار را بسیار کور کرده، زیرا بانک مرکزی به همین راحتیها برای تخصیص ارز به واردکنندگان اقدام نمیکنند و در این زمینه نقدهای فراوانی وارد است، اما مسؤلان هیچ توجهی ندارند.»
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه علاوه بر چالش تخصیص ارز، ابهامات دیگری نیز در مورد واردات وجود دارد، اضافه کرد: «موضوعاتی نظیر چگونگی انتقال ارز به خارج از کشور و پرداخت آن به شرکتهای مادر و یا واسطه، بحث حقوق و عوارض گمرکی، موضوع تعرفه، اینها تاکنون محل ابهام بوده و دولت در این زمینه تصمیم نگرفته است. همچنین موضوع استانداردهای روز که در ایران باید خودروهای وارداتی آن را پاس کنند چالش دیگری است که باید تکلیفش مشخص شود.
بنابراین با توجه به این چالشهایی که به آن اشاره شد مسئله واردات یک مجهول چندین وجهی است که به این راحتیها مجهولات آن معلوم نخواهد شد و طبیعتاً تا زمانی که این موضوعات تعیین تکلیف نشود، خبری از واردات نیست»