bato-adv
bato-adv

(عکس) ال ۹۰ ایرانی با طراحی و مشخصات فنی جدید

(عکس) ال ۹۰ ایرانی با طراحی و مشخصات فنی جدید

مدیر پروژه توسعه، تأمین و تکوین پیشرانه P۹۰، از جمله دستاورد‌های پروژه داخلی سازی قوای محرکه ال ۹۰ ایرانیزه شده را وابستگی خارجی حداقلی در تولید، ایجاد یک پلتفرم و محصول جدید در گروه سایپا، جذب سرمایه‌گذاری و امکان توسعه محصولات می‌داند. لازم به ذکر است که این پروژه از اوایل سال ۹۹ آغاز شده و تاکنون در دست اقدام است.

تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۱۲ آذر ۱۴۰۱

یکی از برنامه‌های گروه صنعتی سایپا عرضه خودروی P۹۰ یا همان ال ۹۰ ایرانیزه شده با پیشرانه متفاوت و جدید است. پیش‌تر تأکید شده بود که به منظور عدم وابستگی به خارج از کشور و توسعه و تکوین قوای محرکه پی ۹۰، قرار است از شرکت مگاموتور و پتانسیل‌های آن استفاده شود.

به گزارش گجت‌نیوز، از زمانی که صنعت خودروسازی ما تحریم شده، خودروسازان در صدد هستند تا قطعات خودرو و دیگر نیازمندی‌ها را در داخل و با کمک متخصصان داخلی تولید کنند.

به گفته مدیر پروژه توسعه، تأمین و تکوین پیشرانه P۹۰، با وجود زیرساخت‌های مناسب گروه خودروسازی سایپا به ویژه شرکت مگاموتور، این پروژه در راستای تولید محصول جدید و منطبق با استاندارد‌های تعریف شده آغاز شد.

مجتبی احمدی همچنین در ادامه افزود: بر این اساس و با هدف وابستگی حداقلی به واردات در شرایط تحریمی فعلی و بیشترین عمق ساخت داخل مقرر شد از موتور ME۱۶ و گیربکس ۵F۱۸PE به منظور قوای محرکه این پلتفرم جدید استفاده شود.

(عکس) ال ۹۰ ایرانی با طراحی و مشخصات فنی جدید

به اعتقاد وی باید از توانمندی‌های داخلی در جهت پیشبرد اهداف استفاده کرد و تولید موتور، گیربکس و اکسل باید در شرکت‌های قطعه‌سازی داخل انجام شود.

احمدی تأکید کرده هم‌اکنون در شرکت مگاموتور مشغول ساخت و راه‌اندازی خط مونتاژ پیشرانه جدید سایپا، ME۱۶ هستند و در خصوص جعبه دنده ۵F۱۸PE نیز باید گفت در حال حاضر پیگیری‌های لازم در مورد ساخت قالب آن رصد می‌شود.

وی اضافه کرد: در حوزه قطعات اکسل و ترمز نیز به دلیل جدید بودن طرح و لزوم انجام فعالیت‌های گسترده و متنوع در این حوزه، از طریق همکاری با شرکت‌های مطرح داخلی در حوزه ساخت قالب، مجموعه‌سازی و ایجاد زنجیره تامین قطعات ترمزی عقب و جلو، پوسته اکسل عقب و ساب فریم با همکاری واحد تامین مگاموتور اقدامات وسیعی آغاز شده است.

(عکس) ال ۹۰ ایرانی با طراحی و مشخصات فنی جدید

احمدی از جمله دستاورد‌های پروژه داخلی سازی قوای محرکه ال ۹۰ ایرانیزه شده را وابستگی خارجی حداقلی در تولید، ایجاد یک پلتفرم و محصول جدید در گروه سایپا، جذب سرمایه‌گذاری و امکان توسعه محصولات می‌داند. لازم به ذکر است که این پروژه از اوایل سال ۹۹ آغاز شده و تاکنون در دست اقدام است.

مدیر پروژه توسعه، تأمین و تکوین قوای محرکه P۹۰ در پایان خاطرنشان کرد: بنا به تغییراتی که در تعریف قوای محرکه این پروژه صورت پذیرفت، از ابتدای سال جاری با تعاریف جدید، به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و با توجه به گستردگی این پروژه شرکت‌های پارس خودرو، سازه‌گستر، مرکز تحقیقات و نوآوری و همچنین قالب‌های صنعتی سایپا، در پروژه مشارکت دارند و امیدواریم با همکاری همه بتوانیم تا پایان سال ۱۴۰۲ شاهد تولید انبوه این محصول باشیم.

برچسب ها: ال 90
bato-adv
bato-adv
bato-adv