عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه این روزها شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم و از کاهش قیمتها نیز خبری نیست. فاصله بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو نیز همچنان زیاد است. این ادعا که مطرح میشود میزان تولید خودرو افزایش پیدا کرده است، غلط است. خودروهایی که در کف پارکینگها بود را وارد بازار کردند، این به معنای افزایش تولید نیست. این نامردمی بودن خودروسازان را میرساند که خودروها را در پارکینگ نگه داشته تا بعد از افزایش قیمت وارد بازار کنند.
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: وارد کردن خودرو از کف پارکینگ به بازار به معنای افزایش تولید نیست بلکه تمرکز وزارت صمت باید بر تنظیم بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو با افزایش تولید و شیوه درست واردات باشد.
لطف الله سیاهکلی در گفتگو با ایسنا، درباره وضعیت بازار خودرو و افزایش قیمتها در این بازار، بیان کرد: قانون ساماندهی بازار خودرو به معنای واقعی اجرایی نمیشود. دستورالعمل واردات خودرو نیز که از سوی دولت تهیه شده است اصلا قانون را به درستی پوشش نمیدهد. آئین نامه واردات خودرو اهداف قانون را محقق نمیکند، بنا به قول وزیر صمت باید امسال تولید داخل کشور تعادل را بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو برقرار میکرد و قیمت خودرو باید ۱۵ درصد کاهش پیدا میکرد.
وی در ادامه اظهار کرد:، اما متاسفانه این روزها شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم و از کاهش قیمتها نیز خبری نیست. فاصله بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو نیز همچنان زیاد است. این ادعا که مطرح میشود میزان تولید خودرو افزایش پیدا کرده است، غلط است. خودروهایی که در کف پارکینگها بود را وارد بازار کردند، این به معنای افزایش تولید نیست. این نامردمی بودن خودروسازان را میرساند که خودروها را در پارکینگ نگه داشته تا بعد از افزایش قیمت وارد بازار کنند. حال که قیمتها بالا رفته خودروها را وارد بازار کردند. اتفاق خاصی رخ نداده است. قیمت خودرو بالا رفته و خودروسازان نیز خودرو را از پارکینگها وارد بازار کردند.
نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مافیای خودرو کار خود را بلد است. این حرف درست نیست که وزیر میگوید، چون قیمت ارز افزایش پیدا کرده، قیمت خودرو نیز بالا رفته است. مگر نمیگویند تولید خودرو داخلی است. شاید ۲۰ درصد آن به قیمت ارز وابسته باشد. چطور میشود کل قیمت خودرو را متاثر از نرخ ارز دانست. این تناقض گوییها تا کی قرار است ادامه داشته باشد. تمرکز وزارت صمت باید بر روی تنظیم تعادل بین عرضه و تقاضای خودرو باشد. بنا بود تولید خودرو به جایی برسد که قرعه کشی خودرو برداشته شود.
وی در ادامه تاکید کرد: امروز همچنان تقاضا در بازار خودرو بالا و میزان عرضه پایین است. زمانی که نتوانستیم میزان تولید را به حد مطلوبی برسانیم باید واردات انجام شود تا بازار تنظیم شود. اما متاسفانه در این زمینه نیز عملکرد خوبی دیده نمیشود. خودروهایی که قرار است وارد شود تاثیری در بازار ندارند.
این عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: وزیر صمت دومین کارت زرد را از مجلس گرفته است. در بازی فوتبال دومین کارت زرد به معنای اخراج است. یا ما بازی فوتبال را بلد نیستیم یا بدون توپ در حال بازی کردن هستیم یا مانند همیشه توپ در زمین مردم است. چون توپ در زمین مردم است مجلس و دولت بدون توپ بازی میکنند.
سیاهکلی در پایان با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر برای خنثی کردن تاثیر واردات است، بیان کرد: مافیا به راحتی دست بردار نیست. خودرو یک کالای پرسود در ایران است، در دنیا التماس میکنند تا مشتری، خودرویی را بخرد، اما در ایران به این روز رسیده ایم. حالا وزیر برای مجلس نسخه نوشته تا مجلس بر کالاهای سرمایهای مالیات ببندد تا او بتواند بازار خودرو را مدیریت کند.